۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۱

فیلم/شهر تاریخی سیمره؛ بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور

فیلم/شهر تاریخی سیمره؛ بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور

ایلام-شهر تاریخی سیمره در شهرستان دره شهر استان ایلام به عنوان بزرگترین شهر تاریخی غرب کشورشناخته می شود و یکی از آثار در انتطار ثبت جهانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر تاریخی سیمره سال ۱۳۱۰ به شماره شش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و در سال ۳۳۴ هجری قمری بر اثر یک زلزله تخریب شده است ولی به مرور زمان و کاوش های باستان شناسی بسیاری از زوایای پنهان این اثر ارزشمند بیرون کشیده شده است.

شهر تاریخی سیمره یکی از بی نظیرترین و منحصر به فردترین مجموعه آثار تاریخی موجود در کشور است که تنها بافت شهر تاریخی موجود در شهرستان نیشابور تا حدودی به بافت شهر باستانی شهرستان دره شهر نزدیک است.

شهر تاریخی سیمره جزو نخستین آثار ثبت شده ملی کشور است که مربوط به اواخر دروه ساسانی و اوایل دوره اسلامی بوده و بیش از ۲۰۰ هکتار گستره دارد.

این محوطه بزرگ تاریخی دارای بخش های مختلف از جمله بازار، مسجد و ... است و طی ۱۰ فصل کاوش آثار بسیار غنی در این منطقه کشف شده که هم اکنون در موزه باستان شناسی شهرستان دره شهر نگهداری می شوند.

۶۰ اثر تاریخی در سراسر کشور نامزد ثبت جهانی از سوی یونسکو هستند که یکی از این آثار شهر تاریخی سیمره واقع در شهرستان دره شهر است.

کد خبر 2512830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha