۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۲۰:۲۶

صادق زیبا کلام:

دانشجویان دانشگاه را تبدیل به باشگاه سیاسی نکنند

دانشجویان دانشگاه را تبدیل به باشگاه سیاسی نکنند

زنجان- خبرگزاری مهر: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی بحث مفصلی دارد، گفت: دانشجویان باید به دنبال درس بوده و دانشگاه را تبدیل به باشگاه سیاسی نکنند.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق زیبا کلام در مناظره با محمد حسن قدیری ابیانه درباره جایگاه جنبش های دانشجویی در نظام جمهوری اسلامی افزود: در فضای جنبش های سیاسی قبل و بعد از انقلاب تفاوت هایی وجود دارد.

وی گفت: دانشجویان باید به دنبال درس بوده و دانشگاه را تبدیل به باشگاه سیاسی نکنند، زمانی که نیاز حکومت است باید دانشجو سیاسی و فعال باشد و در احزاب فعالیت کند. 

زیباکلام افزود: این پدیده در همه جوامع وجود دارد و تنها در جوامع در حال توسعه نیست که بار سیاسی بر دوش دانشجو است، در جوامع دیگر نیز در اروپا و آمریکا دانشجویان نقش عمده‌ای در تحولات جامعه داشته‌اند.

این فعال سیاسی افزود: دانشجویان وطن در این سی ساله به نگاه های مثبت و منفی به دانشجو آگاه هستند و اینکه دانشجو نقش مهمی در فضای سیاسی داشته باشد فقط در ایران نبوده و محدود به ایران نیست و به خصوص در جوامع در حال توسعه این جنبش ها مشاهده می شود و دلیل آن روشن است و با این حال فقط این کشورها نیستند که فضای دانشگاه در آن سیاسی است و در جوامع اول نیز مثل فرانسه و کشورهای اروپایی نیز جنبش های سیاسی دارند.

زیبا کلام با بیان اینکه جنبش دانشجویی بحث مفصلی دارد خاطر نشان کرد: جنبش دانشجویی قبل از انقلاب بد شناخته می شد و درست مخالف حکومت شاه بود، دو موضع گیری علیه شاه وجود داشت که عده ای از آنها مارکسیست و عده دیگر اسلام گرا بودند و پیرو خط امام و بر تحکیم وحدت تاکید داشتند و بعد از انقلاب مارکسیست ها در مقابل انقلاب قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه از زمان رفسنجانی سیاست خصوصی سازی و آزادی اقتصادی پیش گرفته شد ابراز کرد: موضع جنبش دانشجویی در ۸ ساله رفسنجانی سکوت بود و در زمان انتخابات خاتمی جنبش دانشجویی باعث پیروزی خاتمی شد، هر قدر از سهم دانشجویان در انتخاب خاتمی بگوییم کم گفتیم که یکباره دانشگاه منفجر شد و جنبش دانشجویی دوباره جریان پیداکرد و دوباره در سال ۷۸ سرکوب شد و دوباره حالت خموده پیدا کرد و این جنبش ها بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ سرکوب شدند و بعد از سال ۹۲ فضای مجددی بوجود آمد و در انجمن ها باز شد.

زیبا کلام در زمینه انتخاب وزیر علوم گفت: نه موضوع لجبازی دولت و نه لجبازی مجلس و نه بحث فتنه و فتنه گران است، پیشینه افرادی که رد صلاحیت می شوند از بسیاری نظرها روشن است.

کد خبر 2423255