۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۸:۵۱

دومین ترجمه از آثار امانوئل لویناس به ایران رسید

دومین ترجمه از آثار امانوئل لویناس به ایران رسید

کتاب «از وجود به موجود» نوشته امانوئل لویناس به عنوان دومین اثر ترجمه‌ای از کتاب‌های این فلیسوف، با ترجمه مسعود علیا توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مخاطب این کتاب شاهد روشن‌سازی موضوعاتی کاملا نامتعارف، «اعیانی» مانند شب، عناصر محسوس شکل‌نیافته، نور، غذا، جامه و چهره؛ احوال سوبژکتیوی مانند بی‌خوابی، خواب، هراس، سرگیجه، اشتیاق، خستگی و کاهلی، خواهد بود. مترجم این اثر نیز تاکید دارد که «از وجود به موجود» کتاب آسان‌فهمی نیست. مترجم سعی کرده تا حد ممکن، ترجمه‌ای رسا از کتاب داشته باشد و نخواسته پیچیدگی‌هایی که گاهی در مضامین و زبان نویسنده دیده می‌شود، از آن بزداید.

«از وجود به موجود» دومین کتابی است که از امانوئل لویناس فیلسوف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شود. لویناس در این کتاب از درک قدیم زمان به صورت توالی نامتناهی لحظه‌ها، تفسیر اگزیستانسیال کاملا تازه‌ای به دست می‌دهد. هر لحظه در حقیقت آغازی است و چون زمان حالی که آگاهی‌ای در آن هست برای آن آگاهی لحظه‌ای است، بیدارشدنی است. پس از دیدگاه این کتاب، آگاهی می‌تواند خاستگاه، آغاز و نقطه صفر باشد.

«رابطه با وجود و لحظه»، «جهان»، «وجود بدون جهان» و «اقنوم» عنوان 4 بخش اصلی این کتاب هستند.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

این کناره‌گیری آگاهی به سوی ناخودآگاه و این ظهور آگاهی از ژرفای ناخودآگاه در دو زمان متفاوت روی نمی‌دهند. اندیشه‌ای که در پس پشت نهفته است، در خود فعالیت اندیشیدن، نجوا می‌کند؛ چشم به هم زدنی است برساخته از دیدن و ندیدن. زمان حال، همچنان که در تلاشی که مقوم آن است نشان داده‌ایم، پس پشت زمان حال است. این زمان با تاخیری نسبت به خودش به خود می‌رسد، یا نوعی پس‌روی، نوعی برگشت، را در بساطت و سادگی حرکتش تحقق می‌بخشد.

از آن طرف، ناخودآگاه که آگاهی آن را می‌پوشاند خود نوعی قصد نیست که در امتداد خود صاف و صادق بودن قصدی باشد که متوجه جهان است و آن را در نظام وسیع‌تری از غائیت ادغام کند، آن‌چنان که گویی جهانی تیره و تار، که از تمامی جهات با جهان روشن یکی است، به وجود خویش زیر پوشش شب ادامه می‌دهد. اندیشه‌های نهفته در پس پشت، اندیشه‌هایی نیستند که همان رتبه اندیشه به آن‌ها وعده داده شده باشد، بلکه در انتظار ارتقای خویشتند. و نحوه ارجاع آگاهی به ناخودآگاه خود نوعی قصد نیست. [بلکه] عبارت است از رنگ باختن در نقطه نورانیتش. وصف خود پدید آمدن نور، در مقام درخشش، همین است.

این کتاب با 160 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 8 هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2247213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha