۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

یداللهی در گفتگو با مهر:

مخاطب رادیو سلامت و فرهنگ هستم/ شبکه‌ها تخصصی شوند

مخاطب رادیو سلامت و فرهنگ هستم/ شبکه‌ها تخصصی شوند

ترانه‌سرای شناخته‌شده سریال‌های مطرح تلویزیونی ایجاد شبکه‌های تخصصی رادیو را عامل برقراری ارتباط تنگاتنگ و مداوم با مخاطبان دانست و تأکید کرد برگزاری جشنواره رادیو به رشد سریع‌تر برنامه‌سازی‌ می‌انجامد.

افشین یداللهی ترانه‌سرای شناخته شده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تخصصی شدن شبکه‌های رادیویی منجر به صرفه جویی زمان استفاده مخاطبان از برنامه‌های رادیو شده است، اظهار کرد: تبادل تجربیات، اطلاعات و دستاوردهای علمی‌ و پژوهشی در کنار برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی صدا و پنجمین اجلاس جهانی صدا در ایران می‌تواند به ارتقای کیفیت برنامه‌های شبکه‌های رادیویی کمک کند.

وی با اشاره به تاثیرگزاری رادیو بر شنوندگان افزود: رادیو به عنوان یک رسانه عمومی‌ که شنیداری هم است، این موقعیت را ایجاد می‌کند که در سطح وسیع‌تری شنیده شود. به خصوص که دریافت امواج رادیویی نیز خیلی ساده‌تر و فراگیرتر از دیگر انواع رسانه‌های جمعی است و در خیلی از محل‌ها با گذاشتن یک رادیوی ساده و یا از طریق تلفن همراه می‌توان با این رسانه ارتباط برقرار کرد.

ارتباط دادن مخاطبانی با فرهنگ و شرایط مختلف در رادیو

یداللهی در ادامه بیان کرد: بنابراین رادیو این ظرفیت را دارد که مخاطبان بسیاری را با فرهنگ‌ها، شرایط اقتصادی مختلف و مکان‌های وسیع به لحاظ جغرافیایی با خودش مرتبط می‌کند. بر همین اساس از این همه مخاطب قطعا می‌شود برای رساندن پیام، فرهنگ سازی و آموزش استفاده‌های زیادی کرد.

این متخصص اعصاب و روان در ادامه اظهارکرد: ضمن اینکه رادیو فقط یک رسانه شنیداری است و سایر حواس بینایی و ... را برای کامل رساندن پیام درگیر نمی‌کند. این خود می‌تواند هم تمرکز بیشتری را روی پیام ارسال شده بیاورد و هم ذهن مخاطب را متمرکز کند و هم یک صمیمیتی را در نوع برقراری ارتباط خود ایجاد کند که این خود به تاثیرگزاری پیامی‌ که ارسال می‌شود، کمک می‌کند.

تخصصی کردن شبکه‌ها؛ دائمی شدن شنونده‌ها

وی در ادامه به تخصصی شدن شبکه‌های رادیویی اشاره و بیان کرد: تنوع برنامه در شبکه‌های تخصصی می‌تواند این امکان را به مخاطب دهد که آن شبکه و موضوعی را که متناسب با نیازها و روحیات خود است، انتخاب کند و به صورت متمرکزتری برنامه‌ها و آموزش‌ها را دریافت کند؛ و وقتی مخاطب با یک شبکه خاص نیاز بیشتری را می‌تواند برآورده کند، این ارتباط تنگاتنگ‌ و مداوم‌تر می‌شود و مخاطب یک شنونده دائمی‌ برای یک برنامه‌های خاص یک شبکه خاص می‌شود.

یداللهی تصریح کرد: تخصصی شدن شبکه‌های رادیویی باعث می‌شود در زمان استفاده مخاطب از رادیو صرفه جویی ایجاد شود؛ چراکه شنونده باید برنامه‌های مختلفی را پیگیری کند تا به برنامه‌ای دست یابد که متناسب با روحیاتش است و وقتی یک شبکه است که نیازهای او را به صورت فشرده و متمرکزتری بیان می‌کند، با انتخاب آن شبکه رادیویی فرصت بیشتری دارد تا به صورت گزیده‌تر آن مطالب را دریافت کند و ارتباط نزدیک تر و مداوم تری با آن شبکه رادیویی داشته باشد.

رشد سریع‌تر برنامه‌سازی با مقایسه فرهنگ کشورهای مختلف در جشنواره رادیو

وی در ادامه گفت: مثلا شبکه رادیویی سلامت لزوما نباید خودش را موظف به پاسخگویی و حل مشکلات بیماران کند؛ بلکه باید فرهنگسازی و برای مخاطبان سوال ایجاد کند. شبکه رادیویی سلامت باید در ذهن مخاطب سوال و انگیزه پاسخ دادن به سوال را از روش‌های علمی‌ و منطقی را ایجاد کند.

ترانه‌سرای بسیاری از سریال‌های تلویزیونی از جمله «شب دهم»، «میوه ممنوعه»، «مدار صفر درجه» و... با بیان اینکه بیشتر برنامه‌های رادیویی از قبیل شبکه‌های رادیویی سلامت و فرهنگ را دنبال می‌کند، در خصوص برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی صدا و پنجمین اجلاس جهانی صدا در ایران اظهار کرد: قطعا تبادل تجربیات، اطلاعات و دستاوردهای علمی‌ و پژوهشی می‌تواند به ارتقای کیفیت برنامه‌ها کمک کند. وقتی مجموعه پژوهش‌ها، دستاوردها و تجربیاتی که با مخاطبانی که ارتباط برقرار شده است در فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف را کنار هم قرار دهیم می‌توان به رشد سریع‌تر برنامه‌سازی‌ها کمک کند.

کد خبر 2289256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha