۲۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۹

حجت الاسلام حائري:

دولت جديد به احداث مسجد توجه ويژه اي داشته باشد/ لزوم سازماندهي مراسم ختم در مساجد

دولت جديد به احداث مسجد توجه ويژه اي داشته باشد/ لزوم سازماندهي مراسم ختم در مساجد

مشهد - خبرگزاري مهر: مسئول امور رسیدگی به مساجد خراسان رضوی گفت: از دولت مي خواهيم به مقوله ساخت و ساز مساجد در حاشيه شهر و شهركهاي تازه تأسيس توجه ويژه اي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسين حائري  ظهر سه شنبه در نشست روز جهاني مساجد با بيان اينكه در شهركهاي تازه تأسيس فضايي براي احداث مسجد پيش بيني نشده گفت: از دولت جديد مي خواهيم به مقوله ساخت و ساز مساجد در حاشيه شهر و شهركهاي جديد توجه داشته باشد چون مسجد از پايگاههايي است كه فرهنگ ما را تقويت و جوانان را جذب و از خيلي از آسيب هاي اجتماعي نجات مي دهد.

وي با اشاره به اجرايي نشدن طرح پيوند مدرسه با مساجد گفت: نظام تأكيد دارد دين مردم بايد توسط مردم اداره شود و دين دولتي نشود.

حجت الاسلام حائري  با اشاره به اینکه فردا روزجهاني مسجد است افزود:  بايد از طريق رسانه ذهن مردم متوجه موضوع مسجد  شده و فلسفه نامگذاري اين روز مشخص شود.

وي با اشاره به آتش كشيدن مسجد الاقصي توسط صهيونیست ها در 1348 هجري شمسي اظهارکرد: این واقعه داغ بزرگي بر دل اهل توحيد و خدا باوران بود و در پی این رویداد در سي امين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي اسلامي به پيشنهاد ايران اين روز، روز جهاني مسجد نامگذاري شد.

مدير مركز رسيدگي به امور مساجد خراسان اظهار كرد: مقوله مسجد در فرهنگ ما جايگاه والايي است و در قرآن هم توجه ويژه اي به جايگاه مسجد شده است.

وی ادامه داد: اولين نقطه در كره زمين به عنوان مسجد ساخته شده است كه همان كعبه خانه خداست، خداوند مسجد را بيت الله و بيت الناس مي نامد چون مهمترين مكان براي اتصال مردم به خدا مسجد است.

عمران مسجد مهمترين معيارايمان به خدا

وي با اشاره به جايگاه پررنگ مسجد در سيره اولياي الهي گفت: بايد به مقوله مسجد بيشتر توجه شود تا مردم از طريق رسانه بيشتر با اهميت جايگاه مساجد آشنا شوند.

حجت الاسلام حائري ادامه داد: حضور مردم در مسجد اولين و مهمترين حق مسجد بر مردم و عمران مسجد از مهمترين معيارهاي ايمان به خداست.

وی افزود: در هر جايگاهي هستيم با يد به سهم خود در اين امر نقش داشته باشيم تا بدهكار مسجد نباشيم چون به گفته پيامبر اکرم (ص) يكي از شاكيان در روز قيامت مساجد هستند. 

وي اظهار كرد: برپايي تمام نوبت ها ي نماز به جماعت در مساجد بویژه نماز صبح از وظايف جامعه در قبال مسجد است.

مسجد ورزشگاه نيست

مدير مركز رسيدگي به مساجد خراسان با بيان اينكه ظالم ترين افراد كسي است با بستن درب مسجد مانع حضور مردم در مسجد شود گفت: تا وقتي حتي يك نمازگزار باشد بايد درب مسجد باز بماند و اگر موردي برخلاف اين امر ببينيم حتما برخورد مي كنيم.

وي با تاکید براینکه مسجد ورزشگاه نيست ادامه داد: مسجد خانه خداست، شئون خاصي دارد و با ديگر اماكن فرق دارد نبايد تا مسجد را خالي ديديم استفاده هايي از این مکان شود كه با شأن مسجد همخواني ندارد.

حجت الاسلام حائري با اشاره به وظايف مساجد نسبت به مردم بویژه همسايه ها گفت: متوليان مساجد طوري رفتار نكنند كه مردم از همسايگي با مساجد زده شوند، از مساجد غير از صداي اذان كه حق مسجد است نبايد پخش شود و باعث آزار همسايه ها شود.

وي با بيان اينكه مساجد بايد جاي امن عبادت باشد اظهار كرد: خداوند مساجد را به جاي امن تعبير كرده است، امنيت فكري، مالي و جاني و كساني كه متولي مديريت مساجد هستند بايد به اين امر توجه ويژه اي داشته باشند و نبايد اختلافاتي كه بين مسئولين مسجد وجود دارد بين مردم كشيده شود.

لزوم سازماندهي مراسم ختم در مساجد

مدير مركز رسيدگي به امور مساجد در ادامه به سازماندهي مجالس ختم در مساجد اشاره كرد و افزود: مجالس ختم بايد به عنوان يك كار فرهنگي وتعليم آخرت باشد و بايد در اين رابطه فرهنگ سازي شود، نبايد فضاي  مساجد غم زده باشد بلكه به عنوان يك مكان فرهنگي و اجتماعي بايد فضاي شادي داشته باشد.

حجت الاسلام حائري ادامه داد: گراني زمين نبايد مانع انگيزه مردم براي وقف زمين براي مسجد شود.

مدير مركز رسيدگي به مساجد خراسان در ادامه از آخرين آمار تعداد مساجد در استان خبر داد و افزود: 5هزار و260مسجد و 940 حسينيه كه  نماز جماعت در آنها برپا مي شود وجود دارد و از هفت هزار مركز اقامه نماز پنج هزار و677مركز فعال هستند.و هزار و 340 مركز غير فعال به علت نداشتن امام جماعت است.

کد خبر 2119327

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha