۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۵۷

برگزاری سوگواره ادبی آرامش بهاری فاطمی در نوروز امسال/ امامزادگان میزبان اهل فرهنگ می‌شوند

برگزاری سوگواره ادبی آرامش بهاری فاطمی در نوروز امسال/ امامزادگان میزبان اهل فرهنگ می‌شوند

مشهد – خبرگزاری مهر: سوگواره شعر و نثر ادبی آرامش بهاری فاطمی در نوروز امسال برگزار و هفت بقعه از امامزادگان خراسان رضوی میزبان اهالی شعر و ادب فارسی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی ظهر یکشنبه در نشست خبري در جمع اصحاب رسانه در محل تالار نور اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي در خصوص سوگواره شعر و نثر ادبی و آرامش بهاری  فاطمی ابراز کرد: دو برنامه ويژه را هر ساله برگزار مي‌كنيم كه یکی طرح آرامش بهاري به مناسبت سال جدید در بقاع متبركه و به منظور ارائه برنامه های مذهبی جهت زائران و مسافران است و دیگری سوگواره ياس نبوي به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) است.

حجت‌الاسلام حجت‌ گنابادي ‌نژاد عنوان کرد: امسال اين دو برنامه از نظر زماني با يكديگر تداخل پيدا کرده و به همين جهت با بهره گیری از حوزه شعر و ادب فارسی و استفاده از ظرفيت‌هاي جديد در خراسان رضوی برای غنا بخشي به اين برنامه‌ها هرچه در توان داریم به کار می بندیم.

آغاز فراخوان سوگواره شعر و نثر ادبی و آرامش بهاری

مديركل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي با بیان اینکه فراخوان شعر و نثر ادبی و آرامش بهاری اعلام شده است، افزود: امیدواریم فرصتی فراهم شود تا در ایامی که مردم با زاد و توشه عشق و شوق در ایام فاطمیه به بقاع متبرکه مشرف می شوند، با حضور شاعران از ظرفيت شعر وادبيات در راستاي پر بار كردن برنامه‌ها بهره ببرند.

حجت الااسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: با توجه به تجربه سال های گذشته در این زمینه و همکاری اهالي شعر وادب و تلفیق دو ويژه برنامه اوقاف اميدواريم غنای خوبلی در این برنامه ها رقم بزنيم.

وی با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي استان در زمينه شعر و ادبيات اظهار کرد: پيش‌بيني می کنیم شاعران و ادیبان استقبال خوبی از اين طرح داشته و بتوانیم سنگ بنای خوبی را در این زمینه بگذاریم همچنین سبب شود تا اين درخت تازه كاشته شده در سال هاي آينده ريشه‌هاي محكم ‌تري داشته و تبديل به يك حركت بزرگ و تاثيرگذار شود.

برگزاری سوگواره هم زمان با ایام دهه فاطمیه و نوروز باستانی

دبیر سوگواره شعر و نثر ادبی آرامش بهاری و فاطمی نیز در ادامه ابراز کرد: این سوگواره قرار است در ایام د هه فاطمیه که امسال با نوروز باستانی هم زمان شده است برگزار شود.

هادی منوری عنوان کرد: این سوگواره با محوريت سبك زندگي اسلامی و فاطمي و با شب‌هاي شعر و نثر ادبي در بقاع متبركه برگزار می شود.

منوری تاکید کرد: هدف از برگزاري اين مراسمات معرفي سبك زندگي اسلامي و فاطمي است و ما اميدواريم كه بتوانيم در سايه اجراي اين طرح بخش‌هايي از زندگي پر نور حضرت فاطمه (س) را با زبان هنر براي مردم بيان كنيم.

امام‌ زاده محمد محروق نيشابور میزبان مراسم افتتاحیه سوگواره

وي با بیان اینکه افتتاحيه سوگواره شعر و نثر ادبی فاطمی روز چهارم فروردين ماه سال 93 خواهد بود، ادامه داد: این مراسم در بقعه متبركه امام‌ زاده محمد محروق نيشابور انجام خواهد شد.

دبير علمي كنگره شعر و نثر ادبی آرامش بهاری فاطمی اظهار کرد: این مراسم آئینی که تا پايان دهه فاطميه  ادامه دارد در هفت بقعه از بقاع متبرکه امامزادگان در خراسان رضوی دنبال خواهد شد.

منوری افزود: بقیه این هفت بقعه شامل امام‌ زاده يحيي در ميامي، امام زاده سيد حمزه دركاشمر، امام‌زاده محمد عابد کاخک در گناباد ، امام زاده شعیب در سبزوار، امام زاده سید ابراهیم در قوچان و امام زاده سید محمد گنبد خشتی در مشهد خواهند بود.

مراسم اختتامیه در امام‌ زاده سيد محمد گنبد خشتي مشهد

وی ابراز کرد: مراسم اختتاميه این سوگواره نیز امام‌‌زاده سيد محمد در گنبد خشتي مشهد برگزار خواهد شد.

منوري با اشاره به برنامه‌هاي اين شب ‌هاي شعر در این بقاع متبرکه اضافه كرد: در هر مراسم شعرخواني حداقل چهار شاعر و پس از آن مداحي و سپس سخنراني پیرامون زندگی حضرت زهرا(س) را خواهيم داشت.

وی افزود: سبک مداحی ها در این مراسم سبک های خاصی است و یکی از اهداف اجرای مداحی با سبک های سنتی و خارج از سبک های جدید و مر شده خواهد بود.

تجلیل از 10 نفر از برگزیدگان در روز ولادت حضرت زهرا(س)

منوری با اشاره به مراسم اختتاميه سوگواره شعر و نثر ادبي و آرامش بهاری و فاطمی ابراز کرد: این مراسم در اواخر فروردين ماه و همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد، از ده نفر از برگزيدگان در آن تجليل به عمل خواهد آمد.

وي جوايز سه رتبه برتر اين كنگره را كمك هزينه سفر حج با مبالغ مختلف و جايزه هفت نفر برگزيده دیگر اين جشنواره را كمك هزينه سفر عتبات عاليات اعلام كرد.

دبير علمي شوگواره شعر و نثر ادبی با اشاره به موضوعات مد نظر در این سوگواره ادامه داد: سبك زندگي فاطمي، بهار فاطمي، حضرت زهرا(س) و ولایت و اشعاری است که در زمینه های مختلف برای حضرت زهرا(س) سروده می شود از جمله موضوعات مد نظر است.

منوری ابراز کرد: در كنار برگزاري شب‌ هاي شعر بخش ‌هاي زيارت و توسل، حلقه‌هاي معرفت و بحث کودک و نوجوان را هم خواهیم داشت.

آشنایی کودکان را با نقش محوری امامزادگان

وی ادامه داد: در زمینه کودک و نوجوان آشنایی کودکان را با نقش محوری امامزادگان در اسلام و همچنین تفسیر عملی سوره کوثر را هم خواهیم داشت.

منوری عنوان کرد: قرار است مجموعه آثاری که از این سوگواره به دست می آید پس از اتمام تحت عنوانمجموعه ای از آثار سوگواره شعر و نثر ادبی بهاری فاطمی به شکل کتاب چاپ شود.

وی ادامه داد: همچنین کتاب های دیگری به شکل سلسه وار در پیرامون زندگی حضرت زهرا(س) چاپ و در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

28 اسفند ماه 92 آخرين مهلت ارسال آثار است

منوري آخرين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره را 28 اسفند ماه اعلام كرده و افزود: شاعران و ادیبان مي‌توانند از سراسر كشور در اين رويداد فرهنگي شركت كنند.

وی با اشاره به سایت سو.گواره هم اظهار کرد: از فردا سايت كنگره نيز آغاز به كار خواهد كرد و افراد مي‌توانند اطلاعات بيشتر در اين زمينه را از اين طريق تهيه کنند.

منوری در مورد شركت‌ كنندگان در اين سوگواره هم ابراز کرد: تعدادي از شاعران ملي براي حضور در برنامه‌هاي اين جشنواره دعوت خواهند شد و همچنين تلاش مي ‌كنيم تا در مراسمات مختلف شاهد حضور شاعران بومي هر منطقه هم باشيم.

دبير علمي سوگواره شعر و نثر ادبی آرامش بهاری فاطمی در پایان عنوان کرد: آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره طي دو مرحله مورد داوري قرار مي‌گيرند و پس از انجام داوري‌هاي لازم براي خوانش در مراسمات از شاعران آنها دعوت می شود.

کد خبر 2247312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha