۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۳

در مراسم بزرگداشت عنوان شد:

«وثوق احمدی» به بقای نقاشی آبرنگ کمک کرد/ راز تابلوهای دیده نشده «هزار و یک شب»

«وثوق احمدی» به بقای نقاشی آبرنگ کمک کرد/ راز تابلوهای دیده نشده «هزار و یک شب»

جواد مجابی، نقاش و نویسنده در مراسم  نکوداشت احمد وثوق احمدی از او به عنوان هنرمندی یاد کرد که بار سنگین استمرار هنر ایرانی در آبرنگ را بر دوش داشته و باعث حفظ و بقای آبرنگ در هنر ایرانی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت احمد وثوق احمدی هنرمند نقاش و شاعر عصر روزگذشته با حضور جمعی از هنرمندان و صاحبنظران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
اجرای این مراسم را رضا جاودانی مجری برنامه های ورزشی بر عهده داشت که در آغاز از جواد مجابی هنرمند نقاش، شاعر و نویسنده خواست تا به عنوان یکی از دوستان قدیمی احمد وثوق احمدی پشت تریبون قرار گیرد.
 
آبرنگ محور مرکزی نقاشی ایرانی است
 
مجابی سخنانش را درباره احمد وثوق احمدی به دو بخش تقسیم بندی کرد. وى ابتدا به اهمیت نقاشی آبرنگ در هنر ایران پرداخت و گفت: آبرنگ محور مرکزی نقاشی ایرانی است. همان طور که در نقاشی مغرب زمین اغلب تابلوها با رنگ و روغن ساخته شده است، در ایران از زمان نقاشی کردن ایوان های شاهی تا به امروز آبرنگ مایه اصلی کار نقاشان بوده است.
 
او با بیان این که سراسر تاریخ مینیاتور ایران مبتنی بر آبرنگ است ادامه داد: استفاده از آبرنگ در نقاشی ایرانی تا دوران صفویه ادامه یافت و در این دوران نقاشی رنگ و روغن از طریق سفرا و تجار غربی که به دربار شاه می آمدند، وارد ایران شد. تا آن روزگار مینیاتورهای ایرانی در نسخه های نفیس شاهی و در گنجینه ها حفاظت می شد و دسترسی عموم به آن امکان پذیر نبود تا دوران قاجاریه که رنگ و روغن و آبرنگ به شکل موازی در هنر ایران بروز یافتند که البته غلبه بیشتر با آبرنگ بود.
 
مجابی از محمودخان صبا «ملک الشعراء» به عنوان یکی از نوابغ دوران قاجاریه یاد کرد و گفت: با حضور محمودخان صبا یک بار دیگر اوج استفاده از آبرنگ در هنر ایران مطرح شد.
 
 
همگامی محمودخان صبا با پل سزان
 
این هنرمند نقاش به تابلو «استنساخ» محمودخان صبا اشاره کرد و تصریح کرد: محمود خان که از مهمترین نقاشان تاریخ ایران است، تابلو «استنساخ» خود را همزمان با آثار پل سزان خلق کرد یعنی همان طور که سزان به دنیای هندسی در آثارش تأکید داشت، محمودخان نیز بی خبر از هندسی شدن دنیا، تابلو استنساخ را آفرید که البته این شیوه را متأسفانه ادامه نداد.
 
برابری هزینه انتشار کتاب هزارویکشب با ساخت عمارت شمس العماره
 
این نویسنده و شاعر از «سمیع الملک» عموی کمال الملک نیز به عنوان هنرمندی یاد کرد که در زمینه آبرنگ هزاران اثر از او به یادگار مانده است.
 
او یادآور شد: در کتاب هزار و یکشب که در دوره ناصرالدین شاه نوشته شد، سه هزار تابلو از سمیع الملک و شاگردانش وجود دارد که از این سه هزار اثر بیش از 100 یا 150 اثر بیشتر چاپ نشده است و مابقی در گنجینه هایی است که ما بی خبریم و تاکنون در دسترس و بازدید مردم قرار نگرفته است.
 
مجابی در اهمیت کتاب هزار و یکشب تأکید کرد: ناصرالدین شاه برای نوشتن و مصور کردن کتاب هزار و یکشب 6 هزار تومان معادل هزینه ساخت عمارت شمس العماره در آن روزگار، خرج کرد و این نشان می دهد که این کتاب از چه اهمیتی برخوردار است که البته متأسفانه این شاهکارهای هنر ایران تاکنون از دسترس مردم دور مانده است.
 
این شاعر به ورود مدرنیسم به ایران هم اشاره داشت و گفت: از سال 1300 به بعد موج مدرنیسم در ایران قدرت گرفت و رنگ و روغن ابزار اصلی در نقاشی شد و آبرنگ چون باریکه ای در کنار رنگ و روغن حیات داشت.
 
وثوق احمدی به حفظ حیات آبرنگ در ایران کمک کرده است
 
او به هنرمندانی که با این تکنیک کار کرده اند اشاره کرد و بیان کرد: شهبازی ها و ارامنه ایران آثار بسیاری با آبرنگ خلق کرده اند و احمد وثوق احمدی نیز یکی از هنرمندانی است که به حفظ این هنر کمک بسیاری کرده است.
 
جواد مجابی در ادامه اظهار کرد: وثوق احمدی هنرمندی است که بیشتر وقت خود را صرف دیدن زیبایی های طبیعت و هضم آن در حافظه کرده  و با آثارش دیگران را نیز در لذت دیدن خود شریک کرده است.
 
مجابی ادامه داد: وثوق احمدی علاوه بر نقاشی، شعر هم می گوید و تفاوت میان اشعار و نقاشی هایش در این  است که اشعارش فضای غمگین دارند و از خشم و اندوه و اعتراض سرشارند که این فضا در نقاشی هایش تلطیف شده و نوعی روایت زیبای شعر را در نقاشی هایش شاهدیم و می خواهد با آثارش یادآوری کند که انسان به عنوان زاده طبیعت می تواند پاک و شکوهمند باشد و این ما هستیم که باید خود را با طبیعت سازگار کنیم، وثوق احمدی الگویی را برای این سازگاری معرفی می کند که همان صلح، زیبایی و شفافیت است.
 
جواد مجابی با اشاره به سهم بزرگ احمد وثوق احمدی در رشد و حفظ نقاشی آبرنگ ایران متذکر شد: وثوق احمدی به همراه استادانی چون زنده یاد علی اکبر صنعتی بار سنگین استمرار هنر ایرانی در آبرنگ را بر دوش دارند و باعث حفظ و بقای آن شدند.
 
 
در ادامه این مراسم بردیا صدرنوری به اجرای تکنوازی پیانو پرداخت و پس از آن از کتاب آثار احمد وثوق احمدی با عنوان «رنگاژین»  با حضور محمدجعفر صافی رئیس فرهنگسرای ارسباران (هنر) ، بردیا صدرنوری مدیر موسسه رادنواندیش و ناشراین کتاب رونمایی شد و لوح تقدیر، تندیس و هدایایی از سوی فرهنگسرای ارسباران و موسسه رادنواندیش به این هنرمند نقاش اهدا شد. 
 
در پایان این مراسم، احمد وثوق احمدی قطعه ای از اشعارش را با عنوان «نقاشی من» برای حاضران خواند که بردیا صدرنوری با اجرای پیانو او را همراهی کرد.
 
 
کد خبر 2345056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha