۱۵ آبان ۱۳۸۴، ۱۴:۱۸

طي مراسمي:

خانه تئاتر از "سعدي افشار" تقدير كرد

خانه تئاتر از "سعدي افشار" تقدير كرد

خانه تئاتر روز گذشته با برگزاري مراسمي از " سعدي افشار " بازيگر پيشكسوت سياه بازي تقدير كرد.

به گزارش خبرنگار تئاتر"مهر"، روز گذشته ميهماناني كه براي حضور در اين جلسه به تالار بتهوون خانه هنرمندان مراجعه مي كردند، بايد پيش از ورود به اين تالار صورت خود را مانند سياه نمايش هاي سياه بازي، سياه مي كردند و بعد، وارد اين سالن مي شدند. موسيقي زنده مخصوص نمايش هاي سياه بازي نيز توسط دو نوازنده نمايش هاي تخت حوضي به اجرا در مي آمد. عروسك هاي نمايش خيمه شب بازي و مبارك نيز روي صحنه جا خوش كرده بودند. نمايش سياه بازي نيز هر چند دقيقه يكبار به اجرا در مي آمد، تا اينكه بازيگر سياه از محمود عزيزي خواست روي صحنه بيايد و درباره سعدي افشار صحبت كند.

به گزارش " مهر"، عزيزي با اشاره به زماني كه براي اوين بار سعدي افشار را در تئاتر ديده است گفت: براي اولين بار سعدي افشار را به واسطه حضور " پيتر بروك " در كارگاه نمايش در نقش " نادر شاه " ديدم و بعدها وقتي مسووليت تئاتر نصر را بر عهده گرفتم، سعدي افشار نيز در اين تئاتر مستقر شد.

وي با ابراز خوشحالي ازبرگزاري چنين مراسمي گفت : خوشحالم كه امروز، روز سعدي افشار بود. امروزه جوان ها  بواسطه پژوهش در آيين هاي كهن ايراني شخصيت سياه را پيدامي كنند و اين خزانه پربار و ميراث گرانقدر نمايش هايي آييني را ارج ميدهند. اميدوارم با اينگونه تلاش ها سر فصل جديدي را در اشكال نمايشي سنتي داشته باشيم و روزي برسد كه هنرمندان اين نمايش ها شاگردان خود را به راحتي پرورش دهند و اين تنها سهم ناقابلي است كه تئاتري ها از دولت مي خواهند.

پس از صحبت هاي عزيزي، كليپي از نمايش ها و زندگي سعدي افشار به نمايش درآمد. سعدي در اين كليپ با ابراز خوشنودي از شاد كردن تماشاگران گفت : وقتي تماشاگر با شادي از سالن بيرون مي رود، احساس راحتي مي كنم و بعد از آن به اين فكر مي افتم كه باري فردا چه چيزي را براي تماشاگر اجرا كنم كه براي او تازگي داشته باشد.

درادامه مراسم سعدي افشار به همراه يكي از بازيگران گروه نمايش خود، روي صحنه آمد و به دليل كهولت سن به سختي قطعاتي از نمايش سياه بازي را اجرا كرد و پس از آن به ذكر خاطراتي از گذشته خود |پرداخت و تاكيد كرد: نام خود را هنرمند نمي گذارم " عمله طرب " بهترين نام براي من است.

" علي نصيريان " دومين هنرمندي بود كه براي صحبت درباره "سعدي افشار" روي صحنه آمد. وي تاكيد كرد : سعدي افشار تنها بازمانده از نسل بازيگران درجه اول اين حرفه است. خيلي خوشحالم كه از ايشان تجليل مي شود براي اينكه سعدي افشار يكي از ارزشمند ترين مردان تئاتر ايران است و نبايد آن را فراموش كنيم، بايد يادگارهاي دوران نمايش خود را حفظ كنيم. وي با انتقاد از بي توجهي به نمايش هاي سنتي گفت : متاسفانه در برابر بي توجهي به نمايش هاي سنتي كوتاه آمديم و به آن بي عنايتي شده است. شايد با حضور افرادي نظير "پيتر بروك "و اجراي نمايش هاي روشنفكرانه به اين نمايش ها توجهي شده اما در كل به نمايش هاي سنتي توجه در خوري صورت نگرفته است.

وي ادامه داد : اميدوارم بتوانيم سال آينده جشنواره آييني سنتي را برگزار كنيم و انتظار دارم در اين جشنواره "سعدي افشار" كار درخشاني را عرضه كند كه از او به يادگار بماند.

نصيريان ازمسوولان خواست تالار سنگلج را به اجراي نمايش هاي سنتي و تخت حوضي اختصاص دهند تا تماشاگراني كه اين نوع نمايش ها را دوست دارند، به اين تالار مراجعه كنند.

وي در پايان صحبت هاي خود از خانه تئاتر براي برگزاري اين مراسم تشكر كرد.

در پايان اين مراسم، نشان تقدير خانه تئاتر توسط علي نصيريان به سعدي  افشار اهدا شد.

در اين مراسم هنرمنداني نظير اكبر زنجانپور، اكبر عبدي، بهزاد فراهاني، فهيمه راستكار و ... حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 249631

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha