۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۸:۱۵

گزارش خبری/

ضرورت معرفی جاذبه های شهرستانی در دامنه اشترانکوه/ برف بازی تابستانه را تجربه کنید

ضرورت معرفی جاذبه های شهرستانی در دامنه اشترانکوه/ برف بازی تابستانه را تجربه کنید

ازنا - خبرگزاری مهر: شهرستان ازنا در دامنه رشته کوه های زاگرس و قله های مرتفع اشترانکوه با مناطق گردشگری بکر و منحصر به فرد ، دارای استعدادهای فراوان و بالقوه در زمینه جذب گردشگر است.

به گزارش خبرنگار مهر، گردشگری که در سال های اخیر به دلیل نقش و اهمیت آن در اقتصاد، به عنوان یک صنعت شناخته می شود، سومین صنعت تولید کننده سرمایه و اشتغال پس از صنعت نفت و خودروسازی است که بسیاری از کشورها با سرمایه گذاری در این صنعت کم هزینه و پر سود توانسته اند به سودی به اندازه درآمد های نفتی ایران دست پیدا کنند.

ایران به عنوان کشوری با تنوع آب و هوایی فراوان و داشتن جاذبه های طبیعی و توریستی می تواند به یکی از مقصدهای گردشگری در دنیا تبدیل شود اما بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال 2006 سهم ایران از صنعت گردشگری جهانی کمتر از یک دهم درصد بوده است در حالی که بر اساس نظر یونسکو، ایران یکی از ده کشور دارای جاذبه‌های گردشگری دنیا است.

بنابراین به نظر می رسد علیرغم توانایی‌های بالقوه کشور در این زمینه، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های توسعه گردشگری در ایران تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

شهرستان ازنا در دامنه رشته کوه های زاگرس و قله های مرتفع اشترانکوه با مناطق گردشگری بکر و منحصر به فرد، دارای استعدادهای فراوان و بالقوه در زمینه جذب گردشگر است که با وجود بهره مندی از ظرفیت های طبیعی فراوان در زمینه گردشگری و موقعیت جغرافیایی مناسب به تازگی دارای مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری شده است.

این در حالیست که مردم این شهرستان سال ها برای تاسیس مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری در این شهرستان انتظار کشیدند اما استقرار - اگر چه دیر هنگام - این مدیریت در شهرستان ازنا را باید به فال نیک گرفت.

اشترانکوه - آلپ ایران

اگر چه انتظار نداریم ره صد ساله یک شب طی شود اما همان گونه که پس از استقرار سازمان اوقاف و امور خیریه تحولی اساسی و محسوس در بقاع متبرکه این شهرستان رخ داد، اکنون مردم شهرستان ازنا چشم انتظار دگرگونی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان هستند.

بدیهی است جبران سال ها عقب ماندگی در این زمینه، همتی مضاعف و جهادی می طلبد؛ بنابراین از اولین مدیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ازنا انتظار می رود با تلاش جهادی، تحولی بنیادین در مناطق گردشگری این شهرستان ایجاد کند.

به عنوان تذکر و یادآوری به برخی از استعدادها و محرومیت های شهرستان ازنا در حوزه گردشگری اشاره می شود که به نظر می رسد نیاز به توجه جدی و اساسی دارند.

واقع شدن شهرستان ازنا در دامنه قلل زیبای اشترانکوه که با ارتفاع 4150 یکی از مرتفع ترین قله های رشته کوه زاگرس است، می تواند این شهرستان را به یکی از قطب های ورزش کوهنوردی در کشور تبدیل کند.

همچنین سراب های کمندان، دره تخت و دربند در آغوش طبیعت زیبای اشترانکوه و در نزدیکی این شهرستان با وجود عدم بهره مندی از ابتدایی ترین امکانات گردشگری در فصل های تابستان میزبان گردشگران بسیاری است که در صورت ایجاد برخی زیر ساخت ها در آنها می تواند به مقصدی پرطرفدار در تابستان برای گردشگران تبدیل شود.

تونل برفی - ازنا

تونل برفی که یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های طبیعی در کشور به شمار می رود نیز به دلیل ناشناخته بودن و فقدان زیر ساخت های اولیه توفیق چندانی در زمینه جذب گردشگران نداشته است اما در صورت ایجاد امکانات گردشگری می تواند به تنهایی محرک خوبی برای بازدید گردشگران از این شهرستان باشد.

به هر روی امید می رود با توجه به ظرفیت های گردشگری کم نظیر موجود در این شهرستان، نگاه ویژه ای به این بخش معطوف شود و با فراهم کردن امکانات اولیه در مناطق گردشگری، تسریع در ساخت هتل و توجه به ظرفیت های بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران شاهد شکوفایی صنعت گردشگری در شهرستان ازنا و تبدیل شدن این شهرستان به قطب گردشگری باشیم.

کد خبر 2124300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha