۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۵

تولد حداقل 75 یوز طی یک دهه در ایران

تولد حداقل 75 یوز طی یک دهه در ایران

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی از تولد حداقل 75 یوز طی یک دهه گذشته در ایران خبر داد.

مرتضی اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بررسیهای اخیر نشان می دهد که از سال 1380 تاکنون، حداقل 75 یوزپلنگ در مناطق مختلف ایران به دنیا آمده که در 32 خانواده مخلف بوده اند.

به گفته وی، یعنی حداقل هر سال بطورمتوسط 6 تا 7 توله یوزپلنگ در ایران به دنیا آمده، البته  این تعداد از میزان زادآوری واقعی یوزها کمتر است، چون فقط برمبنای مشاهده مستقیم و تصاویر بدست آمده است، حال آنکه ممکن است که همه خانواده ها رؤیت نشده یا همه آنها داخل مناطق حفاظت شده نباشند . 

اسلامی با بیان اینکه منطقه توران به تنهایی حدود 30 درصد توله یوزها  را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: مطالعات در شرق آفریقا نشان داده که از هر 20 توله یوزپلنگی که در طبیعت به دنیا می آید، تنها یکی به سن 18 ماهگی که زمان جدایی از مادر است، می رسد. با این حال، بررسی ها در ایران مبین آن است که میزان بقای توله ها از آفریقا بیشتر است و درصد بیشتری از توله ها به سن بلوغ می رسند.

مدیر عامل انجمن یوز پلنگ ایرانی تصریح کرد:  تولد این تعداد یوز در مناطق مختلف سرتاسر کشور نشان دهنده پویایی جمعیت یوزهای ایران بوده و نوید دهنده آن است که در صورتیکه شرایط زیستگاهی مناسبی برای این گونه برقرار شود، افزایش جمعیت آن دور از انتظار نیست.

وی افزود: زادآوری یکی از مهمترین جنبه های پویایی جمعیت جانوران به شمار رفته و پایش آن به صورت دقیق می تواند اطلاعات ارزشمندی درخصوص روند جمعیتی گونه ها در اختیار کارشناسان و مدیران قرار دهد. از این رو، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، هم زمان با پایان اوج زایمان یوزها در ایران، بخش های مهم زیستگاهی مناطق حفاظت شده محل انتشار یوزها در ایران توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای یزد، خراسان شمالی، سمنان، خراسان جنوبی و کرمان، مجهز به دوربین های تله ای شده اند تا پس از اجرای فاز نخست برنامه پایش جمعیت یوز در ایران که طی دو سال گذشته صورت گرفت، بتوان برآورد مناسبی از میزان زادآوری یوزها در مناطق مختلف کشور بدست آورد.

کد خبر 2053238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha