۱ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۱۱

بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به پایان راه رسید/ حضور وزیر ارشاد

بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به پایان راه رسید/ حضور وزیر ارشاد

درحال حاضر تالار وحدت میزبان هنرمندان عرصه موسیقی و مسئولان کشوری است که برای حضور در اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گرد هم آمده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم که با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد با سخنرانی حسن ریاحی دبیر پیشکسوت این جشنواره و از موسفیدان عرصه موسیقی ادامه یافت. وی در سخنان کوتاهی گفت: بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر از اسفند سال گذشته کارش را با معرفی دبیر این دوره آغاز کرد و از اردیبهشت نیز روند اجرایی جشنواره شکل گرفت تا 112 گروه در بخش رقابتی و جنبی جشنواره امسال به رقابت بپردازند.

وی با اشاره به اینکه بیست‌ و نهمین جشنواره موسیقی فجر بخش پژوهشی را به فیلم‌های ایرانی و خارجی با موضوع موسیقی اختصاص داده بود، بیان کرد: حضور گروه‌های بین‌المللی و همکاری هنرمندان پیشکسوت در شورای سیاست‌گذاری جشنواره و استقبال علاقه‌مندان به موسیقی از ویژگی های این دوره از جشنواره‌ بود که دیشب به بخش اجراهای خود پایان داد.
 
ریاحی در پایان ابراز امیدواری کرد که حمایت‌های دولت از موسیقی و همچنین جشنواره موسیقی فجر با جدیت ادامه یابد.
 
اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه اول اسفند با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی ارشاد، احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران، لوریس چکناواریان، کمال پورتراب، شاهین فرهت، شهرام ناظری، صدیق تعریف، عثمان محمدپرست، هوشنگ ظریف، هوشنگ کامکار، جاوید مجلسی، هادی آزرم، بیژن بیژنی، حسین پرنیا، رامبد صدیف، مهدی آذرسینا، داریوش ارجمند، شاهین فرهت و حمیدرضا نوربخش و ... در حال برپایی است.
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به این مراسم پیوست. اجرای این مراسم را عباس سجادی برعهده دارد. محمدرضا باهنری نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم حضور دارد.
 
رامیز قلی اف نوازنده شهیر تار از کشور آذربایجان که مهمان این دوره از جشنواره بود و چند اجرای پرطرفدار هم در تهران داشت، در حال اجرا در این مراسم هست. قلی اف سرود ای ایران را به افتخار ایران و ایرانی نواخت.
 
همچنین اجرای یک گروه منتخب از بخش استعدادهای درخشان این دوره از جشنواره نیز برای مراسم در نظر گرفته شده است. قرارست کیوان ساکت و محمد معتمدی خواننده و علی قمصری آهنگساز که امسال با هم کنسرت عبور را در جشنواره اجرا کردند، دقایقی در اختتامیه روی صحنه بروند. گروه کردی ژیوار هم در این مراسم اجرا خواهد داشت.
 
مرادخانی معاون هنری وزیر در سخنانی گفت: لازم است یک درصد از بودجه عمرانی کشور به بخش هنرهای تجسمی اختصاص یابد. در حوزه هنرهای تجسمی آثاری که منطبق بر فرهنگ خودمان باشد کمرنگ شده‌اند و در ساختمان‌های ما نمادهای ایرانی و اسلامی وجود ندارد. طرحی داریم که یک درصد از بودجه عمرانی کشور را به هنرهای تجسمی اختصاص دهیم، امیدواریم با کمک و نظر مساعد مجلس و عنایت آقای باهنر که در مراسم حضور دارند، این طرح تصویب شود تا بتوانیم نمادهای ایرانی و اسلامی را آنگونه که شایسته است در معرض دید همگان قرار دهیم. 
 
وی ابراز امیدواری کرد که با همراهی بزرگان کشور بتوان به همه بخش‌های موسیقی توجه یکسان و درخور داشت و دیگر به هیچ دلیلی ناگزیر به حذف بخشی نشد.
 
مرادخانی در پایان با اشاره به اینکه موسیقی می‌تواند دیدگاه جهان نسبت به ایران را فرهنگی کند، گفت:‌ ارکسترهای سمفونیک و ملی با عنایت رئیس‌جمهور به زودی کارشان را آغاز می‌کنند. همچنین زمینه‌هایی فراهم شده است تا دیپلماسی فرهنگی بین ایران و کشورهای دنیا شکل بگیرد. ما به دنبال این هستیم که ویترین ما در جهان هنرمان و به ویژه موسیقی ایرانی باشد.
 
در این مراسم از فریماه قوام صدری و اردوان کامکار دو نوازنده ایرانی در حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وی و دبیر جشنواره تجلیل به عمل آمد.
 
قوام صدری در سخنانی اشاره کرد: در این جشنواره استعدادهای جوان و درخشان حضور بارزی داشتند که این حضور مرا مشعوف کرد. 
 
وی افزود: من این جایزه را به گروه موسیقی تهران و هنرجویانم تقدیم می کنم. این هنرجویان به نوعی فرزندان من هستند و بسیار خوشبختم که توسط استاد ارجمند علیرضا مشایخی توانسته ایم گام هایی را در بخش موسیقی معاصر برداریم.
 
اردوان کامکار دومین نفری بود که از او تجلیل شد. پخش یک کلیپ درباره این نوازنده شاخص سنتور از ویژگی های این بخش بود. وقتی مجری مراسم از کامکار خواست که سخنانی ایراد کند وی ضمن تشکر از این تجلیل بیان کرد که همین کلیپ گویا بود و نیازی به سخنرانی نیست.

 

کد خبر 2240553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha