۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۱۷

ثبت اسناد در سالی که گذشت؛

خداحافظي با سند منگوله دار / صف طولاني مالكان اراضي فاقد سند پشت اينترنت

خداحافظي با سند منگوله دار / صف طولاني مالكان اراضي فاقد سند پشت اينترنت

سازمان ثبتي ها سال 91 را سال ركورد اقدامات خود رقم زدند. حذف سند منگوله دار، اجراي طرح كاداستر و صدور سند تك برگي در سراسر كشور و آغاز اجراي طرح امضاي الكترونيكي و اجراي طرح تعيين و تكليف اراضي فاقد سند از مهمترين اقدامات سازمان ثبت اسناد در سال 91 بود.

خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سال 91 را همچنان با توسعه و البته کمی نمک چالش به پایان رساند. شاید اجرای طرح کاداستر، تحول در صدور اسناد تک برگی و الکترونیکی شدن بخشی از کارهای ثبتی از مهمترین اقدامات سازمان ثبت و چالش میان دفاتر معاملات املاک و دفترخانه ها و همچنین بحث بر سر یک ماده قانونی در حوزه ثبت مالکیت خودرو میان ثبتی ها و پلیس از مهمترین اخبار ثبت اسناد در سال 91 بوده است.

خداحافظي با سند منگوله دار

احمد توسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ابتدای سال 91 اعلام کرد: یک میلیون و 500 هزار سند مالکیت تحت سیستم کاداستر صادر شده است. بعد از یک ماه یعنی در اردیبهشت ماه گفت: رشد صدور اسناد صادره 21 درصد بوده و تاکنون یک میلیون و 700 هزار سند تحت سیستم کاداستر صادر شده است كه اين آمار شهريورماه سال 91 به 2 ميليون سند افزايش يافت. اعلام اين آمار از سوي رئيس سازمان ثبت اسناد كشور در حالي بود كه محمد حسن بكائيان معاون املاكي سازمان ثبت هم اعلام كرد: از ابتداي سال 91 ديگر تمامي اسناد جديد در قابل سند كاداستري صادر مي شود و سندهاي دفترچه اي از رده خارج شده و اسناد تك برگي جاي آن را گرفته است.

6 هزار ميليارد تومان هزينه اجراي كامل طرح كاداستر

هر چند طرح كاداستر به گفته بسياري از كارشناسان انقلابي در سيستم ثبتي كشور محسوب شده و موجب كاهش شديد زمين خواري مي شود ولي اجراي آن نيازمند تامين اعتبار است. عبدارضا مرادي مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام كرد: اجراي اين طرح در كل كشور نيازمند 6 هزار ميليارد تومان است. براي همين طرحي را به مجلس ارائه كردند كه اين بودجه از سوي دولت تامين شود كه در كش و قوس تصويب آن هستند.

آغاز ثبت امضاي الكترونيكي در كشور

در اواسط سال 91 بود كه سازمان ثبت اسناد اعلام كرد شهروندان مي توانند براي ثبت امضاي الكترونيكي خود به دفترخانه ها مراجعه كنند. با اجرای این طرح تمامی استعلامات و پاسخ به استعلامات فی مابین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی با امضاء الکترونیکی خواهد بود. البته در كنار اين ويژگي مي توان به كاهش شديد مصرف كاغذ، چلوگيري از پارتي بازي و جعل هم اشاره كرد. هر چند هنوز استقبال زيادي از اين طرح نشده و تنها 4 هزار نفر امضاي خود را الكترونيكي كردند ولي به زودي بيشتر معاملات با امضاي الكترونيكي خواهد شد.

ايجاد بانك اطلاعاتي املاك كشور

مهر ماه سال 91 بود كه شاهرخيان معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه اندازی بانک جامع اطلاعات املاک کشور خبر داد. به نحوي كه اين بانك در تمامي استانها تشكيل شده و در سازمان ثبت اسناد كشور به هم متصل مي شوند.

تعيين و تكليف اراضي فاقد سند

سازمان ثبت اسناد كشور در آبان ماه سال 91 طرحي را اجرا كرد كه بر اساس آن تمامي اراضي فاقد سند در كشور تعيين و تكليف مي شدند. اين طرح مورد استقبال شهرونداني قرار گرفت كه سالها در زمينها و خانه هايي زندگي و كار مي كردند كه فاقد سند بوده است. اين طرح به صورت الكترونيكي و آن لاين بود و صدها هزار متقاضي ثبت نام كردند.

برگزاري چهارمين دوره انتخابات كانون سردفتران و دفترياران

بهمن ماه سال 91 چهارمین دوره انتخابات هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد. هر چند هنوز اسامي اعضاي هيئت مديره اعلام نشده است ولي بیشتر منتخبين همان اعضاي قبلي بودند كه توسط سردفتران انتخاب شدند.

ادامه سريال چالش ميان سازمان ثبت و پليس در سال 92

شايد يكي از مهمترين چالشهاي سازمان ثبت ماده 29 قانون جرائم رانندگي باشد كه در اين سالها جنجال زيادي را به همراه داشته است. قانوني كه مي گويد مالكان خودرو ابتدا بايد پلاك خودوري خود را از پليس تحويل گرفته و بعد سند مالكيت خودرو را در دفترخانه ثبت كنند. ولي پليس مي گويد وقتي خودرو پلاكش تعويض شد و سند سبز خودرو صادر شد ديگر نيازي نيست به دفترخانه برود و خودروي خود را ثبت كند. البته اين اظهارات پليس با اعتراض وزيردادگستري و معاون قوه قضائيه همراه بود و در نهايت به جايي هم ختم نشد و همچنان اين چالش ادامه دارد.

کد خبر 2021524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha