۱۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۹:۵۸

تحولات افغانستان/ 

حمایت کابل از تلاش ایران برای برقراری صلح در افغانستان/ تهران نوجوانان افغانستانی را اخراج نکرده است 

حمایت کابل از تلاش ایران برای برقراری صلح در افغانستان/ تهران نوجوانان افغانستانی را اخراج نکرده است 

بازداشت عضو فعال مخالفین مسلح دولت افغانستان در هرات، حمایت کابل از تلاش ایران برای برقراری صلح در این کشور و رد گزارش اخراج نوجوانان افغانستانی از ایران از جمله رویدادهای افغانستان به شمار می رود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، مقامات محلی افغانستان از بازداشت "عبدالله اکبری" یکی از اعضای فعال مخالفین طالبان در هرات خبر دادند. 

عبدالرئوف احمدی سخنگوی پلیس هرات به خبرگزاری صدای افغان(آوا)، گفت: "فقیر احمد" از اعضای فعال و سرسپرده گروه عبدالله اکبری بود که در شهرستانهای گذره و پشتون زرغون به فعالیتهای ضد دولتی مشغول بود. 

این فرد زمانیکه قصد فرار به خارج از افغانستان را داشت، توسط نیروهای امنیتی این کشور شناسایی و بازداشت شد. 
 
گفتنی است، دوسال پیش نیز فرد مذکور باجمعی از همدستانش، ۹ تن از شهروندان  "پشتون زرغون" هرات را به روستای"ده لته" برده و آنها را به رگبار بست و پس از آن به استان قندهار متواری شد.
 
حمایت کابل از تلاش ایران برای برقراری صلح در افغانستان 
 
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان از موضع جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد صلح در کشورش و گفتگو با طالبان حمایت کرد و گفت: هدف اساسی حکومت افغانستان برقراری صلح و ریشه کن کردن طالبان است، بنابراین براساس روابط دیرینه ما با کشور ایران اگر مقامات این کشور برای صلح و گفتگو تلاش کنند دولت افغانستان نیز از این روند حمایت می کند.
 
جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به اتباع کشورش توصیه كرد فقط از راه های قانونی پس از دریافت ویزا و طی کردن مراحل قانونی عازم این کشور شوند.
 
وی در ادامه در خصوص زندانیانی كه در زندان انگلیس ها در ولایت هلمند به سر می برند، گفت: دولت با جدیت در حال پیگیری موضوع است تا آن دسته از اتباع کشورمان را كه در زندان نیروهای خارجی زندانی هستند، تحویل بگیرد.
 
موسی زی گفت: دکتر زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان نیز در سفر اخیرش به کشور آذربایجان با مقامات این کشور در مورد احداث خط آهن، گفتگوهایی را انجام داده است که براساس آن مقامات کشور آذربایجان نیز با افتتاح و احداث این خط آهن موافقت کرده اند.
 
جانان موسی زی تصریح کرد:  وزیر امور خارجه با مقامات آذری در راستای تجربه ها، تحصیل و امنیت گفتگو و تبادل نظر کردند و قرار است در آینده ای نزدیک میان هر دو کشور یک موافقتنامه کلی در تمام بخش ها به امضا برسد.
 
اخراج نوجوانان افغانستانی از ایران کذب هست
 
وزیر مهاجرین و معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان، اخراج نوجوانان افغانستانی ساکن در ایران را از سوی این کشور، کرد و گفت گزارش منتشر شده از سوی حقوق بشر نادرست بوده است.
 
چندی پیش کمیسیون حقوق بشر افغانستان گزارش داد که ایران مانع ورود هزار تن از مهاجرین افغانستانی زیر 18 سال شد. این کمیسیون گفته بود که این افراد شامل کسانی اند که خانواده های شان در ایران بوده و خودشان در افغانستان بدون سرپناه به سر می برند.
 
این درحالیست که جماهیر انوری وزیر مهاجرین افغانستان که به منظور پاسخ به سولات سناتورها در نشست عمومی امروز (یک شنبه  12 خرداد) مجلس سنای این کشور فراخوانده شده بود، گزارش حقوق بشر را نادرست خواند.
 
وزیر مهاجرین افغانستان اضافه کرد که هیچ گاه نوجوان افغانستانی از کوچه و بازار ایران دستگیر نشده اند و تنها کسانی که از طریق قاچاقی قصد ورود به ایران را داشتند، از سوی مرزبانان این کشور دستگیر شده اند.
 
انوری گفت: کمیسیون حقوق بشر در کابل و هرات که این گزارش را منتشر کرده بود به اشتباه خود اعتراف کرده و از ما پوزش خواست.
 
در همین حال ارشاد احمدی معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان نیز سخنان وزیر مهاجرین را تایید کرد و گفت که هنوز هیچ مورد مشخصی از سوی وزارت خارجه دریافت نشده است که نشان می دهد ایران مانع ورود مهاجران افغانستانی زیر 18 سال شده است.
 
وی افزود: ایران تنها مانع ورود افرادی شده است که به صورت غیر قانونی می خواستند وارد این کشور شوند و از سوی مرزبانان ایران دستگیر شده اند و خانواده هیچ کدام از افرادی که کمیسیون حقوق بشر به آن اشاره کرده است، در ایران نبوده اند.
 
سرکرده طالبان در "چهاردره"  افغانستان کشته شد
 
مقامات محلی افغانستان از درگیری شدید بین نیروهای پلیس این کشور و طالبان در شهرستان "چهاردره" خبر دادند. 
 
عنایت الله خلیق سخنگوی استاندار قندوز افغانستان گفت: در جریان درگیری روز گذشته، ملا رحمت الله سرکرده طالبان در شهرستان چهاردره به همراه پنج تن از افرادش کشته و شش تن دیگر بازداشت شدند.
 
به گفته وی دو تن از کشته شدگان تبعه چچن و پاکستانی بودند.
کد خبر 2068758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha