۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹

اهدا یک جایزه ادبی در لندن/

«كاستا» به مك دونالد رسید/ درخشش رمان یک مربی پرنده شکاری

«كاستا» به مك دونالد رسید/ درخشش رمان یک مربی پرنده شکاری

جايزه ادبی كاستا ۲۰۱۵ به رمان «ق مثل قوش» نوشته هلن مك دونالد که سال‌ها در زمینه پرورش پرنده شکاری فعالیت‌ داشته‌است اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، جایزه امسال كاستا به كتابی تعلق گرفت كه درباره دختری نوشته شده كه پس از درگذشت پدرش با آموزش یك قوش باید بر وسواس‌هایش غلبه كند.

این كتاب جایزه ۳۰ هزار پوندی كاستا را در مراسمی كه دیشب در لندن برگزار شد دریافت كرد.

این كتاب زندگینامه در ماه نوامبر نیز جایزه ساموئل جانسون را كه به بهترین كتاب غیرداستانی سال تعلق می‌گیرد، دریافت كرده بود. این كتاب تاثیرگذار از كتاب زندگی رمان نویسی به نام تی.اچ وایت درباره آموزش قوش بهره می‌گیرد تا نشان دهد چگونه این دختر قوشی را كه به قیمت ۸۰۰ پوند خریده و مابل نام نهاده است، تربیت می كند.

رابرت هریس رمان‌نویس در مقام رییس گروه داوران از این كتاب به عنوان كتابی درخشان با نثری فوق‌العاده یاد كرد كه مانند چشم نافذ یك قوش مخاطب را درگیر خود می كند. وی این كتاب را بسیار هوشمندانه خواند كه به دقت همه چیز را در كنار هم گرد آورده است.

خانم مك دونالد سال‌ها تعلیم دهنده قوش بود و اولین بار وقتی ۱۳ سال داشت اولین پرنده شكاری را تربیت كرد.

به این ترتیب برنده نهایی جوایز كاستا امسال از بخش بیوگرافی انتخاب شد. به گفته رییس گروه داوری از میان آرای ۹ داور، این كتاب در دور اول رای گیری به عنوان برنده انتخاب شد.

هر سال جوایز كاستا ابتدا برندگان خود در بخش رمان، رمان اول، كتاب كودك، شعر و زندگینامه را انتخاب می كند و سپس از میان این برندگان پنج گانه یكی را به عنوان برنده سال برمی گزیند. هر یك از برندگان نیز یك جایزه ۵ هزار پوندی دریافت می‌كنند.

امسال الی اسمیت با رمانش «چگونه هر دو باشیم» از بیشترین شانس در میان كتابدوستان برای دریافت این جایزه برخوردار بود. او با همین كتاب در میان نامزدهای بوكر نیز جای داشت.

اما هیلی برای كتاب «الیزابت گمشده» جایزه بهترین رمان اول، جاناتان ادواردز با مجموعه شعر «خانواده من و دیگر ابرقهرمان‌ها» در بخش شعر و كیت ساندرز با كتابی با عنوان «پنج بچه در ردیف غرب» دیگر برندگان بخش‌های جوایز كاستا بودند.  

کد خبر 2477057

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha