۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۸

نظر 100 چهره ملی درباره سرزمین آفتاب/ «ژاپنّیات ایرانی‌ها» منتشر می‌شود

نظر 100 چهره ملی درباره سرزمین آفتاب/ «ژاپنّیات ایرانی‌ها» منتشر می‌شود

کتاب «منتخبی از ژاپنّیات ایرانیان در عصر تجدّد» نوشته کامیار عابدی به تازگی توسط انتشارات جهان کتاب چاپ شده و به زودی وارد بازار نشر می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این کتاب منظور از «ژاپنیّات»، توصیف‌ها، تلویح‌ها، تحلیل‌ها و تلمیح‌های مرتبط با ژاپن به قلم ایرانیان است. مقصود از «ایرانیان» هم، همه کسانی است که شناسنامه ایرانی داشته‌ یا دارند؛ از شاه، رئیس جمهور، نخست وزیر و دولتمردان گرفته تا روزنامه‌نگار، شاعر، نویسنده، پژوهشگر، تکاپوگر، قلمزن و حتی کسانی که روزی روزگاری در این زمینه به تفنن مطلبی نوشته‌اند. دوره زمانی این کتاب، نیمه دوم سده نوزدهم تا اوایل سده بیست و یکم میلادی است.

اراده ملّی و عزم اجتماعی گسترده و عمیق مردم ژاپنی‌ برای اصلاحات، نوسازی و توسعه کشورشان، همچون الگویی بسیار شایسته، مطلوب یا آرمانی برای بسیاری کشورها جلوه کرده است که کشورمان ایران نیز یکی از این کشورهاست.

کامیار عابدی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات معاصر ایران مدتی است که در ژاپن به تدریس و تحقیق اشتغال دارد. او در این کتاب نظرات بیش از 100 نفر از ایرانیان از گروه‌ها و گرایش‌های متنوّع و مختلف فکری و اجتماعی را در روایتی پژوهشی گردآوری، تلخیص و تنظیم کرده است. ناصرالدین‌شاه قاجار، حاج سیّاح محلاتی، طالب‌اوف تبریزی، قهرمان‌میرزا سالور، زین‌العابدین مراغه‌ای، علی‌اصغرخان اتابک، مهدی‌قلی خان هدایت، محمدعلی فروغی، عبدالله مستوفی، محمدعلی شاه قاجار، ادیب الممالک فراهانی و ناظم‌الاسلام کرمانی اسامی برخی از این چهره‌ها هستند.

چهره‌های دیگری که اندیشه‌ها و نظراتشان در این کتاب درج شده است، عبارتند از: نصرالله تقوی، محمدتقی بهار، علی‌اکبر دهخدا، رضاشاه پهلوی، محمد حجازی، احمد کسروی، غلامعلی رعدی آذرخشی، مهدی ملک‌زاده، عیسی صدیق اعلم، محمدرضا شاه پهلوی، محمود افشار یزدی، ایرج افشار، سهراب سپهری، جلال آل‌احمد، باقر مؤمنی، فریدون آدمیت، داریوش آشوری، محمداسماعیل رضوانی، مهدی حمیدی شیرازی، ژاله اصفهانی، علی شریعتی مزینانی، محمدعلی اسلامی ندوشن، داریوش شایگان، عبدالهادی حائری، رضا داوری اردکانی، هاشم رجب‌زاده، سیاوش کسرایی، احسان طبری، سید محمد محیط طباطبایی، چنگیز پهلوان، مهدی اخوان ثالث، نصرت رحمانی، رحیم رئیس‌نیا، جمشید بهنام، سهراب یزدانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، رسول جعفریان، داریوش همایون، سیمین بهبهانی، عبدالحسین آذرنگ و عباس کیارستمی.

این کتاب دو مقدمه تفصیلی هم دارد که مولف در آن‌ها به شناخت و تحلیل بازتاب‌های ایرانی نسبت به ژاپن و همچنین بخشی از مشاهدات خود در این کشور پرداخته است. این کتاب در  قطع رقعی، 236 صفحه و قیمت 11 هزار تومان راهی بازار نشر می‌شود.

«سقوط‌ها، فروپاشی‌ها» با رویکرد نظری به تمدن‌های سقوط کرده، فروپاشیده، پایان یافته، و دیدگاه‌ها و فرضیه‌ها درباره تمدن و آینده آن اثر عبدالحسین آذرنگ و همچنین کتاب «در ستایش گفت‌وگو» شامل دیدار با دیگری در عرصه فرهنگ، ادبیات و جامعه اثر خسرو ناقد از دیگر عناوینی هستند که پیش از این در مجموعه «تمدن و فرهنگ» توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شده‌اند.

کد خبر 2144139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha