۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۰۲

در جلسه در جلسه ای مطرح شد:

آمار متفاوت کودکان بازمانده از تحصیل استان مرکزی/ فقر مالی علت اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان

آمار متفاوت کودکان بازمانده از تحصیل استان مرکزی/ فقر مالی علت اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان

اراک – خبرگزاری مهر: هنوز هم دانش آموزانی در استان مرکزی پیدا می شوند که به دلایل مختلف از جمله فقر اقتصادی یا نبود دستگاههای حمایتی از تعیلم و تربیت باز می مانند. این در حالی است که آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان ترک تحصیل کرده یا بازمانده از تحصیل به گفته استاندار مرکزی وجود ندارد و علت ترک تحصیل آنها هم در بسیاری از موارد مبهم است.

به گزارش خبرنگار مهر،  استاندار مرکزی صبح شنبه در يازدهمين جلسه شوراي آموزش و پرورش استان با توجه به آمار متفاوت ترك تحصيل كرده ها در استان گفت: دقيق بررسي شود چه تعداد ترك تحصيل كرده در استان وجود دارد و علت ترك تحصيلي آنها چه بوده اگر اقتصادي است با كمك كميته امداد مشكلات اقتصادي حل شود و اگر اجتماعي و فرهنگي است از راهكارهاي مخصوص به آن استفاده شود.

فقر مالی یکی از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان

محمد حسين مقيمي بر  حمايت از دانش آموزان با استعداد بي بضاعت تاكيد كرد و گفت:‌  یکی از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان می تواند نداشتن امکانات مالی باشد در حالی که شاید این افراد از هوش و توانمندی بسیار بالاتری نسبت به دیگر افراد برخوردار باشند.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات اقتصادی، مسائل اجتماعی نیز می تواند در ترک تحصیل افراد نقش داشته باشد که باید این مهم بررسی شود و برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد.

مقیمی با بیان اینکه کمک خیرین در این امر نیز می تواند تاثیر مثبتی را همراه داشته باشد اظهارداشت: براي جلوگيري از ترك تحصيل دانش آموزان بي بضاعت خيرين مي توانند با كمك هاي خيرخواهانه نقش موثري در پيشرفت تحصيلي اين دانش آموزان داشته باشند زيرا مهمترين علت ترك تحصيل دانش آموزان موانع اقتصادي و فرهنگي خانواده هاي آنان است.

وی با بيان اينكه خيرين با ساخت مدرسه نقش مهمي در توسعه اهداف نظام آموزشي برعهده دارند،‌ گفت: خيرين مدرسه ساز در كنار امر ساخت مدارس، كمك به ارتقای سطح آموزش و پرورش را نيز در اولويت خدمت خود قرار دهند.

نباید شاهد ترک تحصیل افراد به دلیل مشکلات مالی باشیم

وی ابراز داشت: امید است دیگر شاهد ترک تحصیل افراد به دلیل مشکلات مالی در استان مرکزی نباشیم و در آینده ای نه چندان دور شاهد شکوفایی استعدادهای آنان در کشور باشیم.

مقیمی تغییر کاربری زمین ها به فضاهای آموزشی را از اولویت های این استان دانست و اضافه کرد: فضاها و زمین های آموزشی باید با قیمت کارشناسی در اختیار مدارس غیر دولتی قرار گیرد تا موجب توسعه بخش خصوصی شود.

وي با اشاره به اينكه اين نشست مروري بر مصوبات جلسه قبل است،‌ گفت: زمين هايي كه كاربري آموزشي دارند اعلام شود تا مديران مدارس غير دولتي اين زمين ها را به قيمت كارشناسي بخرند و براي ساخت مدارس غيردولتي از آن استفاده كنند.

استاندار مرکزی همچنین از حضور پرنگ و تاثیرگذار مردم استان مرکزی در راهپیمایی 22 بهمن سالجاری و اثبات یکپارچگی مردم به کشورهای بیگانه قدردانی کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز با بیان اینکه 35 درصد از مدارس استان مرکزی خیرساز هستند گفت: کیفیت بخشی و گسترش مدارس غیردولتی و هیئت امنایی از اولویت های کاری این اداره کل به شمار می رود.

79 مدرسه هیئت امنایی در استان مرکزی وجود دارد

سیف اله کریم زاده  افزود: در حال حاضر، 79 مدرسه هیئت امنایی در استان مرکزی وجود دارد که با توجه به مشارکت بیش از پیش مردم این استان پیش می رود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 174 مدرسه غیر دولتی در استان مرکزی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 17 مدرسه به صورت خیریه و 27 مدرسه به صورت استیجاری است؛ در صورتی که اکثر این مدارس برای تحصیل مناسب نیست.

در ادامه معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی ابراز داشت: در حال حاضر 46 نفر ترک تحصیلی در دوره ابتدایی در این استان وجود دارد که 27 نفر از آنها را افراد افاغنه تشکیل می دهند.

راحمه رجایی افزود: آموزش و پرورش تمام توان خود را در جذب و شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل گرفته است.

46 نفر ترک تحصیلی در دوره ابتدایی استان مرکزی وجود دارد

وی هدف از اجرای این طرح را، توسعه و تحقق عدالت آموزشی، انسداد مبادی ورودی بی سوادی، گسترش تعاملات در انجام امور زندگی و ... عنوان کرد.

رجایی تصریح کرد: از هزار و 447 ترک تحصیلی در استان مرکزی، 585 نفر در دوره ابتدایی شناسایی شده اند و اکثر آنها هم اکنون مشغول به تحصیل می باشند.

 معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی استفاده از معلم مرد در کلاسهای دختران، مختلط بودن کلاس های درس با توجه به رعایت تراکم، تعصب خانواده ها، اختلافات خانوادگی، مشکلات ذهنی، فقر فرهنگی خانواده ها و ... را از موانع و مشکلات ترک تحصیل عنوان کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان مرکزی نیز رویکرد اصلی این اداره کل را تکمیل پروژه های نیمه تمام دانست و عنوان کرد: در حال حاضر حدود 40 پروژه نیمه تمام توسط خیرین مدرسه ساز استان مرکزی در دست اقدام است.

27 پروژه نیمه تمام بزرگ نیز در سطح استان مرکزی وجود دارد

مهندس قائمی ادامه داد: 27 پروژه نیمه تمام بزرگ نیز در سطح استان مرکزی وجود دارد که دو سالی است به صورت نیمه تمام باقی مانده اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش نیز در ارائه گزارش عملکرد این اداره کل در ایام دهه فجر افزود: آموزش و پرورش با توجه به رسالت خود در تبیین دستاوردهای انقلاب، بیش از 600 برنامه فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی را در تمامی مناطق 15 گانه آموزش و پرورش استان مرکزی اجرا کرده است.

حسن سروش خاطرنشان کرد: نواختن زنگ انقلاب در تمامی مدارس استان مرکزی، اجرای سرود 1357 نفری در 22 بهمن ماه سالجاری در مصلای بیت المقدس اراک توسط دانش آموزان، برگزاری همایش شعر انقلاب، افتتاح مدارس هوشمند در استان مرکزی، برگزاری همایش یاوران انقلاب با حضور اعضای تشکیلات پیشتازان و فرزانگان استان مرکزی از برنامه های اجرایی این اداره کل در دهه فجر به شمار می رود.

گفتنی است در پایان این آیین مصوب شد زمین های کاربری آموزشی در اختیار مدارس غیر دولتی نیز قرار گیرد.

کد خبر 2236399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha