۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۴۶

عراقچی در بزرگداشت روز جهانی انسان دوستی:

جامعه جهانی نسبت به کشتار جمعی در خاورمیانه واکنش نشان دهد/ آمادگی ایران برای کمک به مردم غزه

جامعه جهانی نسبت به کشتار جمعی در خاورمیانه واکنش نشان دهد/ آمادگی ایران برای کمک به مردم غزه

معاون وزیر امور خارجه از جامعه جهانی خواست با هدف توقف کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه و ارایه امداد و کمک های انسان دوستانه به قربانیان به صورت قاطع و محکم نسبت به این گونه اقدامات واکنش نشان دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در نشست بزرگداشت روز جهانی انسان دوستی ضمن خوشامد به خانم والری آموس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه گفت: روز 19 اوت روز جهانی انسان دوستی است و این روز یادآور واقعه ناگواری است که در آن نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و امور عراق و کمیسار عالی حقوق بشر در یک حمله تروریستی به مقر سازمان ملل متحد در بغداد کشته شد.

وی با بیان این که متاسفانه امسال روز جهانی انسان دوستی در شرایط بدی برگزار می‌شود گفت: جامعه بین الملل با کشتار جمعی مردم غیرنظامی از جمله کودکان، زنان و سالخوردگان مواجه است. اگرچه نام این افراد برای ما ناشناخته است اما همگی آنها انسان بوده و کودکان و خواهران و برادران ما هستند.

عراقچی ادامه داد: کشتار مردم بی دفاع، تخریب مدارس، بیمارستانها و منازل مسکونی همگی بخش های تلخی از سیاست های مبتنی بر روش بربریت می باشد که بر علیه غیرنظامیان بی گناه در غزه، عراق و سوریه اعمال می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: این موارد همه نمونه های دردناکی از بروز و گسترش فاجعه آمیز خشونت و افراطی گری در جهان به طور اعم و در منطقه خاورمیانه به طور اخص می باشد که جامعه انسانی را در همه ابعاد مادی و معنوی آن تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به این که روز جهانی انسان دوستی در واقع حرکتی برای ارج نهادن ونیز تشویق روح انسان دوستی در سراسر جهان است گفت: بزرگداشت این روز تلاشی برای دستیابی به جهان عاری از خشونت و افراطی گری است که موضوع قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ابتکار روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی با بیان اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی در طول تاریخ از بلایای طبیعی آسیب بسیاری دیده است گفت: ما با رنج ناشی از کشتار مردم بیگناه و بی دفاع در بمباران های وحشیانه و تخریب مدارس و مناطق مسکونی در طول 8 سال جنگ تحمیلی مواجه بوده ایم.

وی افزود: ما هنوز طعم تلخ تروریسم کور بر علیه غیرنظامیان بی گناه، دانشمندان و مسئولین کشورها را احساس می کنیم. بنابراین رنج برادران و خواهران در غزه و سوریه برایمان قابل درک است.

وی از جامعه جهانی خواست با هدف توقف کشتار جمعی در منطقه در ارایه امداد و کمک های انسان دوستانه به قربانیان به طور قاطع و محکم نسبت به این گونه اقدامات واکنش نشان دهند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: اقدامات وحشیانه و غیرانسانی صهیونیست ها، تروریست ها و جنایتکاران در منطقه ما نباید بدون مجازات باقی بماند چرا که ممکن است در آینده مجدداً به این اقدامات و سیاست های ددمنشانه دست بزنند.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران در یک منطقه بلاخیز جهان واقع شده و ملت ایران در طول تاریخ خود به طور مکرر از بلاهای طبیعی رنج برده است.

عراقچی با بیان این که بزرگداشت روز جهانی انسان دوستی بدون پرداختن به اوضاع بحرانی غزه در واقع بی توجهی به این روز است ادامه داد: ابعاد نسل کشی رژیم صهیونیستی در قتل عام زنان و کودکان به قدری گسترده است که می توان آن را به عنوان یک فاجعه انسانی و وحشتناک و مغایر با اصول و مبانی حقوق بشر قلمداد کرد.

وی ادامه داد: ممانعت از ورود کمکهای انسانی به غزه، عدم امکان مداوای مجروحان، تخریب زیرساخت های فلسطین، مصادیق بارز جنایت جنگی علیه بشریت است.

وی یادآور شد: در این روز حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که کشتار مردم بی دفاع را در محاصره غزه محکوم کنیم.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم غزه تصریح کرد: ایران ضمن اعلام آمادگی برای ارسال کمک های بشردوستانه به مردم غزه و کمک های پزشکی از جمله آمادگی برای پذیرش مجروحان در بیمارستان های ایران و نیز اعزام پزشک و تجهیزات پزشکی برای مردم غزه، تلاش ها و رایزنی های گسترده ای را در سطوح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی به کار گرفته است.

 

کد خبر 2352219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha