۱۹ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۴۲

در گفتگو با مهر اعلام شد:

خانه قلب شیراز پلمب شد/ تلاش برای ایجاد بیمارستان تک تخصصی قلب

خانه قلب شیراز پلمب شد/ تلاش برای ایجاد بیمارستان تک تخصصی قلب

شیراز – مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پلمب ساختمان اوقافی خانه قلب این شهر به دلیل افزایش اجاره بها و بی تفاوتی اداره اوقاف خبر داد.

محمد علی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: خانه قلب که طی مدت فعالیت خود از مرداد سال ۸۸ الی مرداد سال ۹۴ برای ۲۰ هزار نفر به شکل رایگان اقدامات پیشگیرانه را در برابر بیماری های قلبی انجام داد چهار ماه قبل پلمب شد.

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: محل خانه قلب یک مکان اوقافی بود که به دلیل بی تفاوتی اداره اوقاف و اصرار متولی برای افزایش اجاره بها و با حکم دادگاه پلمب شد ولی تا به حال اقدامی که نشانگر آن باشد که مسئولان مربوطه به ارزش وجود خانه قلب آگاه باشند، انجام نشده است.

دکتر بایایی در ادامه سخنان خود گفت: پس از اینکه دولت طرح تحول سلامت را در راستای حمایت از قشر مستضعف و محروم و متوسط جامعه  اجرا کرد و موظف به پرداخت هزینه های درمانی شد شاهد هجوم بیماران به سمت مراکز درمانی دانشگاهی و دولتی بودیم که باعث شد که این مراکز موظف شوند به افراد بیشتری خدمات ارائه دهند.

وی ادامه داد: با توجه به این استقبال گسترده از مراکز دولتی، بخش قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی بیمارستانی تحت عنوان بیمارستان تک تخصصی قلب را در اولویت خود قرار داده تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تصور بر این است که با راه اندازی بیمارستان تک تخصصی قلب و توسه فضاهای قلبی و تجهیزات ضروری برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی، راحت تر می توان به نیازهای درمانی بیماران قلب و عروق پرداخت و به این طریق از ازدحام بیش از حد در بیمارستان های دانشگاهی نیز جلوگیری می شود.

بابایی اظهار داشت: می توان در این بیمارستان بخش های متعددی را برای سرویس دهی به مردان، زنان و کودکان با واحدهایی برای جراحی دریچه، جراحی عروق کرونر و جراحی بیماری های قلبی مادرزادی و از این قبیل ساماندهی کرد.

وی بیان کرد: در صورت موافقت ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز قادر خواهیم بود این بیمارستان را با تمامی امکانات و تجهیزات استاندارد و در سطح درمانی استاندارد بین الملل و کشورهای پیشرفته راه اندازی کرده و به این شکل راحت تر پاسخگوی نیازهای مردم باشیم.

ایجاد بیمارستان تخصصی قلب یک ضرورت است

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چه قدر احتمال موافقت با راه اندازی بیمارستان تخصصی قلب وجود دارد» گفت: موافقت ضمنی با راه اندازی بیمارستان شده و مسئولان متقاعد شده اند که انجام این کار یک ضرورت است و امیدواریم که راه اندازی بیمارستان تک تخصصی قلب در آینده نزدیک تحقق یابد.

بابایی ادامه داد: هدف ما ساخت و تاسیس یک بیمارستان جدید که ممکن است نیازمند یک پروسه طولانی بین پنج الی ۱۰ ساله باشد نیست بلکه خواستار آن هستیم که یکی از بیمارستان های دانشگاه به ما موکول شود تا بتوانیم با ایجاد بخش های مختلف و تجهیز آن، بیمارستان تک تخصصی قلب را راه اندازی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ارتقا سطح تخصصی قلب یکی دیگر از اولویت های اساسی گروه قلب و عروق دانشگاه است اظهار کرد: رشته های فوق تخصصی در بخش قلب وجود دارد که این رشته های در حیطه های خاصی از بیماری های قلب و عروق فعالیت های خود را به شکل متمرکز انجام می دهند که نمونه آن تعویض دریچه آئورت از طریق رگ و بدون جراحی است که ماه گذشته اولین مورد آن در سطح خاورمیانه در شیراز انجام شد و طبیعتا مشابه چنین چیزی باید تکرار شود.

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: باید ضمن آن که سعی می کنیم تا جراحی های قلب را گسترده کنیم در عین حال تعدادی از درمان ها را هم به روش های داخل عروقی انجام داده و نیاز به جراحی های قلب را کمتر کنیم.

ایجاد دو رشته فوق تخصصی در دانشگاه به دلیل نبود امکانات و فضا رد شد

بابایی گفت: در توسعه رشته های فوق تخصصی هم تربیت افراد و هیئت علمی جوان و هم جذب افراد فعال در رشته های فوق تخصصی را برای به کارگیری در مجموعه مدنظر قرار داده ایم تا بتوانیم تشخیص و درمان بیماری های قلبی را در سطح علمی فراتر و مطابق با موازین بین المللی انجام دهیم که لازمه آن نیز توسعه فضا و تجهیزات تشخیصی و درمانی است.

وی در پاسخ به اینکه «آیا برای ایجاد رشته های فوق تخصصی جدید در دانشگاه نیز فعالیتی انجام شده؟» عنوان کرد: پتانسیل راه اندازی دو رشته فوق تخصصی اکوکاردیوگرافی و الکتروفیزیولوژی در دانشگاه وجود دارد و اساتید کارآمد و لایق برای آن ها را نیز در اختیار داریم ولی  وزارت خانه پس از درخواست های مکرر گروه قلب و عروق اعلام کرد که به دلیل کمبود فضاها و تجهیزات هم اکنون امکان این کار وجود ندارد و ارائه مجوز منوط به توسعه و گسترش فضاهای درمانی است.

مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بدیهی است که اگر  فعالیت های مربوط به قلب در بیمارستان تک تخصصی قلب متمرکز شود می توان به این نیازها فائق آمد و در رشته های فوق تخصصی نیروهای کارآمد را تربیت کرد.

پیوند قلب در شیراز سازمان یافته نیست

بابایی همچنین گفت: با وجود اینکه شیراز در زمینه پیوند کبد و کلیه در سطح خاورمیانه به عنوان الگو عمل می کند و به رغم اینکه اولین پیوند قلب خاورمیانه در سال ۷۰ در شیراز انجام شده ولی متاسفانه به دلیل عدم پیش بینی بخش فوق تخصصی در این زمینه نتوانسته ایم به شکل پراکنده در زمینه پیوند قلب فعالیت کنیم و پیوندهای قلب در شیراز به شکل پراکنده انجام می شود و به انجام حدود هشت مورد پیوند در سال محدود شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان های جنوبی کشور نیز در زمینه درمان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند نیاز به انجام پیوند قلب در شیراز بسیار بیشتر از این رقم است که امید دارم در صورت راه اندازی بیمارستان قلب بخشی به این حوزه اختصاص یابد.

بیماری قلبی مهم ترین علت مرگ و میر در فارس است

 مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بیماری های قلب به عنوان شایع ترین بیماری و مهم ترین علت مرگ و میر در فارس شناخته شده و هجوم بیماران قلبی به بیمارستان های دانشگاهی به لحاظ ازدحام نگران کننده است.

بابایی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه به ویژه در دوره جوانی برای عدم ابتلا به بیماری های قلبی گفت: با رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن، انجام فعالیت های فیزیکی، کاهش استرس و دوری از دخانیات می توان ۸۰ درصد از مسیر پیشگیری از بیماری های قلبی را طی کرد و باید با تبلیغات گسترده در این باره به مردم اطلاع رسانی شود.

کد خبر 3020502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha