۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۷:۱۷

کرمیان اعلام کرد:

توان بالای خراسان برای بهره برداری از انرژی خورشیدی/تولید 219 هزار کیلو وات انرژی در نیروگاه مشهد

توان بالای خراسان برای بهره برداری از انرژی خورشیدی/تولید 219 هزار کیلو وات انرژی در نیروگاه مشهد

مشهد - خبرگزاری مهر: مجری طرح نیروگاه خورشیدی شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: خراسان در مقایسه با سایر استان های کشور توان بالایی برای بهره برداری از انرژی خورشید دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا کرمیان ظهر پنجشنبه در جریان بازدید از نیروگاه خورشیدی که با حضور اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقلیم خراسان برای تولید انرژی خورشیدی بسیار مناسب است و در مقایسه با سایر استان های کشور توان بالایی برای بهره برداری از خورشید دارد.

مجری طرح نیروگاه خورشیدی شرکت برق منطقه ای خراسان بیان کرد: خراسان رضوی اولین استانی است که به عنوان طرح پایلوت از سال 89 اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی کرده و اولین فاز آن با ظرفیت 43.2 کیلو وات مجهز به ردیاب خورشیدی در سال 90 ره اندازی شد.

کرمیان بیان کرد: امروز این نیروگاه پس از گذشت 866 روز با 10 هزار و 101 ساعت کارکرد بیش از 219 هزار و 843 کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی تولید کرده است.

وی افزود: این میزان انرژی نه تنها هیچ گونه آلودگی ابجاد نکرده بلکه باعث جلوگیری از انتشار 131 هزار و 906 کیلو گرم منو اکسید کربن در فضای مشهد و جلوگیری از مصرف 72 هزار 282 متر مکعب گاز در نیروگاه ها با سوخت فسیلی شده است.

مجری طرح نیروگاه خورشیدی شرکت برق منطقه ای خراسان اظهار کرد: در فاز سوم این نیروگاه هم که 25 درصد عملیات اجرایی آن به پایان رسیده 43.2 کیلو وات دیگر به ظرفیت نیروگاه افزوده می شود.

کرمیان تصریح کرد: با اتمام فاز سوم تا آخر سال ظرفیت نیروگاه به 110 کیلو وات رسیده و میزان تولید برق سالانه به 230 هزار کیلو وات در ساعت خواهد رسید.

وی با اشاره به هزینه اجرای طرح در فاز اول و دوم به مبلغ چهار میلیارد و 750 میلیون ریال افزود: برای فاز سوم هم سه میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار لازم است.

مجری طرح نیروگاه خورشیدی شرکت برق منطقه ای خراسان بیان کرد: با توسعه نصب پانل های خورشیدی در ادارات و منازل مسکونی از توسعه نیروگاه های فسیلی جلوگیری و از انرژی رایگاه خورشیدی بیشتر استفاده می شود.

تامین 10 درصد تولید ناخالص کشور در خراسان رضوی/ لزوم توجه ویژه کمیسیون انرژی مجلس به مشهد

در ادامه، محمد حسن واحدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: 10 درصد تولید ناخالص کشور را خراسان رضوی تامین می کند و پتانسیل بالای این استان عنایت ویژه ای را در مجلس می طلبد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مشهد ظرفیت های زیادی دارد و بیش از 51 درصد ظرفیت اقامت کشور و 52 درصد حمل و نقل عمومی در مشهد انجام می شود.

واحدی بیان کرد: 10 درصد تولید ناخالص کشور را خراسان رضوی تامین می کند و پتانسیل بالای این استان عنایت ویژه ای را در مجلس می طلبد.

وی اظهار کرد: خراسان رضوی بیش از هزار مگا وات صادرات برق دارد و جزء استان هایی است که مشکلات برق را با مدیریت خوب به حداقل رسانده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: بحث انرژی از مدت ها قبل باید مورد توجه کمیسیون انرژی قرار می گرفت، چرا که بارگذاری سنگین انرژی در این استان نیاز به حمایت و استفاده بهینه دارد.

واحدی تاکید کرد: تمام نیرو گاه های خراسان رضوی سوخت فسیلی مصرف می کنند که با وجود این همه زائر داخلی و خارجی که از مهر 91 تا مهر امسال به 28 میلیون نفر رسیده است این سوخت های فسیلی آلودگی زیادی برای مشهد به وجود می آورد.

وی بیان کرد: در بعضی روزها آلودگی شهر مشهد به بالای 105 رسیده که حالت هشدار است که از کمیسیون مجلس درخواست داریم زمینه ای برای استفاده از گاز در نیروگاه های مشهد فراهم کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مشهد یک شهر فراملی است و همه مباحث آن باید از لحاظ مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.

واحدی همچنین برای رواج استفاده از انرژی خورشیدی اظهار کرد: در پروژه های ساخت و ساز دولتی و خصوصی باید استفاده از این انرژی را اجباری کنیم.

 

کد خبر 2184761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha