۹ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۳۵

گزارشی از اجرای طرح "کیف در مدرسه":

تحول بنیادین در کیف دانش آموزان/ خداحافظی دانش آموزان با کیف های سنگین

تحول بنیادین در کیف دانش آموزان/ خداحافظی دانش آموزان با کیف های سنگین

اراک - خبرگزاری مهر: در زندگی پیچیده امروز آنچنان تکنولوژی رسوخ پیدا کرده که لحظه ای نمی توان زندگی مدرن امروزي را بدون تولیدات و فن آوری متصور شد. اصلی که در تمام کشورهای پیشرفته از آموزش و پرورش آنها شروع می شود اما تکنولوژی هنوز نتوانسته خود را به مدارس ایران برساند و با همان شیوه های سنتی می خواهد دانش آموز امروزی را پرورش دهد. تا آنجا که جبران این عقب ماندگی در وهله اول در سند تحول بنیادین به کیف دانش آموزان رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اگر روزگاری نشانی از تحولات نوين آموزشي و ابزارهاي لازم براي رسيدن به اين تحولات در مدارس مشاهده نمي‌شد، اكنون همه چيز با آن روزها فرق كرده است و روی آوردن به سمت استفاده از شيوه‌هاي تازه باید راه خود را به مدارس باز كند.

مدرسه بدون كيف يكي از مفاهيمي است كه در كشورهاي توسعه يافته به عنوان راهبردی آموزشی در حال اجراست و نيز كشورهايي كه طي سالهای اخير چرخش چرخ‌هاي توسعه دانش مضاعف بخشيده‌اند، اين سياست كلان آموزشي را با جديت دنبال مي‌كنند اصلی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران پس از سالها اجرا در کشورهای مختلف به آن پرداخته شده است تا با اجرای ازمایشی آن نقاط قوت و صعف ان مشخص شود.

در «مدرسه بدون كيف» دانش‌آموزان با خود كيف نمي‌برند و تكاليف خود را به خانه بر نمي‌گردانند. در کشور ما نیز از چند سال گذشته این طرح در برنامه ریزی های آموزش و پرورش لحاظ شده است تا آنجا که شهرهایی مانند  اصفهان و تهران تا حد زیادی در برخی مدارس رنگ اجرا به خود گرفته است و اکنون این مدارس استان مرکزی است که با شروع آزمایشی خود قرار است به این جمع بپیوندد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای آزمایشی طرح "کیف در مدرسه" در مدارس استان مرکزی خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای سال جاری در استان مرکزی در حال اجرا است.

این طرح در 22 مدرسه استان در حال اجرا است

راحمه رجایی ادامه داد: این طرح از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در سال تحصیلی 91 در شورای آموزش  پرورش استان مطرح و به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه این در مناطق پانزده گانه آموزش و پرورش به صورت آزمایشی در هر منطقه دو مدرسه در حال اجرا است، ادامه داد: در این مناطق یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه ابتدایی این طرح را اجرا کرده اند.

رجایی خاطر نشان کرد: این طرح در 22 مدرسه استان در حال اجرا است که شامل 18 مدرسه دولتی و 4 مدرسه غیر دولتی با 23 کلاس در حال اجرا است و  مدارس مجری طرح می توانند حداقل یک و حداکثر پنج کلاس را پوشش دهند و تراکم کلاس ها 21 نفر بیشتر نباشد.

وی اجرای این طرح را نیازمند فراهم کردن زیرساخت ها، آموزش مربیان و توجیه دانش آموزان و والدین دانست و گفت: همچنین باید امکانات لازم برای اجرای این طرح فراهم شود.

دانش آموزان بعد از اتمام کلاس وسایل را در کمدهای مخصوص خود می گذارند

این مسئول با اشاره به اینکه جلسه توجیهی برای والدین دانش آموزان مشمول این طرح در ابتدای سال گذاشته شد است، بیان کرد: در این طرح دانش آموزان آموزش های لازم را در مدرسه فرا گرفته و تکالیف خود را انجام می دهند و بعد از اتمام کلاس وسایل را در کمدهای مخصوص خود گذاشته و به منزل باز می گردند.

وی ادامه داد: دانش آموزان در طول هفته برای بعد از ظهر برنامه های فراغتی، کامپیوتر و کتابخوانی دارند و در پایان هفته برای آگاهی والدین وسایل خود را به منزل می بردند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: این طرح مدت سه ماه است که در حال اجرا است و 731 دانش آموز را تحت پوشش این طرح قرار دارند.

اجرای طرح کیف در مدرسه خود میتواند کمکی به سلامت دانش آموزان باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این رابطه توجه به ساختار قامتی دانش آموزان را امری ضروری دانست و به خبرنگار مهر گفت: مسئولان نظام آموزشی استان باید توجه ویژه به سلامت ساختار قامتی دانش آموزان مدارس داشته باشند.

دکتر سپیده مرتجی با بیان اینکه نشستن های طولانی و خمیده در مدارس و استفاده از میز و صندلی غیراستاندارد، حمل کیف های سنگین و کوله پشتی های یک طرفه و غیر استاندارد موجب فشار بر اندام های اسکلتی و قامتی دانش آموزان می شود، ادامه داد: اجرای طرح کیف در مدرسه خود می تواند کمکی به سلامت دانش آموزان باشد.

این فوق تخصص روماتولوژی گفت: کاهش وزن کیف و وسایل دانش آموزان یا اختصاص مکانی در کلاس برای نگهداری وسایل از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

وی بیان کرد: اگر این طرح در مدارس انجام شود راهی برای سلامت جسم و روح دانش آموزان است و می توانند در اوقات فراغت و بعد از ظهرها به برنامه های آموزشی و تفریحی بپردازند و برای روز بعد با آمادگی کامل به مدرسه بروند.

این طرح متناسب با امکانات خانه و مدرسه انجام شود

آموزگار مدرسه پسرانه کاظم میثمی اراک نیز گفت: معمولا دانش آموزان انجام تکالیف نوشتنی در خانه را با بی میلی انجام می دهند و اگر این طرح متناسب با امکانات خانه و مدرسه انجام شود تحولی نو درآموزش فرزندان انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید دانش آموز به طور کلی بعد از انجام تکالیف در مدرسه از جزوه و کتاب کاغذی خداحافظی کند، ادامه داد: این طرح زمانی خوب است که دانش آموز بعد از مدرسه جزوه و یا کتاب کاعذی را نیز در دست بگیرد و اینکه کتاب اصلا جلوی چشم دانش آموز نباشد خوب نیست.

وی گفت: این طرح باید منطقه به منطقه اجرا شود و اجرای طرح کیف بدون مدرسه برای محله ها و شهرهای حاشیه ای که از دانش اموزان در خانه خود از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند و والدین نیز سطح سواد کمی دارند با مشکل روبرو می شود.

این آموزگار با تاکید بر اینکه برخی از اولیا نمی‌توانند در منزل با روشهای جدید تحصیلی به فرزندان خود آموزش دهند گفت: این طرح برای اولیایی که با مدرسه و داشن اموز مشارکت بیشتری دارند مفیدتراست.

استفاده از تکنولوژی در مدرسه امری قابل قبول و پذیرفتنی است اما با ورود هر تکنولوژی فرهنگ خاص ان نیز تولید شود. شیوه‌های آموزشی کشور دستخوش تغییراتی شده است که بسیاری از آنها نقش زیادی در یادگیری دانش‌آموزان دارد. شاید نظارت والدین بر دانش‌آموزی که دیگر ، کتاب یا لوازم التحریری با خود حمل نمی کند کم رنگ تر شود پس به جاست طرح تحول کیف دانش آموزی با دقت بیشتری دنبال شود تا والدین، دانش آموز و معلم از ابن بی کیفی، بی تکلیف نشوند.

..........

گزارش: حکیمه پاک باز

کد خبر 2205083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha