۱۰ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۲۸

سازمان زندانها در سالي كه گذشت؛

ماجراي بازديد احمدي نژاد از زندان اوین/ رونمايي از پابندهاي الكترونيكي

ماجراي بازديد احمدي نژاد از زندان اوین/ رونمايي از پابندهاي الكترونيكي

هزينه 800 ميليون توماني مطالعه روزنامه زندانيان اوين، ورود 178 پاسبان زن به سازمان زندانها، مسابقه فوتبال پرسپوليسي ها با زندانيان، ماجراي بازديد رئيس جمهور از اوين تا پيشنهاد خريد زندان اوين از سوي شهرداری تهران مهمترين اخبار سازمان زندانها در سال 91 بود.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور سالي شلوغي را پشت سرگذاشت. از پذيرايي فائزه هاشمي، سعيد تاجيك ومه آفريد خسروي تا علي اكبر جوانفكر و البته يك شب هم سعيد مرتضوي البته در اواخر سال هم ميزبان جمعي از نمايندگان مجلس بود تا اقدامات و خدمات خود را به صورت مستند ارائه كند.

جدايي زندانيان مواد مخدر با ساير زندانيان

شايد يكي از خوش ترين خبرهاي حوزه سازمان زندانها خبر جداسازي زندانيان معتاد و محكومين مواد مخدر با ساير زندانيان بود كه البته اين اقدام نيازمند ساخت اردوگاه ويژه محكومان مواد مخدر است كه تاپاپان سال گذشته پنج اردوگاه آن به بهره برداري رسید.


حضور پرسپوليسي ها در زندان اوين

هر چند اخبار منتشر شده از زندان هميشه جذاب بوده ولي برخي از خبرها واقعا جالب توجه بود. فصل تابستان بود كه برو بچه هاي تيم فوتبال پرسپوليس براي بازديد از زندانيان و تقويت روحيه و انگيزه براي زندگي خوب و عاري از جرم وارد اوين شدند و يك فوتبال دوستانه هم برگزار كردند. ابراهیم آشتیانی، سید علیخانی، جواد حسن‌زاده، اسماعیل هلالی، وحید قلیچ، مهدی مهدوی‌کیا، کاظمیان، غلامرضا رضایی، معدنچی، محسن بنگر، سامان آقازمانی و رویانیان مدیر عامل باشگاه پرسپولیس هم در اين ديدار دوستانه حضور داشتند.

ورود 178 پاسبان زن به سازمان زندانها

 سال گذشته نیز فرمانده یگان حفاظت سازمان زندانها خبر از استخدام 178 پاسیار زن داد. بعد هم اعلام شد كه اين خانمها از دانشکده علوم انتظامی کوثر فارغ التحصيل شده و به عنوان مامور بدرقه و اعزام زندانيان زن آموزش ديده و انجام وظيفه مي كنند.

روزنامه صبح كشور روي تخت زندانيان اوين

در سال گذشته سازمان زندانها اعلام كرد روزانه بیش از 3500 نسخه روزنامه برای مددجویان بازداشتگاه اوین توزيع مي شود. بر اساس اين آمار در 6 ماه اول سال 91 توزیع روزنامه های کثیرالانتشار هفته نامه و مجله های مختلف در بازداشتگاه اوین از نظر ارزش ریالی 400 ميليون تومان بوده است. يعني اگر بخواهيم اين مبلغ را براي 6 ماهه دوم هم در نظر بگيريم يعني زندانيان اوين سالانه 800 ميليون تومان روزنامه مي خوانند.

رونمايي از پابندهاي الكترونيكي زندانيان

غلامحسین اسماعیلی رئيس سازمان زندانهاي كشور نیز با حضور در خبرگزاري مهر از پشت سرگذاشتن مراحل آزمایشی دستبندها و پابندهای الکترونیکی خبرداد و گفت: دستبندها و پابندهای الکترونیکی از قابلیت رصد و ردیابی فرد در موقعیت های مختلف برخوردار است و سازمان زندانها با هدف مراقبت از زندانیان در طول دوران مرخصی از این وسیله استفاده می‌کند. دستبندها و پابندهای الکترونیکی مجهز به سیستم GPRS از قابلیت بالاتری نسبت به سیستم‌های GPS در تمام فضاها حتی فضاهای بسته و متروها برخوردار بوده و قابل ردیابی هستند ضمن اینکه با ارسال پیام در هر 30 ثانیه یا یک دقیقه می توان از موقعیت فرد مطلع شد. قيمت نیز حدود 300 هزار تومان تمام مي شود و حدود 100 هزار دستبند هم نياز داريم. البته سازمان زندانها منتظر اختصاص بودجه براي اين طرح است.

بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از بازداشتگاه اوین

در تاریخ 3 بهمن 91 اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از بخشهای مختلف بازداشتگاه اوین بازدید کردند. این بازدید که از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر ادامه داشت و نمايندگان حتي با مه آفريد خسروي متهم رديف اول فساد بزرگ بانكي هم ديدار داشته اند.

43 درصد زندانیان مجرمان مواد مخدر و 28 درصد را سارق

رئيس سازمان زندانهاي كشور در اواسط سال 91 بود كه اعلام كرد: 43 درصد زندانیان را مجرمان مواد مخدر و 28 درصد زندانیان را سارقان تشکیل می دهند.

درخواست رئيس جمهور براي بازديد از زندان اوين + حاشيه

مهر ماه سال 91 بود كه محمود احمدي نژاد طي نامه اي به رئيس قوه قضائيه موضوع بازديد از زندان اوين را مطرح كرد. اما اين پيشنهاد با جنجال همراه شد. چرا كه بعد از مطرح شدن اين نامه حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي سخنگوي قوه قضائيه اعلام كرد كه فعلا بازديد آقاي رئيس جمهور به صلاح نيست و شائبه ايجاد مي كند. البته اين بازديد همزمان با بازداشت علي اكبر جوانفكر در اوين همراه بود. گفته هاي محسني اژه اي موجب شد تا احمدي نژاد متن نامه محرمانه خود به رئيس قوه قضائيه را رسانه اي كند. البته در اين ميان برخي نمايندگان مجلس از درخواست رئيس جمهور حمايت و برخي هم آن را خلاف قانون عنوان كردند.

 

 

شهرداري تهران: زندان اوين را مي خريم/ سازمان زندانها: در حد گفتگو است

اما نكته جالب و خبري كه از سوي شهرداري تهران منتشر شد خريد زندان اوين توسط شهرداري تهران بود. اما رئیس سازمان زندانها در مورد برنامه شهرداری تهران  برای تبدیل زندان اوین به پارک و بوستان عمومی گفت: به اعتقاد من هنوز وقت اعلام چنین طرحی نشده زیرا این طرح در مرحله گفتگو است. البته جلساتی در این مورد برگزار شده است. هر وقت قرارداد و توافقنامه هایی انجام شد آن زمان می توانیم بگوییم که اوین تبدیل به پارک می شود.

---------------

گزارش از سيد هادي كسايي زاده

کد خبر 2021517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha