"ميشاييل هانكه" در جشنواره امسال فيلم كن
به گزارش خبرنگار سينمايي "مهر"، پس از "حريم خصوصي" ايتاليا كه به بهانه ايتاليايي نبودن ديالوگهايش از حضور در بخش اسكار بهترين فيلم خارجيزبان 2006 بازماند، اين بار نوبت "پنهان" است كه به دليل فرانسوي بودن عمده ديالوگهايش از تلاش براي رسيدن به اسكار بازبماند.
اين درحالي است كه صنعت فيلمسازي اتريش مدعي شده تمامي عوامل سازنده " پنهان " از فيلمنامهنويس و كارگردان گرفته تا فيلمبردار، طراح توليد، طراح لباس و بخش عمدهاي از سرمايه فيلم اتريشي هستند و همين براي حضور آن در بخش اسكار بهترين فيلم خارجيزبان كفايت ميكند.
سازمان فافو، حامي صنعت فيلمسازي اتريش، در بيانيهاي به مناسبت كنار گذاشته شدن "پنهان" از رقابت براي كسب اسكار اعلام كرد: "تصميم آكادمي به اين معني است كه فيلمسازان برتر اروپايي كه فيلمهايشان را به عنوان پروژهاي بينالمللي ميسازند، از اين پس ديگر نبايد اميدي براي كسب اسكار داشته باشند." ميشاييل هانكه هم در مصاحبه با خبرگزاري اتريشي آپا گفت: "من هم مثل همه از تصميم آكادمي اسكار گيج شدهام و از اعتراض فافو حمايت ميكنم. گرچه معتقدم بايد در آرامش تصميم آكادمي را مورد بررسي بيشتر قرار داد."
فيلمساز سرشناس اتريشي كه با "پنهان" خود توانست در دوره اخير جشنواره كن جايزه بهترين كارگردان را بدست آورد، در ادامه افزود: "اينطور كه آكادمي عمل ميكند، پس بايد "مندرلي" لارس فن ترير را هم با بازيگران و لوكيشنهاي امريكايي بايد يك فيلم امريكايي به حساب آورد. اين واقعاً احمقانه است."
جالب اينجاست كه فيلم قبلي هانكه "معلم پيانو" با اينكه به زبان فرانسوي در اتريش ساخته شده بود، اما در سال 2001 به عنوان نماينده سينماي اتريش در اسكار مورد پذيرش قرار گرفت.
به گفته ورنر مولر، مدير عامل فافو، اين سازمان در تلاش است تا امكان معرفي فيلم ديگري را به عنوان نماينده سينماي اتريش به اسكار 2006 مورد بررسي قرار دهد. ضمن اينكه شايد اتريشيها همچنان بر معرفي " پنهان " تأكيد كنند و خواستار حضور اين فيلم در اسكار آينده باشند. از " سكوت " و ولفگانگ مورنبرگر و "آموزشدهندگان" هانس وينگارتنر به عنوان جانشينهاي احتمالي " پنهان " نام برده ميشود.
نظر شما