۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۸:۰۴

مصصح «حق المبین»:

نویسنده «حق المبین» دغدغه دفاع از دین داشته است/ زمان شناسی از ویژگیهای بارز آیت الله شاهرودی بود

نویسنده «حق المبین» دغدغه دفاع از دین داشته است/ زمان شناسی از ویژگیهای بارز آیت الله شاهرودی بود

حجت الاسلام قدردان قراملکی در مراسم رونمایی از کتاب «حق المبین» با بیان اینکه آیت الله شاهرودی یک عالم وارسته و «علامه» و در تمام فنون و علوم اسلامی مسلط بوده است، گفت: ایشان «مدینة الاسلام روح التمدن» را در نقد سکولارها می نویسد و به طور کلی می توان گفت ایشان دغدغه دفاع از دین داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، مصحح کتاب «حق المبین» عصر امروز 25 آذرماه در مراسم رونمایی از کتاب «حق المبین» در مورد این اثر نکاتی را بیان کرد و گفت: کار بنده تصحیح نیست اما به خاطر محتوای بالای این اثر قبول مسئولیت کردم.

وی افزود: محتوای کتاب از علمی، بسیار قوی است. نوع ورود و خروج نویسنده به مطالب خیلی مهم است و مؤلف این اثر در این کار بسیار توانا بود. این کتاب انصافا از نظر نوع بیان و محتوا خیلی غنی است. افتخار می کنم که کار تصحیح این کتاب را پذیرفتم و حدود دو سال بر روی آن کار کردم.

قدردان قراملکی در ادامه سخنانش اظهارداشت: انگیزه مؤلف از نوشتن این کتاب نقد مسائل روز بود. آیت الله شاهرودی یک عالم وارسته و «علامه» و در تمام فنون و علوم اسلامی مسلط بوده است. این کتاب در 550 صفحه بزرگ بوده است که برخی از کلمات ناخوانا بود که باعث شد چند بار این کتاب را بخوانم. ایشان در عرفان، فلسفه، علم درایه، روایت، کلام و ... جامع بود که توانسته این کتاب را بنویسد.

وی با اشاره به اینکه نقد بسیار مهم است و اگر کسی توانایی لازم را نداشته باشد چه بسا خواننده شیفته نویسنده و صاحب شبهه شود، گفت: آیت الله العظمی شاهرودی در همه علوم زمان خودش متخصص و در حد علامه بوده است و انصافا نقدها با جامعیت و تخصص بوده است. آیت الله مرحوم شاهروردی کتابی در نقد بهائیت می نویسند و بعد از انجام این کار سه کتاب مهم بهائیت به دست ایشان می رسد که باعث می شود ایشان بار دیگر در این کتاب به صورت مفصل به این مسأله بپردازند که این نشان دهنده اهتمام و انگیزه ایشان در پاسخ به شبهات بوده است.

قدردان قراملکی در ادامه سخنانش بیان کرد: در آن زمان ترویج ادیان و مذاهب و فرق جعلی و .. شایع بود که ایشان به همه این مباحث پاسخ می دهد. در همه زمینه ها ایشان دست به نقد می شود و «مدینة الاسلام روح التمدن» را در نقد سکولارها می نویسد که مدعی بودند اسلام جامعیت ندارد و نمی تواند وارد حکومت شود و منحصر به مباحث عبادی است. اخلاق ایشان در نقد هم جالب توجه است و اصلا وارد مسائل حاشیه ای نمی شود. نویسنده این اثر دغدغه دفاع از دین داشته است.

وی با اشاره به اینکه آیت الله العظمی بروجردی می فرماید «مرحوم شیخ احمد، فخر شیعه بوده است» اظهار داشت: به هر حال آیت الله شاهرودی در حدی بوده که مرجع تقلیدی مانند آیت الله بروجردی می گوید ایشان فخر شیعه بوده است. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی هم در مورد ایشان می گوید: «کتابهای مرحوم شیخ احمد شاهرودی، کتابهای مفیدی است. ایشان در کتابها احادیث مشکل را مطرح کرده و با بیان شافی و کافی شرح نموده است.» آیت الله شاهرودی برای اینکه زنده بودن حضرت مهدی(ع) را اثبات کند سیصد روایت در این مورد نقل می کند.

قدردان قراملکی با اشاره به اینکه آیت الله شاهرودی به کتابهای محی الدین ابن عربی ارجاع می دهد، گفت: ایشان رویکرد علمی، فلسفی، عقلی و عرفانی داشته است. از محی الدین به نیکی یاد می کند و به رأس العارفین و مشایخ طریقت تعبیر می کند. البته از عرفایی که از شریعت جدا شده اند به خوبی یاد نمی کند. بنابراین عرفان ایشان متخذ از مکتب اهل بیت(ع) بوده است.

 

در ادامه این مراسم «مهدوی» از نوادگان آیت الله شاهرودی طی سخنانی به معرفی شخصیت این عالم و نویسنده شیعه پرداخت.

وی با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران چاپ این کتاب گفت: مرحوم آیت الله احمد شاهرودی مانند آثارش مجهول القدر و مظلوم واقع شده است. ایشان آثار زیادی دارد. از اثر و تألیف ایشان نکاتی گفته شده است. در مورد شخصیت ایشان می توان گفت: زمان شناسی از نکات بارز شخصیت ایشان بوده است. در زمانی که همه به فقه و اصول پرداخته بودند ایشان در عین اهتمام به فقه و اصول و سرآمد شدن در این علوم، احساس کرد که زمانه نیازمند چیزهای دیگری است.

وی افزود: مرحوم شاهرودی به کلام و به طور اختصاصی و تخصصی به مسأله ادیان و فرق روی آورد و توانست در طول عمر خود آثار بسیار فاخری را ارائه دهد. ایشان در فقه و اصول شخصیت کمی نبودند. مرحوم پدر از آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نقل می کرد که آقای بروجردی گفته بودند اگر مرحوم شیخ احمد زنده می بود نوبت به من نمی رسید. این نشان می دهد که جایگاه ایشان یک جایگاه بسیار رفیعی بوده است.

مهدوی در ادامه سخنانش در مورد روش بحث مرحوم شاهرودی اظهار داشت: مرحوم آیت الله العظمی احمد شاهرودی با کتاب و استدلال به پاسخگویی به شبهات می پرداخت و مناظره و مباحثه می کرد. نکته دیگر شخصیت ایشان الگو بودن و نمونه بودن ایشان برای مردم بود. مردم در همه کارها به ایشان مراجعه می کردند و ایشان نظر و راهنمایی و قضاوت می کردند.

در پایان این مراسم لوح تقدیر توسط رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به حجت الاسلام والسلمین محمدحسن قدردان قراملکی مصحح کتاب اهدا و طی مراسمی از کتاب رونمایی شد.

 

کد خبر 2196998

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha