۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۱

سراج نوایی از نینوا تا وداع/ با کارت‌های هدیه میلیاردی نمی‌توان هنر خلق کرد

سراج نوایی از نینوا تا وداع/ با کارت‌های هدیه میلیاردی نمی‌توان هنر خلق کرد

نوزدهمین ویژه برنامه پرده عشاق با تجلیل از حسام الدین سراج خالق آلبوم عاشورایی "وداع" دوشنبه 25 آذر در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سهیل محمودی شاعر و ترانه سرا در ابتدای این مراسم که اجرای آن بر عهده رسالت بوذری بود با ابراز خرسندی از برگزاری چنین مراسمی خاطرنشان کرد: خیلی خوشحالم که مجلسی با محوریت و مبنای تلاش های ارزنده سید حسام الدین سراج برگزار می شود. کلیپی که در ابتدای مراسم نمایش داده شد من را به سال 62 بازگرداند. روزگاری که من در کنار بزرگانی چون سید حسن حسینی، قیصر امین پور، سلمان هراتی و فاطمه راکعی عمان سامانی می خواندیم. البته خواندن شعرهای ارزشمند عمان سامانی به قدری برای ما جذاب بود که بخشی از انرژی ما را برای دامن زدن به خلاقیت تشکیل می داد.

روایت محمودی از خرید نوار کاست آلبوم "وداع "

وی با اشاره به انتشار آلبوم "وداع" به خوانندگی و آهنگسازی سید حسام الدین سراج گفت: طی دوره ای که آلبوم "وداع" منتشر شد هنوز ماجرای سی دی در بین مردم نهادینه نشده بود و ما همچنان از نوار کاست برای شنیدن آثار موسیقایی استفاده می کردیم. آلبوم وداع هم یکی از این نوار کاست هایی بود که من و هم نسلان من تهیه کردیم و من یادم می آید این اثر موسیقایی تبدیل به یکی از کاربردی ترین لوازم هنری زندگی من شده بود و هرجا می رفتم آن را گوش می دادم.

این شاعر و ترانه‌سرا افزود: انتشار آلبوم "وداع" قدم بسیار مهمی برای مخاطبان آثار موسیقایی مذهبی بود که بتوانند با یک اثر جدی و خلاقانه در عرصه موسیقی مذهبی روبه رو شوند و قاطعانه می گویم حسام الدین سراج و محمد میرزمانی با انتشار این آلبوم  توانستند توشه بسیار ارزشمند معنوی را برای خود داشته باشند و توشه ای که با شعرهای عمان سامانی یکی از نهادهای نوآوری در حوزه مسائل اعتقادی بود.

محمودی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان کرد: هنری که تکراری باشد و از عنصر نوآوری و تفاوت تهی باشد همواره هنری بی تاثیر و فرمایشی خواهد بود. از سویی دیگر واقعه بزرگی چون محرم که باید مستمرا زنده بماند باید عنصر خلاقیت و نوآوری نیز به آن توجه شود موضوعی که متاسفانه در روزگار ما قدری از دست رفته است. یکی از همین نمادهای خلاقیت و نوآوری عمان سامانی بود که در زمان عمر ارزشمند خود مسائل معرفتی را به شکلی نوآورانه وارد واقعه عاشورا کرد و گنجینه ای را در اختیار مخاطبان قرار داد که طراوت از آن تراوش می کند.

وی تصریح کرد: آقای سراج بدانید کاری که شما انجام دادید اجری مشکور است که هیچگاه از ذهن مردم پاک نمی شود. نسلی که همراه شما با انقلاب اسلامی رشد کرد نسلی بود که با اعتقادش کار کرد و با همین اعتقاد ارزشمند هم زندگی کرد. اعتقادی که با پول و تطمیع هنرمندان به دست نیامد و تبدیل به یک هنر فرمایشی نشد.

با کارت های هدیه میلیاردی هنرمندان را تطمیع نکنید

محمودی تاکید کرد: ما نسلی بودیم که با اعتقاد بزرگ شدیم پس  بعضی از دوستان بدانند با پول نفت و پروار کردن آدم های بی استعداد نمی توانید به جایی برسید. بدانید با پول های بی حساب و کتاب و کارت های هدیه میلیاردی هم نمی توانید هنر و ادبیات تاثیرگذاری را خلق کنید. بیایید بستری را فراهم کنید که جان های روشن و چشمه های جوشان اندیشه سرشار از اخلاق و معرفت از آن جاری باشد.

این کارشناس مسائل فرهنگی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: جاهایی هستند که برای هنر نمایشی و سفارشی پول می دهند اما بدانید که هنر نمایشی یک نوزاد مرده است و اگر می‌بینیم که صدای نسل حسام‌الدین سراج برای مردم ارزشمند بود به این خاطر بود که هنر نمایشی را نپذیرفت. نسل هنرمند سید حسام الدین سراج نسلی بود که با دوپینگ مالی سازمان صدا و سیما و نهادهای دیگر جلو نرفت. اگر مردم صدای سراج را گوش کردند به خاطر صداقتی بود که از دوپینگ مالی برخوردار نبود.

سراج قبل از موسیقی و معماری مدیون معرفت‌های سلوکی است

ایرج نعیمایی مدرس و آهنگساز موسیقی هم در این برنامه با تجلیل از مقام هنری سید حسام الدین سراج گفت: به جرات می توان گفت که صحبت کردن در جمع خاصی از اهالی فرهنگ کار بسیار سختی است اما تمایل دارم امروز پیرامون موسیقی آیینی صحبتهایی را انجام دهم.

این پژوهشگر حوزه موسیقی با دسته بندی علوم قدیم افزود: آن زمان علوم اعلا به علومی گفته می‌شد که موضوعاتشان کلی،‌ شامل و فراگیر است. علوم متوسط در معادلات کلی اما در مصداق جزئی بوده است اما علوم ادنا کاملا جزئی هستند. این در حالی است که جایگاه موسیقی در دسته‌بندی این علوم مورد اختلاف است. البته بعضی‌ها معتقدند که موسیقی عضو علوم متوسط است و بعضی‌ها معتقدند اعلا است. اما هیچ کس نمی‌گوید که موسیقی از علوم پایین است. کسانی هم که می‌گویند متوسط است دلیلش این است که آن را جزو ریاضی می‌دانند. این در حالی است که عرفا بر این باورند که موسیقی جزو علوم اعلا است.

وی با بیان اینکه هرچه دایره وجودی هنرمند گسترده باشد به طور حتم به‌روز ماندن آن هم گسترده‌تر خواهد شد، خاطر نشان کرد: در این بین شخصیتی مانند حسام الدین سراج بیش از آنکه مدیون زحماتش در حوزه موسیقی و معماری باشد مدیون حالت‌های درونی و معرفت‌های سلوکی است.

بزرگداشتی برای هنرمند معتدل زیباشناس

پیروز ارجمند مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری هم که در این مراسم حضور پیدا کرده بود با ذکر خاطره ای از نحوه آشنایی خود با حسام الدین سراج گفت: سال 61 که تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل به دانشگاه موسیقی بروم چندین هزار نفر برای مصاحبه ورودیه دانشگاه شرکت کرده بودند من هم در آن زمان که از کرمان به تهران سفر کرده بودم آنچنان با شرایط آشنایی نداشتم و بعد از اینکه متوجه شدم حسام الدین سراج از ما مصاحبه می گیرند واقعا به خود افتخار می کردم. البته زمانی که به دانشگاه ورود پیدا کردم از وی پرسیدم چرا من را در روز مصاحبه پذیرفت؟ او در جواب گفت: تو از شهرهای کوچک آمدی و مسیرت را با محدودیت طی کردی بنابراین این جا جای توست.

وی ادامه داد: اگر امروز اینجا جمع شدیم دلیلش هنر ما نیست بلکه توانایی‌های سراج است که ما را دور هم جمع کرده است. سراجی که از نینوا تا وداع را خلق کرده است. سراج همواره مشی اعتدال را رعایت کرده و از افراط و تفریط دوری می کند موضوعی که حلقه گمشده میان هنرمندان است. این خواننده و آهنگساز متواضع اولین هنرمندی است که پس از انقلاب به زیبایی شناسی در هنر هم اهمیت داد. سراج انسانی جست‌وجو گر و پویا است که با آزادگی و آزادمنشی دارد هنرش را نفروخت.

خاطره سراج از گریه اعضای ارکستر کنسرت وداع

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسام الدین سراج هم بعد از صحبتهای ارجمند با تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برگزاری این مراسم بزرگداشت گفت: امروز در جمع چهره های ارزشمندی از من تجلیل می شود که من در کنار آنها احساس شرمندگی می کنم. اینها عزیزانی اند که در شهر تهران همواره مشغول خدمت هستند.

وی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به تولید آلبوم وداع و تور کنسرت اخیر این آلبوم موسیقایی تصریح کرد: خدا را شکر می‌کنم که شمعی روشن شد تا عده‌ای از هنرمندن در پرتوی حضرت سیدالشهدا پر بزنند. وقتی روی صحنه اعضای ارکستر را می‌دیدم که گریه می‌کردند برایم عجیب بود موضوعی که تا به حال در کنسرت هایم این چنین نبود. ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که موسیقی هم می تواند در فضاهای دینی وجود داشته باشد و این را هم باید بگویم که در کشور ما به موسیقی ظلم زیادی شده است.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش پایانی صحبتهای خود با تجلیل از اصغر فردی گوینده اشعار آلبوم وداع با اشاره به نحوه آشنایی خود با اشعار عمان سامانی خاطر نشان کرد: مرحوم پدرم به عمان سامانی ارادت داشت و در سنین کودکی و نوجوانی برای ما عمان می‌خواند و اشک می‌ریخت. البته  در سنین نوجوانی که سنتور می نواختم با خودم عهد کردم که اگر توانستم روزی در موسیقی به جایی برسم روی اشعار عمان کار کنم و این توفیق حدود 15 سال بعد به من داده شد از سویی دیگر وقتی تاثیر وداع را روی مخاطبان می‌شنوم می‌بینم که اصلا چنین انتظاری نداشتم.

 او هیچوقت در صحنه اجرا بدون وضو شرکت نمی‌کند

حجت الاسلام دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات هم در مراسم تجلیل از سید حسام الدین سراج گفت: یکی از دوستانم که مدیر مسئول سابق مجله ادبستان بود خیلی به سراج علاقه داشت و به من می‌گفت شهادت می‌دهم که این انسان هنر و موسیقی را یک عبادت می‌داند و هیچوقت هم در صحنه اجرا بدون وضو شرکت نمی‌کند. البته من هم به عنوان یک طلبه همواره در برابر عظمت معنوی سراج احساس شرمساری می‌کنم.

احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران هم در سخنانی کوتاه با بیان اینکه  منزل پدری آقای سراج همیشه محل رفت و آمد بزرگان بوده است، تصریح کرد: او در فضا و مکتبی رشد کرده است که با صفای باطنی پدرش همراه بوده است. خانواده ارجمند این خواننده همیشه در قالب‌های جدید عزای سیدالشهدا را عرضه کردند. البته حسام الدین سراج هم خواننده ای است که همیشه در کارش متانت و استواری دارد و نقطه اوج آثارش به نام حضرت سید الشهدا (ع) عجین شده است.

حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: سراج الگوی مناسبی برای کسانی است که هنر را برای هنر نمی‌خواهند چرا که هنر او جهت‌دار و مفهوم‌گرا است که تا کنون آثار فاخر و ارزشمندی خلق کرده است.

براساس این گزارش اهدای لوح یادبود تجلیل از مفاخر حسینی شهر تهران، نوحه خوانی حاج علی انسانی، اجرای چند قطعه موسیقایی و پخش چند کلیپ از جمله برنامه های اجرا شده این مراسم بود.

هوشنگ کامکار، سید محمد سادات اخوی، سید عباس سجادی‌، رامین کاکاوند‌، فاطمه راکعی، علی ترابی از جمله مهمانان ویژه مراسم تجلیل از سید حسام الدین سراج بودند.

کد خبر 2197319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha