۲۶ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۰۵

نشست علمي «چالش‌های علم جديد برای اديان» برگزار می شود

نشست علمي «چالش‌های علم جديد برای اديان» برگزار می شود

نشست علمي «چالش‌هاي علم جديد براي اديان» با حضور محمد لگنهاوزن و دکتر حسن ميانداری در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علم (تجربي) و دين کارا‌ترين نيروهاي مؤثر بر انسان هستند. با تأمل در اهميت علم و دين براي بشر، گزاف نيست اگر بگوييم سير آينده تاريخ بستگي به تعامل‌ نسل معاصر با روابط فيمابين آن دو دارد. امروزه علم شيوه مقبول و محترم شناخت جهان به شمار مي‌رود و بايد با تبيين ديدگاه علم و دين، از تعارض‌هاي احتمالي عقايد ديني با مسائل علمي بکاهيم.

امروزه طرفداران الحاد با دلايل ايجابي و با دست به دامان علم زدن، ديدگاه خود را تبيين و توجيه مي‌کنند. به همين سبب نمي‌توان اين بحث را حاشيه‌اي پنداشت و کنار نهاد. منازعات قرون معاصر ميان علم و دين، اهميت اين بحث را جدي ساخته است. هرچند بسياري از نزاع‌ها دامن‌گير دين مسيحيت و کتاب مقدس است، ولي پاره‌اي از دستاوردهاي علمي، باورهاي مشترک اديان را به چالش کشيده است، نظير بحث خلقت انسان و نظريه تکامل داروين، نظريه روانکاوي فرويد که دين را عامل سرکوب اميال دانسته و حقانيت دين را مخدوش مي‌سازد، نظريه کيهان‌شناختي نيوتن، ماکس پلانک و نسبيت انيشتين، با تلقي جديد از عليت و زمان که نحوه ارتباط خداوند با جهان را متحول مي‌سازد و نيز پيشرفتهاي جديد رايانه‌اي، هوش مصنوعي، يا کشف مولکول‌هاي DNA که نگرش انسان‌شناسي ديني را دچار مخاطره کرده است.

بررسي نحوه مواجهه اديان با اين چالش‌ها، يا حتي برشمردن چالش‌هاي پيش‌روي اديان از سوي علم جديد، امري قابل توجه و بايسته پژوهش است.

به همین جهت نشست علمي «چالش‌هاي علم جديد براي اديان» به همت گروه اديان و عرفان با حضور پرفسور محمدلگن هاوزن و دکتر حسن ميانداری در روز دوشنبه 28 بهمن‌ماه از ساعت 15 تا 18 در سالن نشست‌های مؤسسه برگزار می شود.

در این نشست علمی اساتيد به موضوعاتی همچون 1. بررسي نحوه عمل‌کرد خدا در جهان هستي (Divine action )، با توجه به وجود قوانين فيزيکي و علمي و  2. رويکرد تکاملي به اخلاق و طبيعت‌گرايي اخلاقي خواهند پرداخت.

کد خبر 2236073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha