۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۴:۴۹

برخورد محتاطانه با نظام مالي و بانکي؛ ایراد اصلی بسته دولت

برخورد محتاطانه با نظام مالي و بانکي؛ ایراد اصلی بسته دولت

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه بزرگترین چالش بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود، برخورد محتاطانه با بانک‌ها و سیاست‌گذاری با احتیاط در بخش پولی و بانکی است، گفت: مشکلات نظام بانکی به طور قطع سیاست‌های دولت را دچار چالش می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا دیانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با انتقاد از سیاست محتاطانه دولت در مقابل نظام بانکی گفت: مهم ترين و بزرگ ترين چالش در اين بسته سياستي را سياست گذاري محتاطانه و با اجانب احتياط در بخش سياست هاي پولي و بانکي است.

رئیس مجمع کارآفرینان ایران با مثبت ارزيابي کردن اعلام سياست هاي دولت براي خروج غيرتورمي از رکود و همچنين گوش شنواي دولت براي دريافت نقدهاي کارشناسي به اين سياست ها، افزود: در گام نخست دولت و مجلس بايد نسبت به موضوع چالش هاي نظام مالي کشور قانع شوند و در يک تصميم گيري فوق العاده همراه با شهامت در زمينه اصلاح نظام بانکي و پولي به نتايج مطلوب دست يابيم.

وی تصریح کرد: سياست ها در اين بخش بايد عميق تر، جدي تر، جزئي تر و با شيب اجرايي تندتري تهيه، تدوين و ابلاغ شود، چراکه به طور حتم مشکلات نظام مالي کشور، سياست هاي دولت را دچار چالش مي کند.

به گفته دیانی، شرايط حاکم در کشور اين فرصت را به مديران بانک ها چه در بخش خصوصي و نيمه خصوصي يا دولتي مي دهد تا در خصوص پولي که در اختيار دارند براي جذب سودهاي بالا در فعاليت هاي غير مولد همچون زمين، مسکن، بازرگاني تصميم گيري کنند.

وی اظهار داشت: به این معنا که تضادهاي موجود حمايت از توليد و اشتغال به بانک ها برنمي گردد بلکه به کل جريان پولي و بانکي کشور مرتبط است.

دیانی اظهار داشت: مادامي که مسأله کارآفريني و صنعتي شدن به نتيجه نرسد مسائل اقتصادي کشور حل نخواهد شد.

وی اظهار داشت: موضوعاتي همچون افزايش سرمايه بانک ها، بدهي دولت به بانک ها و طراحي سبد سود و درآمد براي بانک ها باید عملیاتی شده تا از اين طريق ميلياردها تومان از دارايي ها غير مولد و ارزش آفرين براي کشور آزاد شود که اين موضوع منجر به کاهش تورم، افزايش توليد و اشتغال خواهد شد.

وی، اتخاذ سياست‌هاي محتاطانه و با شيب کند مرتبط با سيستم بانکي کشور را حرکت در بيراهه توسعه اقتصادي کشور دانست و اظهار داشت: اين موضوع که بانک ها بايد ظرف سه سال بنگاه هاي تابعه خود را واگذار کنند نشان از تصميمات محتاطانه و کلي گويي براي نظام پولي کشور است.

به اعتقاد دیانی، دولت و بانک مرکزي باید به صراحت مصوبه ای داشته باشند که بانک‌ها را از سرمايه گذاري جديد منع کنند.

وي با بیان اينکه پژوهشکده مجلس در سه دوره مختلف بزرگ ترين مشکل توليدکنندگان را دريافت تسهيلات بانکي اعلام کرده است، تصریح کرد: چنانچه منابع مورد نياز بخش توليد کشور دوباره بخواهد از طريق بانک ها تزريق شود به طور حتم به سمت توليد نمي رود چرا که بانک ها خود به بنگاه داري روي آورده اند و رقيب بخش خصوصي هستند.

رئيس مجمع کارآفرينان ايران با انتقاد از نگاه سطحي دولت در خصوص بازار سرمايه، متذکر شد: چنانچه دولت و مجلس به صنعت و بخش توليد کشور اعتقاد دارد بايد سبد بازار سرمايه را توسعه دهد و توسعه و تکميل اين سبد نيازمند اتخاذ سياست هاي تشويقي است.

به گفته دياني، درحال حاضر اين سياست مطرح مي شود که بنگاه هاي بزرگ بخش خصوصي بخشي از سرمايه مورد نياز خود را از بازار سرمايه جذب کنند در حالي که تاکنون بررسي نشده است چرا بنگاه هاي موفق و بزرگ اين بخش در زمينه جذب سرمايه از بازار سرمايه موفق نبوده اند.

کد خبر 2343063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha