۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۵

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان شمالی:

پژوهش‌ باید جنبه کاربردی داشته باشد/ نقش پژوهش دراقتصاد مقاومتی

پژوهش‌ باید جنبه کاربردی داشته باشد/ نقش پژوهش دراقتصاد مقاومتی

بجنورد - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان شمالی گفت: باید اقدامات پژوهشی جنبه کاربردی داشته باشد تا نقش آن در اقتصاد مقاومتی محقق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود دلپسند صبح دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، افزود: هدف اصلی از اجرای برنامه ها در هفته پژوهش، ایجاد فرصت و زمینه برای آگاهی مردم از اقدامات پژوهشی است.

وی گفت: در این هفته، موضوع پژوهش باید به عنوان یک  موضوع ملی تلقی شود تا آحاد جامعه اعم از مدیران، پژوهشگران، دانشجویان و ... از روند پژوهش و وضعیت موجود آن در استان و کشور اطلاع پیدا کنند.

دلپسند با اشاره به برخی برنامه های هفته پژوهش در استان اظهار کرد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار، برپایی جشنواره معرفی ایده های برتر، برپایی جشنواره برگزیدگان و کارآفرینان برتر، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری مسابقه خلاقیت، ارائه گزارش و ... از جمله برنامه های این هفته است.

به گفته وی در این هفته از رسانه های برتر در امر پژوهش نیز تقدیر می شود.

دلپسند همچنین با تاکید براینکه جامعه نیاز جدی به پژوهش دارد، گفت: با توجه به ارتباط مستقیم تولید علم و پژوهش، تقویت و توسعه پژوهش ضامن توسعه کشور در ابعاد مختلف، محسوب می شود.

وی تصریح کرد: انجام اقدامات پژوهشی بدون اطلاع مردم فایده‌ای ندارد و بایستی توانمندی ها به جامعه عرضه شود.

دلپسند در خصوص اهمیت پژوهش نیز اظهار کرد: رفع مشکلات، ایجاد دانش نو، شناسایی محیط پیرامون بوسیله پژوهش  و... از جمله موارد اهمیت این موضوع به شمار می رود.

وی همچنین با تاکید براینکه پژوهش ها باید جنبه کاربردی داشته باشد، گفت: در این زمینه باید به دنبال عرضه محصول به بازار و ایجاد زمینه کسب و‌کار بود در این صورت می توان گفت که پژوهش در اقتصاد نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان شمالی با اشاره به نقش پژوهش در اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تمام پژوهش هایی که در سطح کشور انجام می شود عین اقتصاد مقاومتی است و بر مبنای علمی و پژوهش انجام می شود و نیاز جامعه را در بر می گیرد.

وی افزود: پژوهش در تمام اوقات مورد حمایت و توجه قرار می گیرد اما در هفته پژوهش بیشتر بحث اطلاع رسانی از اقدامات این حوزه مورد توجه است.

دلپسند در خصوص اعتبارات پژوهش نیز گفت: همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند تا یک درصد اعتبارات خود را به حوزه پژوهش اختصاص دهند.

دانشگاه ها عرضه کننده توان پژوهشی هستند

رئیس دانشگاه بجنورد نیز در ادامه این نشست افزود: دانشگاه ها عرضه کننده توان پژوهشی هستند.

محقر با اشاره به اینکه اکثر پایان نامه ها جنبه غیر کاربردی دارند، گفت: باید به پایان نامه ها به عنوان ذخایر و منابع علمی و پژوهشی توجه شود.

وی اظهار کرد: پژوهش ها باید به صورت واقعی انجام شود به این‌معنا که از بیرون برای پژوهش، تقاضا وجود داشته باشد.

رئیس دانشگاه بجنورد افزود:  دولت نیز باید بحث پژوهش را بیشتر مورد توجه قرار دهد.

محقر در خصوص اعتبارات پژوهشی نیز تصریح کرد: بودجه پژوهشی نباید به حیاط خلوت دستگاه های تبدیل و در موارد غیر آن مصرف شود؛ بلکه باید این بودجه در محل خود هزینه شود.

کد خبر 2985386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha