۱۱ آذر ۱۳۹۲، ۹:۴۴

ماده 9 طرح تعالی خانواده تقویت تبعیض علیه دختران است

ماده 9 طرح تعالی خانواده تقویت تبعیض علیه دختران است

دبیر ائتلاف اسلامی زنان معتقد است برداشتن اولویت استخدام زنان مجرد در ماده 9 طرح تعالی خانواده بی احترامی به حقوق آنها و در تعارض با قانون اساسی کشوری است که قانونگذار را به رفع تبعیض علیه زنان و ایجاد امکانات برای رشد و تعالی جایگاه انسانی موظف کرده است.

توران ولی مراد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: انتخاب حق طبیعی تک تک افراد یک جامعه است. انتخاب شغل بخشی از این حق به حساب می آید و نباید به بهانه تشکیل خانواده و ازدیاد جمعیت گروهی از افراد جامعه را از حقشان محروم کرد.

وی با بیان اینکه به طور قطع نه تنها اجرای ماده 9، کمکی به تعالی خانواده و ازدیاد جمعیت نمی کند بلکه زن را در خانواده و جامعه بی حرمت می کند، افزود: زن و مرد هر دو انسان و هر دو از  حق رای برخوردار هستند، چگونه است که برای ازدیاد جمعیت اجازه استخدام به زنان مجرد داده نمی شود. این موضوع خلاف قانون اساسی کشور است که به زن حق رای داده است. قانون اساسی سیاستگذاران، قانونگذاران و مجریان را به رفع تبعیض علیه زنان و زمینه سازی و ایجاد امکانات جهت رشد و تعالی و تقویت جایگاه انسانی آحاد ملت موظف کرده است اما این طرح در جهت تشدید و تقویت تبعیض علیه دختران و زنان است.

به گفته ولی مراد، ماده 9 طرح تعالی خانواده فرصت و حق انتخاب شغل دختران و مجردین را محدود و محصور می کند. داشتن شغل حق مسلم هر فرد است.  زنان با انتخاب شغل توانمندی خود را نشان می دهند و با نشان دادن این توانمندی، احساس رضایت دارند. مگر می شود توانایی ها و شایستگیهای یک زن را تنها به بهانه مجرد بودن نادیده گرفت.

به گفته این فعال حوزه زنان، مردم، نمایندگان خود را برای دفاع از حق و حقوق شهروندی به مجلس می فرستند. وظیفه نمایندگان خدمت رسانی، توسعه امکانات و ایجاد فرصتها برای مردم است. نه آنکه بخشی از حقوق آنها به واسطه نمایندگان از آنها گرفته شود. ماده 9 از طرح تعالی خانواده و جمعیت باید حذف شود، چرا که حقیقت این است که در زندگی امروزی جوانان، مرد و زن  کار می کنند تا بتوانند از عهده هزینه های سنگین مخارج زندگی برآیند. در قانون اگرچه تامین هزینه های زندگی برعهده مرد است، اما در عرف زن همپای مرد کار می کند و بخشی از هزینه های زندگی روی دوش زن است.

به گفته دبیر ائتلاف اسلامی زنان، این قانون ظاهراً به نفع آقایان است، اما در باطن به ضرر آنهاست،چرا که در حال حاضر یک مرد توان اداره یک زندگی را به تنهایی ندارد و باید بخشی از هزینه ها را زن تامین کند. از سوی دیگر زنان به هیچ عنوان زیر بار این موضوع نمی روند، چرا که آنها با توجه به تبعیض های بسیار زیادی که در گذشته تجربه کرده اند، حاضر به از دست دادن استقلال مالی خود نیستند و برای حفظ موقعیت و استقلال مالی خود تلاش می کنند.

ولی مراد در پایان درباره راهکارهای افزایش جمعیت توضیح داد: برای افزایش جمعیت باید جوانان تشویق به ازدواج شوند. این تشویق نیز با دادن فرصت، امکانات و حمایتهای مختلف در بخش اجتماعی و اقتصادی امکانپذیر است. قانونگذار قبل از تدوین طرح تعالی خانواده و جمعیت باید بداند که چرا زوج ها علاقه ای به داشتن فرزند زیاد ندارند، قطعاً دلایل آنها ریشه در مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دارد. قانونگذار ابتدا باید این مشکلات را رفع کند و سپس مشوقهای فرزندآوری و تشکیل خانواده را تدوین کند.

 

 

کد خبر 2186706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha