۲۹ مرداد ۱۳۹۴، ۵:۲۶

جوان و خانواده در هفته ای که گذشت؛

تشکیل کارگروه دختران جوان/ برپایی نمایشگاه زنان کارآفرین

تشکیل کارگروه دختران جوان/ برپایی نمایشگاه زنان کارآفرین

برگزاری مراسم روز دختر از سوی سازمان های مختلف، ارائه گزارش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، تشکیل کارگروه دختران در وزارت ورزش و جوانان و...، از جمله رویدادهای حوزه زنان و جوانان است.

به گزارش خبرنگار مهر ، حوزه زنان و جوانان در هفته گذشته در سالروز تولد حضرت فاطمه (س) روز دختر را پشت سرگذاشت .

در هفته گذشته رسانه های مختلف گزارش های متفاوتی درباره مشکلات دختران در جامعه از تفکیک جنسیتی و مسئله ازدواج و ... نوشته اند . گزارش مهر در این باره به موضوع آمادگی دختران جوان برای ازدواج اختصاص داشت .

امان الله قرایی مقدم ، جامعه شناس در این باره بر این باور است که نه تنها تغییرات اجتماعی در زمینه تربیت صورت گرفته است، بلکه خانواده ها ، آموزش و پرورش و محیط اجتماعی نیز در این مسئله دخیل بوده اند .

او با بیان اینکه مسئولیت پذیری به دختران و پسران در جامعه آموزش داده نمی شود ، ادامه می دهد : این امر بیشتر در زندگی های شهری نمود دارد ، چرا که در روستاها دختران و پسران از سنین کم به کار مشغول می شوند و این آموزش را می بینند . آنها به تدریج وظایف را یاد می گیرند و به هر صورت در زندگی به کار می برند.

کارگروه دختران جوان در وزارت ورزش و جوانان تشکیل می شود

همچنین در روز دختر معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: کارگروه دختران جوان در وزارت ورزش و جوانان تشکیل می شود.

محمدرضا رستمی در گفتگو با خبرنگارمهر به مناسبت روز دختر و برنامه های این وزارت خانه، افزود: کارگروه دختران جوان در وزارت ورزش و جوانان تشکیل می شود.

وی ادامه داد: یک دختر جوان توانمند مسئول این کارگروه خواهد شد و به عنوان مشاور معاونت ساماندهی جوانان فعالیت خواهد کرد.

رستمی تصریح کرد: مسئول کارگروه دختران مسئولیت برنامه ریزی و اقدامات حوزه دختران جوان را به عهده خواهد گرفت.

وی در خصوص کارکرد این کارگروه، گفت: نمایندگانی از سنین مختلف را به این کارگروه دعوت می کنیم که درباره مسائل دختران صحبت کنند و به برنامه ریزی هایی برسند که از سوی معاونت برای اجرا پیگیری شود.

معاونت زنان و اقدامات دو ساله در حوزه دختران

همچنین در روز دختر معاونت امور زنان ریاست جمهوری گزارشی از عملکرد این معاونت  طی دو سال گذشته  ارائه کرد. از جمله این اقدامات می‌توان به امضای موافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌ها و ارائه لوایحی مانند تشدید مجازات اسیدپاشی اشاره کرد.

بخشی از فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در حوزه دختران مربوط به انعقاد موافقت‌نامه‌ها و تفاهمنامه‌ها بوده است که از جمله آن‌ها به انعقاد موافقتنامه همکاری با وزارت جهادکشاورزی است. بر اساس این موافقت‌نامه، توانمندسازی زنان صاحب ایده و تسهیل‌گران توسعه روستایی از طریق آموزش‌های نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی برای ۱۸۰ زن روستایی و دختران روستایی فارغ التحصیل کشاورزی در ۳ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی مدنظر قرار گرفت.

توانمدسازی سمن های جوانان

مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان گفت: دوره توانمندسازی سمن های جوانان در قالب کارگاه طرح نامه (پروژه) نویسی و در سطح ملی برگزار می شود.

رضا حجتی، مدیرکل مشارکت های اجتماعی جوانان گفت: دوره توانمندسازی سمن های جوانان در قالب کارگاه طرح نامه (پروژه) نویسی و در سطح ملی برگزار می شود.این کارگاه با حضور سمن های منتخب جوانان سراسر کشور ۲۶ تا ۲۹ مردادماه، به میزبانی آذربایجان شرقی و در شهر تبریز برگزار می شود.

وی تصریح کرد: توانمندسازی سازمان های مردم نهاد جوانان با هدف تشویق و ایجاد انگیزه در جوانان به منظور افزایش سطح مشارکت نهادمند اجتماعی، توانمندسازی سمن های جوان در بخش موضوعی، ایجاد ارتباط و تعامل بین سمن های جوان تخصصی و دستگاه های مرتبط و ظرفیت سازی و فراهم آوردن بستری مناسب جهت هم فکری و هم اندیشی جوانان از مهمترین اهداف برگزاری دوره های توانمندسازی سمن های جوانان است.

افزایش نرخ بیکاری جوانان

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت پاسخ قانع کننده ای درباره اشتغال جوانان نمی دهد و امروز و فردا می کند اما این موضوع به طور جدی از طریق کمیسیون های مربوطه در مجلس پیگیری می شود.

محمد اسماعیل سعیدی در گفتگو با مهر درباره روز جهانی جوان و مسئله اشتغال جوانان، افزود: در بودجه امسال هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان از سوی دولت در نظر گرفته شده بود اما با نظر موافق نمایندگان مجلس این اعتبار به ۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی گفت: این اعتبار رقم قابل ملاحظه ای است و چنانچه دولت بخواهد اقداماتی در جهت رفع مشکل اشتغال جوانان انجام دهد، این امکان وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ادامه داد: با پیگیری هایی که مجلس انجام داده ، مشخص شده است که دولت هیچ اقدامی برای اشتغال جوانان انجام نداده است و این اعتبار هزینه نشده است .

جوانان آرمان خواه و خواهان دستیابی به همه ارزش ها هستند

همچنین در هفته گذشته همایش جوان ایرانی صلح جهانی از سوی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد .

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها در این همایش گفت: جوانان آرمان خواه و خواهان دستیابی به همه ارزش ها هستند.

علی یونسی با اشاره به تلاش جوانان برای تحصیل و کار برای زندگی خوب و دستیابی به همه ارزش های معنوی و مادی بیان کرد: جوان آرمان خواه است و خواهان دستیابی به همه ارزش ها است که در راس این ارزش ها صلح قرار دارد.

یونسی ادامه داد: امروز جوانان ایران همانگونه که همیشه مدافع زندگی درست و اخلاقی همراه با صلح بوده اند آرمان های خود را ادامه می دهند و براساس همین آرمان خواهی نیز در انتخابات ۹۲ حضور پیدا کردند و روحانی نیز با همین شعار از جوانان ایرانی استقبال کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها تصریح کرد: جوانان دیدند که آقای روحانی با شعار عقلانیت و هم اندیشی با دنیا صلح برای همه و مبارزه با خشونت آمده است. پیش از این شعار روحانی شناخته شده نبود. این شعارها بودند که مردم به آنها رای دادند.

موضوع هویت در رأس مسائل ما قرار دارد

وزیر ورزش و جوانان نیز گفت: موضوع هویت در راس مسائل ما قرار دارد و ابتدا باید به تئوری تبدیل شود.

محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان گفت: هویت در دو سطح فردی و جمعی قابل بررسی است. در سطح فردی نگاه مذهبیو خانوادگی مد نظر است و در این نوع نگاه، اخلاق و رفتار فرد موجب شکل گیری اندیشه وی و بر این اساس زندگی فردی و خانوادگی اش خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ضرورتی ندارد در حوزه هویت فردی همه افراد یکسان باشند، بیان کرد: هویت اجتماعی، نگاه کلان و جمعی نسبت به موضوعات مشترک است که موجب بروز مفهوم انسجام اجتماعی و وحدت میان اقوام مختلف می شود. در این شرایط افراد ضمن برخورداری از هویت فردی متفاوت می توانند هویت جمعی مشترک داشته باشند.

حمایت وزارت ورزش و جوانان از تشکیل سمن‌های اقلیت‌های دینی

محمدرضا رستمی نیز در همایش «جوان ایرانی، صلح جهانی» که روز شنبه با حضور نمایندگان اقلیت های دینی جوانان در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: ما در وزارت ورزش و جوانان قصد داریم برای ایجاد امکان گفتگوی مستمر با جوانان ایرانی ۲۳ میلیون جوان کشور را در مجموعه سمن‌ها متشکل کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشارکت نهادمند جوانان محور سازمان ملل متحد نیز در سال جاری است، بیان کرد: ایرانیان همواره در طول تاریخ بر اساس دو گفتمان عمل کرده‌اند که نخستین آن همدلی و مروت است و همین امر موجب شده که فضای عشق و محبت در جامعه ایران ساری و جاری شود. دومین گفتمان مدارا با مخالفان و رقبا در داخل و خارج از کشور است. ما با همراهی این دو واژه توانسته‌ایم به نقطه اعتدال برسیم. هیچ کدام از این عوامل به تنهایی نمی‌تواند شرایط اعتدال را فراهم کند.

رستمی بیان کرد: به منظور پایان خشونت و جنگ طلبی راهی جز استمرار و تمرین گفتگو و توجه به اقناع و هم‌سهمی وجود ندارد. ارائه قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی گری در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم چهره کاملا متفاوتی از ایران را به جهانیان نشان داد و نشان دهنده این بود که جامعه ایرانی علاقه دارد بر اساس اقناع و تفاهم عمل کند.

وی تصریح کرذ: باید در جهت پایان دادن به سوءاستفاده از جوانان در عرصه بین المللی به ویژه خشونت‌های فرقه‌ای در خاورمیانه عمل کنیم. راه پایان دادن به این خشونت‌ها و سوءاستفاده از جوانان "گفتگو" است و باید حرف‌های جوانان و ادیان الهی را در این زمینه بشنویم.

نخستین نمایشگاه محصولات بانوان کارآفرین استان تهران افتتاح شد

در هفته گذشته نخستین نمایشگاه عرضه محصولات بانوان کارآفرین استان تهران در امامزاده صالح تجریش افتتاح شد.

عزت‌الله خان محمدی،فرماندار شمیرانات در افتتاح نخستین نمایشگاه عرضه محصولات بانوان کارآفرین استان تهران اظهارداشت: این نمایشگاه به مناسبت دهه کرامت برگزار می‌شود.در این نمایشگاه ۵۰ غرفه از شهرستان‌های استان تهران وجود دارد و از امروز تا ۱۰ روز دیگر و همزمان با ولادت امام رضا (ع) به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: نمایشگاه محصولات بانوان کارآفرین استان تهران در امامزاده صالح تجریش برپا است و بانوان کشور به عنوان نیمی از پیکره اجتماع توانمندی‌های خود را بروز داده‌اند.

خان محمدی تصریح کرد: در طول انقلاب نیز نقش بانوان در کنار آقایان غیر قابل انکار بوده است و با برگزاری چنین نمایشگاهی از بانوان کارآفرین استان تهران حمایت می‌شود.

معان امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان ضمن فراخوان جوانان اقلیت های دینی به مشارکت در سمن های جوانان، گفت: وزارت ورزش و جوانان از NGO های اقلیت های دینی حمایت ویژه خواهد داشت.

جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان

پنجاه و پنجمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، روز سه شنبه ۲۷ مرداد ۹۴، با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد.

بررسی سند سلامت جوانان وزارت بهداشت، بررسی برنامه شناسایی، تقویت و توسعه سازمان های مردم نهاد جوانان و سازمان های مردم نهاد مرتبط با امور جوانان و طرح ملی کارآفرینی در دستور کار این جلسه قرار داشت.

آئین نامه اجرایی ساماندهی مد ابلاغ شد

در هفته گذشته آئین نامه اجرایی کمیسیون تولید و توزیع کارگروه ساماندهی مد و لباس، به اتاق اصناف ایران ابلاغ شد.

این کارگروه آئین نامه اجرایی کمیسیون تولید و توزیع را به اتاق اصناف ایران ابلاغ کرد که براساس آن شرح وظایف کمیسیون مشخص و مقرر شد اعضای آن ترکیبی از رئیس اتاق اصناف ایران(رئیس کمیسیون)، نماینده تام الاختیار وزیر صنعت ،معدن و تجارت،نماینده تام الاختیار شرکت گمرک جمهوری اسلامی ایران،رؤسای اتحادیه ها و انجمن های صنفی و صنعتی پوشاک و نساجی باشند که تعیین چشم انداز، اهداف، راهبردها و برنامه های تولیدی و توزیعی نظام ساماندهی مد و لباس، شناسایی مشکلات حوزه های تولید و توزیع پوشاک و صنایع مرتبط،برنامه ریز ی برای تعامل فعال با دستگاهها،نهادها و اتحادیه های مرتبط و تسهیل در روند تولید، توزیع و اشاعه الگوهای اسلامی ایرانی،برقراری ارتباط با متخصصان و کارشناسان، ایجاد زمینه های جذب و مشارکت فعالان تولید و توزیع پوشاک براساس الگوهای مورد نظر کارگروه بخشی از وظایف این کمیسیون است.

بازدید مولاوردی از نمایشگاه محصولات زنان کارآفرین تهران

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده از غرفه های مختلف بازارچه محصولات زنان کارآفرین استان تهران که همزمان با آغاز دهه کرامت در جوار امام‌زاده صالح و بازار تجریش برگزار شد، بازدید کرد.

شهیندخت مولاوردی در جریان بازدید از بازارچه محصولات زنان کارآفرین استان تهران با توضیح دست‌اندرکاران و برپاکنندگان این بازارچه از نزدیک در جریان فرآیند برپایی این نمایشگاه قرار گرفت.

وی در امور زنان و خانواده همچنین ضمن بازدید از غرفه‌های مختلف این بازارچه که در زمینه‌های مختلف صنایع دستی و تولیدی بود، به گفتگو با زنان کارآفرین پرداخت.

غرفه‌داران نیز با بیان پیشنهادات، دغدغه‌ها و چالش‌های پیش‌رو، خواستار برطرف کردن موانع موجود و ایجاد تسهیلات در عرصه کسب و کار و کارآفرینی شدند و گفتند که این موضوع منجر به بهبود کیفیت محصولات، زمینه‌سازی برای رقابت با محصولات مشابه و در نهایت رونق اشتغال زنان‌کارآفرین می‌شود .

آمادگی ستاد توانمندسازی برای ساماندهی زنان سرپرست خانوار

رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت:ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن امکانات و ظرفیت ها برای ساماندهی تمام زنان سرپرست خانوار منطقه ۱۲ اعلام کرده است.

فهیمه فیروزفر با اشاره به برنامه های این ستاد همزمان با اجرای طرح انضباط شهری در منطقه ۱۲ گفت: این ستاد طی ماه های اخیر در زمینه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در منطقه ۱۲ اعلام آمادگی کرده است، به طوری که برای پذیرش این قشر هیچ سقفی نگذاشته ایم.

وی با تاکید بر اقدامات ستاد توانمندسازی در منطقه ۱۲ طی سال های اخیر اظهار داشت: در حال حاضر ۳ مرکز کوثر به منظور توانمندسازی و ساماندهی زنان سرپرست خانوار در قلب پایتخت فعالیت می کنند. علاوه بر این تعداد قابل توجهی از سازمان های مردم نهاد در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در منطقه فعال هستند و در این زمینه خدمات شایان توجهی را ارائه می کنند.

کد خبر 2887477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha