۷ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۱۳

ابتکار تاکید کرد:

بدون ارزیابی زیست محیطی با طرح انتقال آب از کارون موافقت نمی شود/ ورود گروه های فشار سدسازی

بدون ارزیابی زیست محیطی با طرح انتقال آب از کارون موافقت نمی شود/ ورود گروه های فشار سدسازی

اهواز - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر حفاظت از رودخانه کارون، گفت: بدون انجام ارزیابی زیست محیطی با هیچگونه طرح انتقال آب از کارون موافقت نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار دوشنبه شب در نشست خبری در اهواز هرگونه طرح انتقال آب از رودخانه کارون را مشمول ارزیابی های زیست محیطی سختگیرانه دانست و اظهار کرد: در صورتی که ارزیابی های زیست محیطی منفی باشد یا عوارض منفی برای کارون داشته باشد، سازمان محیط زیست با آن طرح مخالفت می کند.

وی با اشاره به نظر وزارت نیرو مبنی بر بلامانع بودن انتقال آب برای مصارف شرب، تاکید کرد: اصل بر این است که رودخانه کارون لطمه نخورد.

به گفته وی، پروژه انتقال آب کارون تا انجام مطالعات زیست محیطی اجرا نمی شود.

مدیریت منابع آب باید ملی باشد

ابتکار افزود: مدیریت منابع آب باید ملی باشد و نه منطقه ای. کما اینکه بحران آب درکشور فراگیر است و باید اولویت های ملی در صدر قرار گیرد. در حوزه های ملی نیز کیفیت رودخانه برای ما مهم است.

وی اضافه کرد: با بازنگری طرحها و با توجه به شرایط آبی مشکلات قابل حل و قابل پیشگیری است.

نگاه ها نباید استانی و قومی باشد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نگاه ها نباید قومی یا استانی باشد، اظهار کرد: مفهوم نگاه ملی این است که کارون نباید ضرر ببیند اما بارگذاری و آلودگی بیش از حد نیز نباید به رودخانه تحمیل شود.

ابتکار با بیان اینکه سطح زیر کشت فعلی با شرایط رودخانه همخوانی ندارد، افزود: در حوزه زاینده رود و ارومیه نیز شاهد چنین مشکلی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه اصل این است که کارون آسیب نبیند گفت: بدون انجام ارزیابی زیست محیطی با هیچ طرحی موافقت نمی کنیم و با طرحی که به کارون لطمه وارد کند مخالف هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: این مواضع خود را به صورت رسمی به وزارت نیرو منعکس و در جلسه شورای عالی آب به عنوان یکی از محورهای جلسه مطرح می کنیم.

وی تاکید کرد: مساله کارون تا حصول نتیجه و اطمینان به عنوان یک وظیفه دنبال می شود.

افتتاح هفدهمین ایستگاه پایش هوا

معاون رئیس جمهور با ارائه گزارشی از سفر یک روزه خود به اهواز گفت: بازدید دو ساعته از اهواز به سمت جنوب و تالابهای شادگان و هورالعظیم، رودخانه کارون و طرح عظیم نیشکر و پسابهای آن که مشکلاتی به وجود آورده تصویر جامعی از وضعیت محیط زیست و ظرفیتهای عظیم تنوع زیستی استان را نشان داد.

وی از افتتاح هفدهمین ایستگاه پایش هوای استان در گتوند خبر داد و افزود: وضعیت هوای این شهرها از طریق سایت محیط زیست قابل مشاهده است.

ارزیابی راهکارهای حل مشکل سد گتوند

معاون رئیس جمهور در این نشست درباره ارائه راهکار برای حل مشکل سد گتوند و تاثیر آن روی کیفیت کارون تصریح کرد: این معضل مربوط به وزارت نیرو است و باید برای آن راه حل پیدا کند.

وی تاکید کرد: البته هر راه حلی برای ایجاد تغییر در وضعیت اعم از پیشنهاد کاهش شوری یا انتقال آب شور، باید به تائید سازمان محیط زیست برسد و اثرات آن بررسی شود.

گروه های فشار سدسازی

معاون رئیس جمهور درباره فعال شدن دوباره پروژه های سدسازی در حوزه کرخه با توجه به وضعیت بحرانی این حوزه و خشک شدن هورالعظیم اظهار کرد: هر گونه سدسازی باید با ارزیابی زیست محیطی انجام شود.

وی افزود: برخی پروژه های سدسازی مانند سد گتوند بدون مطالعات کافی انجام شده که به منابع آبی پایین دست لطمه وارد کرده است.

ابتکار با تاکید بر انجام مطالعات جامع آب و محیط زیست پیش از تصمیم برای احداث سد گفت: گروه های فشار به هر دلیل (دلایل اقتصادی یا گروهی) برای اجرای این پروژه ها وارد می شوند در حالی که تصمیم برای اجرای سد باید با ملاحظات علمی باشد.

«هور» آبدار می شود؟

ابتکار همچنین درباره خشکی تعمدی و تخریبهای وزارت نفت در هورالعظیم گفت: این مسائل در حال بررسی است. البته بر اساس ارزیابی زیست محیطی که برای اکتشاف نفت انجام شده قرار نبود تالاب خشک شود.

وی تاکید کرد: به دنبال راه حل هایی هستیم که موانع برطرف و آب وارد تالاب شود.

ابتکار درباره آلودگی زیست محیطی پتروشیمی بندرامام خمینی(ره) اظهار کرد: اصلاحاتی در حال انجام است و امیدواریم مشکل حل شود.

«سپر یونی» جایی ندارد

رئیس سازمان محیط زیست درباره وضعیت طرح «سپر یونی» برای مقابله با ریزگردها در اهواز که در اواخر دولت دهم افتتاح شده بود، گفت: من هم سئوالات فراوانی راجع به «سپر یونی»، نوع سیاست و رویکردی که منجر به تهیه دستگاه هایی تحت عنوان «سپر یونی» شده دارم.

وی تصریح کرد: تاکنون استاندارد و ضابطه خاصی پیدا نکرده ام و هم طبق پیش بینی ها نتایج قابل توجهی نداشتیم.

ابتکار با بیان اینکه مدیریت ریزگردها مدیریت جدی و طولانی مدت می طلبد، اظهار کرد: منشاء تولید ریزگردها اکنون شناسایی شده و کارشناسان 10 روش مختلف برای کاهش ریزگردها پیش بینی کرده اند از جمله مالچ پاشی یا کاشت گونه های سازگار با طبیعت.

وی مدیریت اساسی در سرزمین و منابع آب را دیدگاه های سازمان محیط زیست برای حل مشکل ریزگردها عنوان کرد و افزود: همانگونه که گزارشها نشان می دهد با بازگشت آب هورالعظیم، میزان روزهای گرد و غباری در سال 92 در خوزستان نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است و این مساله ثابت می کند که مدیریت تالابها، ریزگردها را کاهش می دهد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات بین المللی گفت: «برنامه محیط زیست سازمان ملل» «برنامه عمران سازمان ملل» و «یونامی» اقداماتی برای کاهش ریزگردها آغاز کرده اند که باید ادامه یابد.

وی تصریح کرد: فکر نمی کنم «سپر یونی» جایی در این برنامه مقابله با ریزگردها داشته باشد.

کد خبر 2164615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha