۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۸:۵۰

نوبل اسپانیا برای چهارمین بار به یک نویسنده زن رسید

نوبل اسپانیا برای چهارمین بار به یک نویسنده زن رسید

النا پونیاتوسکا نویسنده‌ای از مکزیک دیشب به عنوان برنده جایزه سروانتس در سال 2013 انتخاب شد. این جایزه که به نوبل ادبی اسپانیا هم معروف است، همچنین 125 هزار یورو (بیش از 168 هزار دلار) ارزش مالی‌ دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هرالد تریبیون، جایزه سروانتس که به عنوان مهمترین جایزه ادبی اسپانیایی زبان شناخته می شود، و به آثار خلق شده به زبان اسپانیایی اهدا می شود، برای ارایه آثاری درخشان به این بانوی مکزیکی تعلق گرفت.

النا پونیاتوسکا که سال 1932 در پاریس متولد شد، پدری لهستانی - فرانسوی داشت و مادرش مکزیکی بود. او خالق بیش از 40 عنوان کتاب است که بیشترشان به حداقل 20 زبان ترجمه شده اند. او خالق رمان های متعدد و آثار غیرداستانی است و چندین مجموعه مقاله نیز نوشته است. چند کتاب کودک و مجموعه داستان کوتاه نیز در کارنامه او جای دارند. «کشتار در مکزیکو»، «اینجا برای توست مسیح» و «پوست آسمان» از جمله آثار او هستند.

دیشب «خوزه ایگناتسیو ورت» وزیر فرهنگ و آموزش اسپانیا با اعلام خبر انتخاب «پونیاتوسکا» گفت وی برای آثارادبی‌اش همانقدر شهرت دارد که برای حضورش در رسانه و مشارکتش در نوشتن مقالات سیاسی و اجتماعی.

ورت افزود: در گفتگویی بسیار مطبوع که با وی داشتم تا خبر برنده شدنش را به اطلاعش برسانم، وی تشکر ویژه‌اش را از گروه داوری ابراز داشت و من تاکنون هرگز چنین امتنان تاثیرگذاری را از زبان هیچ فرد دیگری نشنیده بودم.

این جایزه در تاریخ 23 آوریل سال آینده در مراسمی رسمی که با حضور خانواده سلطنتی اسپانیا انجام می شود، در زادگاه سروانتس به این نویسنده اهدا خواهد شد.

پونیاتوسکا به این ترتیب چهارمین بانوی برنده جایزه سروانتس شد، زیرا این جایزه در 38 سال اخیر تنها به سه نویسنده زن یعنی ماریا زامبرانو در سال 1988 و انا ماریا ماتوته در سال 2010 هر دو از اسپانیا و دولسی ماریا لویناس از کوبا در سال 1992 اهدا شده است.

گروه داوری پونیاتوسکا را یکی از پرقدرت ترین صداهای امروز در ادبیات اسپانیایی زبان خواند و از او برای مشارکتش در ادبیات قرن بیستم تجلیل کرد.

سرخیو رامیرز، خوان و لوییس گوئیتسولو، فرناندو دل پاسو، فینا گارسا و فرانسیسکو نیوا ماروز، از جمله نامزدهایی بودند که امسال برای دریافت جایزه سروانتس نامزد شده بودند.

جایزه سروانتس که به عنوان نوبل اسپانیایی شناخته می شود و از سال 1975 اهدا می شود، از سوی وزرات فرهنگ اسپانیا ایجاد شده و جایزه ای برابر 125 هزار یورو (بیش از 168 هزار دلار) به برنده اش می‌دهد.

شماری از مهمترین نویسندگان اسپانیایی زبان از جمله کارلوس فوئنتس فقید و ماریو بارگاس یوسا برنده جایزه ادبی نوبل در سال 2010، این جایزه را دریافت کرده اند. 

کد خبر 2178698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha