۱۳ آبان ۱۳۸۴، ۹:۴۱

در گفتگوي مشروح "مهر" با كارشناسان ديني و پزشكي مطرح شد:

عبادت نقش مؤثري در ايجاد آرامش روحي و رواني انسان دارد // عبادت روح محبت و صميميت را تقويت مي كند // شجاعت، شهامت و جسارت ويژگيهاي حاصل از عبادت است

عبادت نقش مؤثري در ايجاد آرامش روحي و رواني انسان دارد // عبادت روح محبت و صميميت را تقويت مي كند // شجاعت، شهامت و جسارت ويژگيهاي حاصل از عبادت است

خبرگزاري"مهر" - گروه دين و انديشه : عبادت يكي از اعمال انساني است كه دستاوردهاي بسياري را براي انسان به همراه دارد، در گفتگوهايي كه با كارشناسان ديني و پزشكي انجام شده است ، هر دو گروه بر نقش دعا و عبادت بر سلامتي روحي و رواني انسان تأكيد، اين عمل را راهكاري براي رسيدن به آرامش و اعتماد به نفس اعلام و يادآورشدند: دعا انسان را به خالق هستي نزديك و زمينه دستيابي به سعادت دنيوي و اخروي را فراهم مي آورد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه"مهر" براي كسب اطلاع دقيق از تأثيرات و نقشي كه دعا در سلامتي روحي و رواني افراد دارد و همچنين نقش آن در تقويت بسياري از صفات انساني، كارشناسان و علماي ديني نخستين گروهي بودند كه مورد سؤال خبرنگار مهر قرار گرفتند .

اين گروه با تأكيد بر نقش سازنده دعا و عبادت در نزديكي هر چه بيشتر انسان به خالق متعال، تقويت اراده، گسترش محبت و صميميت ميان انسانها و ارتقاء سلامت جسمي و رواني را از مهمترين دستاوردهاي اين حركت عبادي اعلام كردند .

عبادت روح محبت و صميميت را تقويت مي كند

حجت الاسلام عباسعلي اختري عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اهميت دعا به عنوان هسته اصلي عبادت افزود: يكي از عبادات بسيار مهم، دعا و تقاضا كردن به درگاه خداوند متعال است چنانكه دين اسلام دعا را مغز عبادت مي داند.

حجت الاسلام اختري با اشاره به اينكه در دين اسلام حدود 400 روايت در رابطه با دعا به دست آمده است گفت: در روايات، زمانهاي دعا عنوان شده است كه از آن ميان مي توان به دعاي صبح، دعاي شب، دعاي هر روز ازهفته، دعاي شبهاي قدر و دعاي هر يك از روزهاي ماه رمضان اشاره كرد .

وي در مورد تأثيرات اجتماعي دعا كردن گفت: از آنجا كه دعا كردن روح محبت ، صميميت و برادري را تقويت مي كند سبب تقويت ارتباط مؤمنان با يكديگر مي شود و در همين راستا شرايط  جامعه بهبود مي يابد چرا كه مؤمنان احساس نزديكي بسياري با يكديگر دارند .

تجربه تاريخي نشان مي دهد كه دعا در سلامت جسمي افراد بسيار مؤثر است

حجت الاسلام روحاني نيا رئيس سازمان تبليغات اسلامي گلستان گفت: تجربيات و مطالعات تاريخ بشر نشان داده است كه آن كساني كه همواره حلقه رابطه خويش را با خداي خود حفظ كرده اند و در همه حال با دعا و نيايش و نماز در ارتباط بوده اند از نظر سلامتي روح و روان از شرايط بهتري برخوردار بوده اند .

وي با اشاره به ارزش و اهميت دعا گفت: از آنجا كه در حين دعا كردن انسان با خداوند ارتباط برقرار مي كند و توجه خود را به سمت او معطوف مي كند، آرامشي عميق را در روح و روان خود احساس مي كند و اميدوار و شادمان خواهد بود .

وي دعا را يكي از غذا هاي روح انسان برشمرد و اظهار داشت: دعا يكي از راه هاي تقويت بعد روحاني انسان ها است و در پس برقراري اين ارتباط با خداوند انسان ها آرامشي عميق را درروح و روان خود احساس مي كنند چنان كه در قرآن كريم نيز آمده است كه با ياد خدا دلها آرامش مي گيرد .

عبادت بهترين شيوه براي نزديكي به خداوند و رسيدن به آرامش است

حجت الاسلام مهدي عرب پور رئيس سازمان تبليغات اسلامي كرمان انسان را موجودي نيازمند اعلام كرد و اظهار داشت: انسانها نياز دارند كه حوائج خود را از قدرتي توانمندتر از خود درخواست كنند و نياز هاي خود را در ابعاد مختلف مرتفع سازند، از اين رو آنان مي توانند در رفع نيازهاي مادي خود با ديگر افراد تعامل داشته باشند اما براي برطرف كردن نيازهاي معنوي آنان، بهترين راه پناه بردن به تواناي مطلق است .

حجت الاسلام عرب پور گفت: آنگاه كه انسان خود را از همه علل واسباب مادي جدا مي كند به ذات لايزال خداوند مي پيوندد و به درگاه او نياز خود را  درخواست مي كند، بديهي است كه در چنين شرايطي آرامش و راحتي خاصي خواهد داشت .

خداوند در قرآن كريم بارها انسان را به برقراري ارتباط با خود، از طريق دعا دعوت كرده است

رئيس سازمان تبليغات اسلامي كرمان

وي افزود: خداوند در قرآن كريم بارها انسان را به اين مهم هدايت كرده است كه او را بخوانند و خواسته هاي خود را با او مطرح كنند و ايمان داشته باشند كه اين درخواست بي جواب نخواهد ماند، در نتيجه خداوند خود به ما فرموده است كه بخوانيد مرا و تضمين كرده است كه بندگان را اجابت مي كند، از اين رو انسانهاي مستحق آنگاه كه در پيشگاه خداوند قرار مي گيرند وجود بي نياز مطلق او را درك كرده و در پي اين امر آرامش خواهند يافت .

 دعا اراده انسان را تقويت مي كند

حجت الاسلام سيد محمد فخري رئيس سازمان تبليغات اسلامي آذربايجان غربي اظهار داشت: دعا برقراري ارتباط با خداوند است و اين ارتباط در روح و روان انسانها  بسيار مؤثر خواهد بود چرا كه اراده و اعتماد به نفس آنها را افزايش مي دهد .

وي با اشاره به اينكه  دعا غذاي روح انسان است گفت: در روايات آمده است كه مؤمنان شب هنگام با دعا و نيايش روح و جسم خود را آماده مي كنند تا صبح  را با صلابت آغاز كرده و فعاليتهاي روزانه خود را با اراده و اعتماد به نفس انجام دهند .

حجت الاسلام فخري گفت: دعا كردن به درگاه خداوند از آن جهت كه انسانها را با كمال مطلق رو به رو مي كند، به آنان شهامت بسياري خواهد داد .

 آرامش روحي مهمترين دستاورد عبادت است

حجت الاسلام بهشتي نژاد رئيس سازمان تبليغات اسلامي اصفهان با اشاره به آرامش روح و روان افراد به عنوان مهمترين اثر دعا و نيايش افزود: سلامت روح انسانها بر سلامت جسم آنان مؤثر خواهد بود و همچنين روح و جسم سالم به افراد كمك مي كند كه در عرصه هاي فردي، اجتماعي و خانوادگي خود توفيق بيشتري يابند .

انسان كه نيازمند مطلق است به هنگام برقراري ارتباط با خالق هستي توان مقابله با مشكلات را خواهد يافت

رئيس سازمان تبليغات اسلامي اصفهان

حجت الاسلام بهشتي نژاد اظهار داشت: انسان كه نيازمند مطلق است، به هنگام دعا و نيايش در برابر خداوند، اين  قدرت بي نهايت و بي نياز مطلق قرار گرفته و با او انس مي گيرد اين ارتباط در انسان شادماني روحي و لذتي را ايجاد مي كند و به او توان مي دهد كه با تمام تنگناهاي روحي  و مشكلات مادي مبارزه كند و از فشار غير قابل تحمل اين مصائب رهايي يابد .

رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان اصفهان افزود: با توجه به اينكه در ماه مبارك رمضان قرار گرفته ايم مي توان گفت  در اين ماه آهنگ عمومي جامعه دعاست و از اين رو انس با خداوند در اين ماه بيشتر خواهد شد اما دعا و نيايش تنها به اين ماه اختصاص ندارد بلكه همواره افراد بايد ارتباط خود را با خداي خويش تقويت كنند .

عبادت، موجب تهذيب نفس و آرامش روح و روان است

حجت الاسلام ياري رئيس سازمان تبليغات اسلامي گيلان گفت : انسان همواره در گرفتاري ها طالب آن است كه روح متلاطم خود را كه در امواج فتنه ها و آشوب ها به دام افتاده است به يك ناجي و سفينه نجات برساند ، از اين رو بديهي است كه بندگان خداوند به شكل فطري در هنگام گرفتاري ها و مشكلات به سوي مولاي خويش بشتابند تا در روح و روان خويش آرامش را احساس كنند .

حجت الاسلام در ادامه گفت : انسان به هنگام دعا خواندن و نيايش كردن داراي صفاي روح خواهد شد و توجه خاصي را به سوي خداوند معطوف مي دارد در اين راستا دعاهايي كه از ائمه معصومين(ع) تعليم شده داراي عالي ترين لطيف ترين و دگرگون كننده ترين تعاليم است .

حجت الاسلام ياري دعا را شامل عالي ترين و ناب ترين مسائل الهي اعلام كرد و گفت : از جمله فوائد دعا اين است كه قلب و روح دعا كننده را در نزد پروردگار حاضر مي سازد و اين حضور نهايت عبادت خواهد بود چنان كه در روايات نيز بيان شده است كه دعا عصاره بندگي است .

رئيس سازمان تبليغات اسلامي گلستان : تجربه تاريخي نشان مي دهد كه دعا در سلامت جسمي افراد بسيار مؤثر است

حجت الاسلام روحاني نيا رئيس سازمان تبليغات اسلامي اظهار داشت: تجربيات و مطالعات تاريخ بشر نشان داده است كه آن كساني كه همواره حلقه رابطه خويش را با خداي خود حفظ كرده اند و در همه حال با دعا و نيايش و نماز در ارتباط بوده اند از نظر سلامتي روح و روان از شرايط بهتري برخوردار بوده اند .

دعا انسان را به آرامشي عميق رسانده به وي اميدواري و شادماني عطا مي كند

رئيس سازمان تبليغات اسلامي گلستان

وي با اشاره به ارزش و اهميت دعا گفت: از آنجا كه در حين دعا كردن انسان با خداوند ارتباط برقرار مي كند و توجه خود را به سمت او معطوف مي كند، آرامشي عميق را در روح و روان خود احساس مي كند و اميدوار و شادمان خواهد بود . وي دعا را يكي از غذا هاي روح انسان برشمرد و اظهار داشت: دعا يكي از راه هاي تقويت بعد روحاني انسان ها است و در پس برقراري اين ارتباط با خداوند انسان ها آرامشي عميق را درروح و روان خود احساس مي كنند چنان كه در قرآن كريم نيز آمده است كه با ياد خدا دلها آرامش مي گيرد .

دعا عاشقانه ترين ارتباط ميان خالق و مخلوق است

محمد هادي عبدخدايي رئيس دانشگاه علوم قرآني مشهد اصل عبادت را اطاعت و فرتني در مقابل خداوند متعال دانست و افزود : در دنياي امروز بزرگترين ثمره عبادت  آرامش روحي و رواني است .

عبادت عاملي براي دور كردن اسنان از بديها و تمايل وي به خوبيها است

رئيس دانشگاه علوم قرآني مشهد

عبد خدايي در مورد تأثير عبادت واقعي اظهار داشت: انسان به هنگام عبادت خود را در محضر خداوند مي بيند و همين موضوع بهترين عاملي است كه خود را از بديها پاك ساخته و مزين به خوبيها نمايد .

رئيس دانشگاه علوم قرآني مشهد در مورد روزه خواص  و عوام در ماه مبارك رمضان، گفت : امساك از خوردن و آشاميدن پايه اول روزه گرفتن است و تا اين مرحله روزه عوام نام دارد ولي در روزه خواص علاوه بر رعايت موارد قبلي، آدمي چشم  و گوش خود را برحرام مي بندد و زبان خود را به غيبت و بدي باز نمي كند، به عبارتي تمام اعضاء و جوارح انسانهاي خاص در اين ماه روزه هستند و در مرحله نهايي انسان دل خود را از تمام رذائل چون حسد، كينه و خود بيني پاك مي كند  كه اين مرحله روزه اخص الخواص نام دارد .

عبادتي كه با نگرش توحيدي همراه باشد هدايت انسان در مسير حق را موجب مي شود

حجت الاسلام محمد علي خيرآبادي مدير دفتر فرهنگي مركز مديريت حوزه هاي علميه خراسان گفت: انسان هميشه خود را نسبت به حل مسائل  ناتوان مي بيند و احتياج به درك حقيقت و حمايت از جانب ديگران دارد و چنانچه اين انتظار حمايت از سوي پروردگار باشد مسلما قدرت لايزال الهي بهتر از هر پشتوانه اي از انسان حمايت مي كند .

وي در ادامه تصريح كرد: همه اسماء نيكو مربوط به ذات پروردگار است و بايد با زبان نيكو خداوند را مورد خطاب قرار دهيم و اين زبان نيكو، دعاهايي است كه از معصومين و زبان آنها به ما رسيده است و تعليم گرفته از دستورات بزرگان دين است .

حجت الاسلام خير آبادي در پاسخ  به سئوالي در خصوص نقش و اهميت دعا در روايات، احاديث و قرآن گفت: بهترين جائيكه  مي توان در مورد آن صحبت كرد خود قرآن است جائيكه خداوند  مي فرمايد " بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را" و اين همان اصل نزديكي خداوند  به ماست و نزديكتر شدن  اين ارتباط نير فقط با ادعاي خالصانه و عبادت مخلصانه ميسر امكان پذير است.

اما اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي بعنوان اشخاصي كه از ديدگاه علمي و پزشكي به نقش و تأثير دعا بر زندگي فردي و اجتماعي مي نگرند، ديگر گروهي بودند كه مورد سؤال خبرنگار "مهر" قرار گرفتند.
اين گروه نيز مانند علماو كارشناسان ديني، بر اين نقش تأثير كرده، انجام تحقيقات و پژوهشهاي متعدد در اين زمينه را يادآور شدند .


انسان امروز بيش از گذشته نياز به دينداري و ارتباط با خداوند دارد

حسينعلي شهرياري عضوكميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر نياز انسان امروز به عبادت اظهار داشت: پژوهشهاي انجام شده نشان مي دهد كه بشر امروزي بيش از گذشته به دينداري و رجوع به خداوند نياز دارد .

وي با اشاره به اينكه آرامش روحي مهمترين ويژگي دعاست گفت: دعا در آرامش روح و روان انسان بسيار مؤثر است از اين رو افرادي كه با خداوند در ارتباط هستند با توكل به او شهامت و جرأت مي يابند و در مقابله با مشكلات مقاومت بيشتري را از خود نشان مي دهند، در اين راستا مي توان به نياز بشر امروزي به اين آرامش اشاره كرد كه همواره با توكل و عبادت حاصل مي شود .

شهرياري در ادامه افزود: در جامعه مي توان به كرات مشاهده كرد كه جسم و روح افراد ديندار پاسخ بهتري را به درمان مي دهد و از لحاظ رواني هم آمادگي و سلامت بيشتري را دارند .

 شجاعت، شهامت و جسارت ويژگيهاي حاصل از عبادت است

عوض حيدر پور شهرضايي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي با تأكيد بر اهميت عبادت و دعا در حفظ سلامتي جسمي انسان تصريح كرد: دعا و عبادت شرايطي را براي پايداري سلولهاي سالم فراهم مي كند و در تداوم اين سلامتي جسمي مؤثر خواهد بود .

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تأثيرات رواني عبادت و پيامدهاي شخصيتي آن تصريح كرد: از نظر رواني عبادت و دعا به درگاه خداوند، در انسان ها تغييراتي را ايجاد مي كند كه در شخصيت آنان ويژگي هاي شاخصي چون  شجاعت ، شهامت و جسارت در برخورد با مسائل و مشكلات ايجاد مي كند، از اين جهت دعا و عبادت اميدواري و قدرت بسياري را در مقابله با سختي ها به انسان مي دهد .

وي در ادامه افزود: دعا ، نيايش و عبادت در ذهن آدمي شرايطي را مهيا مي كند كه طي آن افراد به سمت سلامتي و اميدواري حركت مي كنند و اين تأثير رواني و روحي به بهبود شرايط انسان كمك بسياري مي كند .

 ارتباط با خدا در قالب دعا و نيايش عزت نفس انسان را ارتقاء مي بخشد

مسعود اميني عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه با توانمندي روحي مي توان بر مشكلات جسمي غلبه كرد گفت: پژوهشهايي كه در مسائل علمي و حوزه روانكاوي انجام گرفته است نشان مي دهد روح و جسم انسان با يكديگر رابطه تنگاتنگي دارند .

وي با تأكيد بر اثبات علمي رابطه جسم  و روح، افزود: همانطور كه براي حفظ سلامتي جسم و دفاع آن در برابر بيماريها در روشهاي تجربي، نياز به دارو است در مورد روح هم ابزار ايي وجود دارد كه آنرا تقويت كرده و در امان مي دارد .

وي افزود: اعتماد و توكل به اين منبع ازلي و ابدي كه توان او بالاتر از سطح ماديات است در تقويت قواي روحي آدمي بسيار مؤثر خواهد بود از اين رو برقراري ارتباط با خداوند در قالب دعا و نيايش عزت نفس والايي را به انسان مي دهد .

 آرامش روح با دعا و نيايش فراهم مي آيد

عابد فتاحي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي از دعا به عنوان راه كسب آرامش ياد كرد و اظهار داشت: دعا نقطه آغاز در پايان است. جايي كه انسان به ناتواني مي رسد، درخواهد يافت كه براي كسب آرامش روحي، بهترين راه براي او دعا و نيايش است.

وي با اشاره به اهميت دعا افزود: دعا و نيايش حالت آرامش ، اطمينان ، اميد و نشاط در انسان ايجاد مي كند و اين آرامش روحي علاوه بر اينكه  آدمي را از درگيريهاي روح رها مي كند، جسم را هم  سلامتي مي بخشد.

عابد فتاحي گفت: بسياري از درمانهاي مختلف چون آب درماني ، طب سوزني و انرژي درماني كه امروزه نيز بشدت رواج يافته اند زيرمجموعه اي از دعا و نيايش هستند. از اين رو تأثيراتي كه دعا در سلامت روح و بهداشت روان مي گذارد قابل رقابت با روشهاي درماني مدرن است. با اين همه  به طور قطع درمان از راه دعا بر روح و روان افراد مؤثرتر خواهد بود.

وي دعا را صاف كردن جاده سلامت و ارتباط دادن روح و جسم عنوان كرد و گفت: روح آشفته در جسم بيمار كارايي نخواهد داشت و جسم بيمار روح سالمي را ندارد. از اين رو بسياري از پژوهشهاي علمي نشان مي دهند كه بين سلامتي روح و جسم تناسبي وجود دارد.

عبادت توجه انسان به قرآن كريم و خداوند را افزايش مي دهد

رفعت بيات عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اظهار داشت: آرامش روان بر آرامش روح تأثير خواهد گذاشت و از اين رو آرامش روان زمينه مناسب و مطلوبي را مهيا مي كند تا انسان به زنده كردن فطرت الهي در زندگي خويش بيانديشد .
 
وي در ادامه با اشاره به تأثيرات عميق عبادت بر روح و روان انسانها افزود: اطمينان قلبي كه به واسطه دعا، عبادت و نيايش حاصل مي شود بر آرامش رواني و آرامش روحي انسانها مؤثر خواهد بود .

وي افزود: خداوند متعال و پيامبران الهي بهترين و كوتاه ترين راه را براي كسب كمال الهي تعيين كرده اند و با پيمودن اين راه كه راه عبادت و دعاست مي توانيم به وجود خود و فطرت خود پي ببريم و مسير كمال را با انگيزه اي بالا طي كنيم و خداوند را در وجود خود و در زندگي خود همواره به ياد داشته باشيم .

عبادت نقش مؤثري در ايجاد آرامش روحي و رواني انسان دارد

محمد قلي حاجي ايري عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي با اشاره به اهميت دعا در رفع مصائب و كنار آمدن با آنها، گفت: عبادت و دعا در انسان اعتماد به نفسي را ايجاد مي كند كه اين عزت نفس در جهت رفع مشكلات و كنار آمدن با آنها بسيار مؤثر خواهد بود و علاوه بر اين تحمل پذيرفتن شكست را در انسان افزايش مي دهد .

وي با اشاره به اينكه انسانها با عبادت و دعا تنيجه فعاليت خود را به خداوند واگذار مي كنند، گفت: از آنجا كه خداوند قدرتي برتر و بالاتر از انسانها است، آنان نتيجه كار خود را به او واگذار مي كنند و در اين مقطع اگر با شكست رو به رو شوند هم تحمل اين شكست بر آنان آسان خواهد بود چرا كه آنچه را براي آنان پيش آمده است به تقدير و سرنوشت خود نسبت مي دهند و از لحاظ روحي و رواني نيز با مسائل كنار مي آيند .

حاجي ايري در مورد تأثيرات دعا و عبادت بر سلامت جامعه گفت: در جامعه اي كه مردم آن داراي سلامت روحي و رواني هستند و از اين لحاظ وضعيت مطلوبي دارند بطور قطع جامعه آرامي را هم خواهند ساخت و با انرژي بسياري وارد فعاليتهاي روزانه شده و از اين رو كارايي مناسبي خواهند داشت .  

عبادت اميدواري و اعتماد به نفس انسان را افزايش مي دهد

جهانبخش اميني عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اظهار داشت: زمانيكه انسانها خود را گناهكار مي دانند براي طلب بخشش با عبادت و دعا  به درگاه پروردگار خويش روانه مي شوند و در مقابل مغفرت اين نيروي لايزال همواره به اصلاح خويش و دوري از گناهان مبادرت مي كنند .

اميني افزود: انسانهايي كه همواره به دعا مشغول هستند انسانهاي اميدواري خواهند بود چون مشكلات راه خويش را مشيت الهي مي پندارند و هرگز در پي شكست، نا اميدي در آنان نفوذ نمي كند اما گروهي از افراد كه اين ارتباط را با خداوند ندارند و مصائب زندگي را مشيت الهي نمي دانند همواره دچار استرس و بيماريهاي روحي و رواني مي شوند چرا كه تلاش خود و برنامه ريزي را كه در جهت دستيابي به اهداف داشته اند بي نتيجه مي بينند و از آنجا كه به مشيت الهي اعتقاد ندارند خيلي زود نا اميد مي شوند .

وي در مورد ويژگيهاي شخصيتي افرادي كه اهل دعا و عبادت هستند گفت: اين افراد بسيار متواضع و فروتن هستند و در برخورد اجتماعي خود به رعايت آداب توجه بسياري دارند همچنين در چهره و سيماي اين گروه از انسانها نوري ديده مي شود كه از باطن آنان سرچشمه مي گيرد .


نهايت اينكه، كارشناسان ديني و پزشكي در مورد ارزشمند بودن نقش دعا در زندگي فردي و اجتماعي اتفاق نظر داشته و اين عمل را يكي از بهترين و تأثيرگذارترين فعاليتها براي كسب آرامش روحي و رواني دانسته و اعتقاد دارند اين عمل معنوي اعتماد به نفس، شجاعت و عزت نفس را در انسان افزايش خواهد داد.

اين كارشناسان تأكيد دارند كه عبادت انسان را به خالق هستي بيش از پيش نزديك كرده ، زمينه اي بسيار مناسب براي كسب خير دنيا و آخرت و همچنين دستيابي به سعادت است .

بر اساس اعتقاد اين كارشناسان تواضع و فروتني و برخورد منطقي با مشكلات نيز از ديگر دستاوردهاي ارزشمند نزديكي به خداوند متعال از طريق دعا است .

کد خبر 248480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha