۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۵۹

عضو کمیسیون گردشگی اتاق بازرگانی خرم آباد مطرح کرد:

لرستان خاستگاه و قطب مفرغ ایران/لزوم برند سازی برای آثار تاریخی

لرستان خاستگاه و قطب مفرغ ایران/لزوم برند سازی برای آثار تاریخی

خرم آباد - عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از لرستان به عنوان خاستگاه و قطب مفرغ ایران یاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر عباس اعتمادی نیا ظهر شنبه در جلسه کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تاکید بر لزوم معرفی ظرفیتهای گردشگری لرستان اظهار داشت: نخستین قدم در راه ساخت برند تحقیق روی بازار هدف و دومین قدم تشخیص نیازهای ذهنی مخاطبان است.

لزوم برند سازی برای معرفی جاذبه های گردشگری لرستان

وی با اشاره به هدف و اهمیت ایجاد برند گردشگری گفت: پس از بررسی امکانات و ظرفیت‌های گردشگری استان می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به ظرفیت‌های متنوع در زمینه‌های مختلف گردشگری، هر بخشی از استان با برندهای مختلف اقدام به معرفی و جذب گردشگر کند.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با اشاره به مشکلات ساخت برند از مقاصد گردشگری عنوان کرد: محدودیت بودجه‌ای، کوتاه بودن عمر مدیریت‌ها، عدم توانایی در کنترل کیفیت خدمات گردشگری ارائه شده و وجود خصوصیات مشترک میان مقاصد گردشگری از جمله مهم‌ترین مشکلات این حوزه به شمار می‌رود.

اعتمادی نیا با تاکید بر اهمیت انتخاب نشان مناسب برای برندسازی بیان داشت: ضروری است به جاذبه‌ها و ارزش‌های ویژه و بالقوه مقصد گردشگران توجه کرد، سپس این ارزش‌ها در متون و تصاویر تبلیغاتی و نشان گردشگری منعکس شود.

عوامل بازدارنده در رونق و توسعه گردشگری لرستان

وی از وجود تالاب‌ها، شبكه رودخانه‌های وسیع و همچنین وجود چشم‌اندازهای منحصر به فرد دریاچه گهر و دریاچه كیو و موقعیت ویژه آنها به عنوان بخشی از توان گردشگری استان لرستان یاد کرد و گفت: وجود آثار و گنجینه‌های عظیم و شناخته‌شده مفرغی و سایت‌های باستانی پیش از تاریخ و همچنین برخورداری از كوه‌هاو قله‌ها همچون قله اشترانكوه برای فعالیت‌های كوهنوردی، صخره‌نوردی، شکار و دامنه‌نوردی به همراه پوشش گیاهی و جانوری ویژه آنها از دیگر پتانسیل‌های گردشگری استان هستند.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از برخورداری لرستان از آبشارهای زیبا و متعدد، وجود تفرجگاه‌ها و کاروانسراهای تاریخی، وجود سنگ‌نوشته‌ها، پل‌های باستانی، مساجد قدیمی و بازارها و بناهای تاریخی به عنوان سایر جاذبه‌های گردشگری استان نام برد و گفت: ضعف در زیرساخت‌های هوایی و ریلی و محدود بودن پروازهای تنها فرودگاه استان، ضعف و ناتوانی در امور آموزشی، تبلیغات و بازاریابی، ناتوانی رقابت در عرصه کشوری و منطقه‌ای و ... از عوامل بازدارنده در توسعه حوزه گردشگری لرستان است.

اعتمادی نیا همچنین عدم انتخاب بازارهای هدف بر اساس شیوه‌های سیستماتیک و علمی و همچنین عدم توجه و برنامه‌ریزی‌های منسجم به منظور ساماندهی و ثبت جهانی جاذبه­ های مهم و تأثیرگذار استان همچون دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک، تپه چیاپهن، پل‌های تاریخی، سمندر نارنجی لرستانی و زیستگاه را از دیگر عوامل بازدارنده در زمینه‌ توسعه گردشگری لرستان عنوان کرد.

لرستان خاستگاه و قطب مفرغ ایران

وی به برندسازی چند مورد برای استان لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: تنوع و تعدد جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز تبدیل شدن لرستان به قطب اکوتوریسم باشند.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد از تعدد اکتشاف ابزارآلات مفرغی در لرستان به عنوان یکی از اعصار و تمدن‌های شناخته شده جهان یاد کرد و این ویژگی را اساس اعلام لرستان به عنوان خاستگاه و قطب مفرغ دانست و افزود: سابقه پیش از تاریخ این سرزمین با استناد به وجود نقاشی‌های غارهای باستانی می‌تواند نام این استان را به عنوان پایگاه آثار پیش از تاریخ معرفی کند.

 اعتمادی‌نیا وجود پل‌های تاریخی، پراکنش و تنوع زمانی و نیز سبک و شیوه معماری آن‌ها را از دیگر ظرفتیهای گردشگری لرستان عنوان کرد و  گفت: از این حیث هم می‌توانیم لرستان را به عنوان پایگاه و قطب پل‌های تاریخی معرفی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نیازها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم برای برندسازی و توسعه‌ گردشگری استان اشاره کرد افزود: تبلیغات هدفمند و اصولی، برگزاری همایش‌های علمی فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و برگزاری جشنواره‌های دوره‌ای در استان می تواند زمنیه را برای توسعه حوزه گردشگری استان فراهم آورد.

کد خبر 2973842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ندا ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
      0 0
      سلام...معتقدم ایشان سوادعلمی چندانی ندارند ودرمدت اخیرازکلمات زیبا برای نشان دادن سوادی که بهره چندانی ازآن ندارنداستفاده می کنند.