۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۱۶

اسطوره‌های ایران باستان در شماره جدید «سرزمین‌ من»

اسطوره‌های ایران باستان در شماره جدید «سرزمین‌ من»

پنجاه و یکمین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایرانگردی «سرزمین‌ من»، ویژه آذر‌ماه 92 منتشر شد. در این شماره به اسطوره‌های ایران باستان پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شماره، «سرزمین‌ من» با گزارش‌ها و مقالاتی خواندنی درباره دایناسورهای ایران، آیین‌های اساطیری ایران در فصل پاییز و همین‌طور راهنمای سفرهایی متناسب با آذرماه روی پیشخوان آمده ‌است.

دایناسورها در ایران

مهم‌ترین پرونده این شماره «سرزمین‌من» پرونده‌ای است که در بخش «دیرینه‌شناسی» منتشر شده؛ «دایناسورها در ایران» عنوان نخستین بخش از این پرونده است که در آن انواع دایناسورهاي ايران و چگونگي كشف فسيل آنها بررسی شده است. در این گزارش ماجراي كشف فسيل‌ها و مطالعات انجام شده درباره دايناسورهايي كه حدود 180 ميليون سال پيش در ايران مي‌زيسته‌اند، آورده شده. این گزارش به قلم «مجید میرزایی عطاآبادی»، دكتراي فسيل‌شناسي از دانشگاه هلسينكي فنلاند نگاشته شده که پیش از این مطلب «اسرار حیات‌وحش ماقبل تاریخ ایران» از او در مجله منتشر شده بود. علاوه بر این در این پرونده، دو مطلب دیگر نیز مرتبط با دایناسورهای ایران منتشر شده است؛ «ایران، پناهگاه دایناسورها» مطلبی است که این احتمال را مطرح می‌کند که سرزمین ایران می‌توانسته سرمنشاء تکامل دایناسورها به پروندگان امروزی باشد. دیگری مطلب «این دایناسورهای مهم» به قلم «مارتین کونرات»، دانشیار جانورشناسی دانشگاه پالاسکی جمهوری چک و پژوهشگر مرکز زیست‌شناسی تکاملی دانشگاه اوپسالا سوئد است که در آن به این موضوع پرداخته که چرا کشف فسیل‌های دایناسور در ایران اهمیت جهانی دارد.

آذران اهورایی

در این شماره و در بخش «تاریخ»، «سرزمين‌من» با مطلب «پاییز در ایران باستان» به مهم‌ترین آیین‌های ایرانیان یعنی مهرگان، آبانگان و آذرگان در روزگاران قديم سری زده است. باستان‌شناسان قدمتی حدود 4 هزارساله برای جشن مهرگان تخمین می‌زنند و دو جشن دیگر نیز تاریخی طولانی پشت سر دارند. مهرگان، آبانگان و آذرگان سه جشن عمدۀ ایرانیان باستان بودند که در موسم خزان در ایران برگزار می‏شد که مرتبط به سه ایزد و ایزدبانوی ایرانی بود؛ مهر، آناهیتا و آذر بوده‌اند. عكس جلد اين شماره از «سرزمين‌من» مربوط به همين مطلب و عكسي از نگاره‌اي در طاق‌بستان است.

در دامنه‌های غربی

«در دامان دامنه‌های غربی» که شامل تصاویری منحصربه‌فرد از زندگی روستائیان استان كردستان است، در بخش «مردم ایران» این شماره، منتشر شده است. این تصاویر زیبا از ناحيه‌اي كوهستاني و پربارش از ایران تهیه شده که به‌دليل همين شرايط محيطي خاص، مردمان سان در آن را به سختكوش‌ترين مردمان ايرانی تبديل كرده است. اين عكس‌ها حاصل بارها سفر و ماه‌ها زندگي عكاس در ميان اين کردهای این منطقه بوده كه براي نخستين بار در «سرزمين‌من» منتشر مي‌شود و در كنار هر عكس‌ مي‌توانيد توضيحات مفصل و مهمي را از زندگي كردها در كردستان بخوانيد. پيش از اين، گزارش‌های منحصربه‌فردي از زندگي مردمان سيستان و بلوچستان، گلستان و عشاير ايران در شماره‌هاي گذشته مجله ديده و خوانده‌ايد.


آسمان طهران

در بخش «معماری» این شماره، مطلب «آسمان طهران» بقعه امامزاده سيداسماعيل(ع) یکی از قدیمی‌ترین بناهای به جامانده از تهران قدیم، بررسی شده است. این بقعه زیبا، قديمي‌ترين كتيبه تاريخي تهران را در خود جا داده و دورتادور آن، کوچه‌پس‌کوچه‌هایی دارد که به قدیمی‌ترین محلات تهران مرتبط است و از معماری گذشته تهران نشانه‌های بسیاری را در آن می‌توان دید.

به اصفهان رو

«به اصفهان رو» عنوان دهمین شماره سفرنامه «اصغر عبداللهي» ـ نويسنده نام‌آشنا ـ در مجله است. او در این سفرنامه، فقط به تماشاي اصفهان نرفته است، دست مخاطب را گرفته و در امروز و تاريخ اصفهان قدم زده. عبداللهی در این شماره، از ابتداي متن، دست خواننده را می‌گیرد و در مسيري كه خود تعيين كرده و دوست دارد، به گشت‌وگذار می‌برد. در اين سفرنامه، قرار نيست فقط راهنماي مسير را از نويسنده بگيريد، قرار است رنگ و بوي اصفهان را درك كنيد؛ به تماشاي جزئي‌ترين نكات معماري بنشيند و جان گرفتن داستان‌ها و سفرنامه‌هاي قديمي را در امروز اصفهان شاهد باشيد.

چگونه این عکس‌ها را گرفتم؟

از این شماره، بخش دوم کارگاه عکاسی «سرزمین‌من» را خواهید خواند. از این پس در هر بخش از این کارگاه یکی از عکاسان معروف جهان به خوانندگان خواهد گفت که هر عکس خود را چطور گرفته و مشخصات دوربین و ویژگی‌های محیطی چگونه بوده‌اند. نخستین بخش از این کارگاه با عنوان «چگونه این عکس‌ها را گرفتم؟» عکس‌ها و توصیفات «استیو بلوم» ـ عكاس و طبیعتدان ـ را مرور می‌کند. این کارگاه، ترجمه‌ای از کتاب «کارگاه کاربردی برترین عکاس‌های جهان با موضوع سفر و طبیعت» نوشته «اندی استیل» و حاصل گفت‌وگو و نقل تجربیات 10 عکاس برتر جهان در حوزه سفر و طبیعت است.

سفر در انتهای پاییز

در بخش «راهنمای سفر» این شماره از مجله، 6 پیشنهاد متفاوت برای گردش و تفریح در آذر ماه ارائه شده‌ است. در بخش «طبیعت»، مطلب «اینجا غرق است» به عنوان راهنمایی برای سفر به جنگل ابر در استان سمنان نوشته شده است و در بخش «زیارت» هم راهنمای «در آستان درب امام» مطلبی است برای برای گشت‌وگذار و زیارت امامزاده درب امام اصفهان.
علاوه بر این، در بخش «میراث» این شماره از «سرزمين‌من»، خوانندگان با مطلب «شهر نخل و بادگیر» برای تماشای دیدنی‌های شهر تاریخی اردکان راهی استان یزد خواهند شد و در زیرمجموعه «موزه‌گردی» هم مطلب «در عمارت رنگ و شیشه» آنها را برای گشت و گذار به موزه آبگینه و سفال تهران می‌برد. «سرزمين‌من» در بخش «خرید» هم با مطلب «قالی از شمال‌شرقی» خوانندگان را برای آشنایی با شکل تهیه و همین‌طور خرید دست‌بافته‌های کرمانجی راهی خراسان شمالی خواهد کرد. همچنين در این شماره، گزارش «شیرین شیرازی» در زیرمجموعه «سفره ایرانی» شیوه طبخ شکر پلوی شیرازی را آموزش می‌دهد.

تاکنون 51 شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» منتشر شده است. این نشریه در 100 صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت 3500 تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر شده است.

کد خبر 2183095

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha