۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۴

استمرار پیگیری مهر؛

ماجرای فولادی شدن ازنا/ افتتاح مجتمع ذوب آهن به ۱۴ سالگی موکول شد

ماجرای فولادی شدن ازنا/ افتتاح مجتمع ذوب آهن به ۱۴ سالگی موکول شد

ازنا - مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا به عنوان یکی از واحدهای صنعتی مهم لرستان با وجود گذشت ۱۳ سال از صدور مجوز عملیات اجرایی همچنان در نقطه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مانده تا وعده افتتاح راهی ۹۵ شود.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۵ آغاز شده اما تاکنون این صنعت با وجود اعطای تسهیلات و پیگیری های مختلف هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

این واحد صنعتی که یکی از مهم ترین پروژه های استان لرستان در این حوزه محسوب می شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

ماجرای این پروژه که این روزها در آستانه ۱۳ سالگی قرار دارد از این قرار است که فولاد ازنا تاکنون دوبار دچار توقف طولانی مدت شده و دوباره با تزریق تسهیلات احیا شده است.

فولاد ازنا در سال ۹۰ به رغم دارا بودن پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی متوقف شد تا پس از سه سال رکود در سال ۹۳ مجدد فعال شود، هر چند این فعالیت کج دار و مریز تاکنون تنها منجر به افزایش ۲۰ درصدی پیشرفت فیزیکی شده است.

این پروژه صنعتی از آن جهت برای لرستان و لرستانیها ارزشمند است که بهره برداری از آن می تواند به طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل در یکی از بیکارترین استانهای کشور ایجاد کرده و به طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر نان آور باشد.

از سوی دیگر مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا در صورت بهره برداری کامل می تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود.

ضرب الاجل ۲ ماهه برای ایجاد زیرساختهای مجتمع فولاد ازنا

هوشنگ بازوند ظهر چهارشنبه در جریان بازدید از پروژه مجتمع فولاد ازنا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر با تعیین ضرب الاجل دو ماهه برای ایجاد زیرساختهای آب، برق و گاز برای این پروژه اظهار داشت: در این راستا استانداری لرستان برای فراهم شدن این زیر ساختها اعتبارات لازم را اختصاص خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی ما در استان تعیین تکلیف پروژه های نیمه کاره از جمله کشت و صنعت لرستان و فولاد ازنا بوده است افزود: در حال حاضر کار احیای مجتمع کشت و صنعت در استان به طور کامل عملیاتی شده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه برای عملیاتی شدن پروژه فولاد و ذوب آهن ازنا نیز یک پیگیری ۲۲ ماهه را داشته ایم تصریح کرد: همچنین برگزاری جلسه با معاون اول رئیس جمهور و بانکهای عامل نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

بهره برداری از پروژه ظرف ۱۴ تا ۱۸ ماه آینده

بازوند با اشاره به پرداخت ۱۸۵ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای اجرای این پروژه عنوان کرد: تا کنون نیز مقدار زیادی از تجهیزات خریداری شده مورد نیاز این مجتمع وارد کشور و استان شده است.

علاوه بر تسهیلات ارزی پرداخت شده برای تکمیل این مجتمع فولاد بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی دیگر نیاز استوی ادامه داد: سایر تجهیزات مورد نیاز این مجتمع فولاد نیز ظرف دو ماه آینده وارد کشور می شوند.

استاندار لرستان یادآور شد: بر اساس برنامه اعلام شده توسط مشاور مجتمع فولاد ازنا ظرف ۱۴ تا ۱۸ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

بازوند گفت: علاوه بر تسهیلات ارزی پرداخت شده برای تکمیل این مجتمع فولاد بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی دیگر نیاز است که پیگیری برای پرداخت این تسهیلات از طریق بانکهای عامل به عمل آمده است.

پیشرفت ۸۴ درصدی بخش تجهیزات مجتمع فولاد ازنا

سید مهدی نبییان مدیر عامل مجتمع فولاد ازنا نیز در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند احداث این پروژه اظهار داشت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ساختمانی این پروژه ۶۳ درصد است.

وی ادامه داد: همچنین پیشرفت فیزیکی تجهیزاتی فاز اول این مجتمع نیز ۸۴ درصد است.

سرمایه گذار فولاد ازنا همت لازم را ندارد

این سخنان مدیر عامل کارخانه فولاد ازنا در حالی مطرح می شود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در آخرین اظهار نطر خود از موضوع دیگری گلایه کرده و گفته بود که مدیر عامل این کارخانه همت لازم در رابطه با عملیاتی شدن این طرح را ندارد.

در مجموع تکمیل کارخانه فولاد ازنا بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که با ادامه این روند باید برنامه ریزی ما برای افتتاح به سال ۹۵ موکول شودولدی با بیان اینکه سرمایه گذار باید برای تکمیل این کارخانه پای کار بیاید در گفتگو با مهر ادامه داد: این در حالیست که سرمایه گذار کارخانه فولاد ازنا می گوید که به تسهیلات بانکی نیاز دارد و توان من این اندازه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سرمایه گذار کارخانه فولاد ازنا تخصص ویژه ای در این حوزه دارد و این سرمایه گذاری را در سایر استانها به خصوص استان اصفهان انجام داده می طلبد که همت کرده و فاز نخست این کارخانه را به سرانجام برساند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: در مجموع تکمیل کارخانه فولاد ازنا بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد که با ادامه این روند باید برنامه ریزی ما برای افتتاح به سال ۹۵ موکول شود.

ضرب الاجلی که نتیجه نداد

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر خود در اردیبهشت ماه سال گذشته با تاکید بر ضرورت فعال کردن کارگاه از سوی مدیر عامل این کارخانه به عنوان کار فرما و پیمانکار گفته بود که این اقدام باید در اسرع وقت صورت گیرد و نباید کار فرما این کارخانه بگذارد بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده نسبت به گذشته بیشتر شود.

وی خطاب به مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره کارخانه فولاد ازنا گفته بود که باید دیوار بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده از میان برداشته شود و کارفرما و پیمانکار کارخانه فولاد ازنا موظف است برنامه زمانبندی لازم برای بهره برداری از پروژه را اعلام کند.

از این ضرب الاجل استاندار لرستان و وعده متولیان امر نزدیک به یکسال می گذرد ولی همچنان به نظر می رسد مردم لرستان برای بهره برداری از این صنعت مهم باید تا سال ۹۵ صبر کنند.

کد خبر 2859867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha