۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۲۰

کیخا:

محیط زیست با احداث جاده "جنگل ابر" مخالف است/ جایگاه اول سمنان از نظر وسعت زیستگاه‌ها

محیط زیست با احداث جاده "جنگل ابر" مخالف است/ جایگاه اول سمنان از نظر وسعت زیستگاه‌ها

سمنان - خبرگزاری مهر: معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر اینکه این سازمان با احداث جاده در جنگل ابر شاهرود مخالف است، این جنگل یکی از زیستگاه های منحصر به فرد کشور و جهان محسوب می شودو حفاظت از آن بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد علی کیخا صبح یکشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در محل این اداره کل ضمن بیان اینکه این سازمان با احداث جاده در جنگل ابر شاهرود و نیز انتقال بین حوزه ای آب برای نجات دریاچه ارومیه و یا انتقال آب دریای خزر به استان سمنان مخالف است اظهار داشت: جنگل ابر یکی از زیستگاه های منحصر به فرد کشور و جهان محسوب می شود.

وی مشارکت ها و تشکل های مردمی را از سیاست های این سازمان دانست و گفت: سمنان با داشتن قریب 25 درصد از وسعت زیستگاه ها، در کشور جایگاه اول را دارد.

افزایش حجم برداشت از سفره های زیر زمینی

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حجم برداشت از سفره های زیرزمینی در حال حاضر به 170 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است عنوان کرد: میزان برداشت از آب های زیرزمینی در 35 سال گذشته 50 میلیون مترمکعب بوده است و در حال حاضر به 170 میلیون مترمکعب رسیده است.

کیخا با اشاره به مباحث انتقال آب از دریای خزر برای نجات دریاچه ارومیه و یا تامین آب برای استان سمنان و مناطق مرکزی کشور گفت: سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است مسایل هر حوزه را باید با مدیریت درون همان حوزه با مدیریت منابع آبی برطرف کرد.

وی همچنین بیان کرد: در کارگروه نجات دریاچه ارومیه نیز هنوز به جمع بندی نرسیده ایم و به طور کلی این سازمان با انتقال بین حوزه‌ای آب مخالف است.

حوادث جاده‌ای گونه‌های پلنگ ایرانی را تهدید می‌کند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه حوادث جاده ای گونه های پلنگ ایرانی را تهدید می کند تصریح کرد: بیشترین تلفات در این بخش مربوط به جاده گلستان است که از داخل جنگل گلستان می گذرد.

کیخا، تصادفات را یکی از عوامل خطر برای گونه ها در اینگونه مناطق دانست و گفت: محور ترانزیت مشهد - گرگان از این جنگل می گذرد و سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا نیز مخالف احداث جاده در این منطقه بوده است.

وی افزود: این سازمان در دولت جدید تلاش می کند تا همانند طرح اولیه این جاده از قسمت شمالی و بیرون از جنگل عبور کند.

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است

استاندار سمنان با بیان اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی است عنوان کرد: همه باید برای حفاظت از محیط زیست که یک بستر توسعه است تلاش کنند.

محمد وکیلی با تاکید بر اینکه آلودگی شهرها و منابع زیرزمینی از مهمترین مخاطرات زیست محیط پیش روی استان سمنان در آینده است افزود: حفظ محیط زیست پیش شرط اصلی توسعه است.

وی با اشاره به کمبود آب در استان سمنان تصریح کرد: انتقال آب به این استان احساسی و سیاسی نیست و مطابق با نیاز مردم است.

وکیلی از مطرح شدن اظهارات غیر کارشناسانه در این خصوص خبر داد و گفت: نباید با نیاز مردم احساسی و سیاسی برخورد کنیم.

حجم بارندگی 50 درصد کاهش یافته است

استاندار سمنان تامین آب را امر بسیار مهم برای این استان دانست و افزود: برای تامین نیاز مردم، آب را باید از هر نقطه ای تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سمنان استانی کم آب است و در سال زراعی جاری حجم بارندگی در این استان 50 درصد کاهش یافته است  گفت: تامین آب شرب مردم یک وظیفه مهم است.

وی بر ضرورت صرفه جوئی در مصرف آب توسط مردم تاکید کرد و گفت: مردم با صرفه جوئی 10 درصد در مصرف آب معادل 20 لیتر در روز را در برنامه کاری خود قرار دهند تا این مشکل را پشت سر بگذاریم.

ضرورت توجه بیشتر به رونق طبیعت گردی

مدیر کل قبلی حفاظت محیط زیست استان سمنان رونق طبیعت گردی، آمایش سرزمین، طرح ایجاد شهرک صنعتی ویژه صنایع بازیافت، کاهش آلودگی شهرها، جلوگیری از چرای بی رویه دام در زیستگاه های حیات وحش و مدیریت پسماندهای صنعتی را از جمله طرح ها و دغدغه هایی دانست که اجرایی نشده است.

حمید ظهرابی همچنین ضمن تقدیر از همراهی مردم و مسئولان در اجرای طرح های زیست محیطی این استان گفت: در مدت فعالیت چهار ساله دغدغه ها و اهدافی داشته ام که تحقق نیافته است.

در این آیین عباسعلی دامنگیر به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان معرفی و از تلاش های حمید ظهرابی قدردانی شد.

کد خبر 2289743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha