۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰

با حضور اساتید حوزه؛

همایش ملی «فقه و هنر» در قم برگزار می‌شود

همایش ملی «فقه و هنر» در قم برگزار می‌شود

قم - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همایش ملی فقه و هنر با حضور اساتید و فضلای حوزه علمیه در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ملی فقه و هنر با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد‌ و آیت الله محمد جواد لنکرانی و حضور اساتید و فضلای حوزه علمیه در قم برگزار می‌شود.

این همایش ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر در سالن غدیر مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، دبیر علمی این همایش، قبل از ظهر یکشنبه در مصاحبه مطبوعاتی که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: با اشاره به ضرورت برگزاری همایش فقه و هنر در مقطع کنونی، ابراز کرد: هنر در زندگی همه انسان‌های متدین و غیرمتدین نقش دارد و با زندگی انسان‌ها پیوند خورده و مقوله‌ای نیست که بتوان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.

وی با بیان اینکه هنر ساحت‌های متفاوتی دارد، ادامه داد: مدریت زمان و چگونگی رسیدگی به تمامی کارهای روزمره به هنر نیاز دارد. وقتی هنر با این گستردگی با زندگی همه انسان‌ها پیوند خورده در میان جامعه متدینان سئوالاتی پیش می‌آید و خواهان رفع ابهامات هستند.

آیت الله علیدوست ابراز کرد: وظیفه مجتهدان در چگونگی برخورد و پاسخ دادن به سئوالاتی که در پی پدیده‌های جدید ایجاد می‌شود، سنگین است.

برگزاری همایش فقه و هنر حرکت خوبی است

وی تصریح کرد: برخی صاحبنظران و اساتید حوزه علمیه با برگزاری همایش فقه و رسانه در تلاش هستند تا حرکت خوبی را آغاز کنند و پس از آن بزرگان این راه را ادامه دهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به محورهای همایش فقه و هنر عنوان کرد: «فلسفه فقه هنر» با چهار مدخل و «فقه و هنر» با ۱۸ مدخل، دو محور اصلی همایش هستند که در مجموع برای آن‌ها ۲۲ مدخل تعریف شده است.

وی با اشاره به مدخل‌ها افزود: گستره شریعت و هنر یکی از مدخل‌ها است و مقصود این است که آیا حوزه هنر، حوزه است که دین باید به آن وارد شود یا هنر همچون برخی ساحت‌ها از گستره شریعت خارج است.

آیت الله علیدوست عنوان کرد: مدخل بعدی آثار هنری شریعت بنیاد در تاریخ و تمدن اسلامی است و محقق در این باره باید کار میدانی انجام دهد تا ببیند در تاریخ و تمدن اسلامی بر اساس شریعت چه آثار هنری داریم.

وی تصریح کرد: بررسی استفاده از هنر در اماکن اسلامی، مالکیت معنوی و فکری آثار هنری، بحث تزاحم، جنسیت و هنر، ‌ممیزی و سانسور در هنر و محدوده آزادی هنرمند از جمله مدخل‌های ذکر شده برای مقالات بود.

در جامعه امروز دائم پدیده‌های جدید روی می‌دهد

دبیر علمی همایش فقه و هنر، اظهار کرد: برخی مدخل‌ها باید پژوهش شوند و برخی دیگر نیاز به بازپژوهی دارند. ما سعی کردم با حفظ هنجارهای شناخته شده اجتهاد عمل کنیم و چارچوب‌های فعالیت در حیطه هنر را ارائه دهیم.

وی با اشاره به حلال و یا حرام بودن کار مجسمه سازی، بیان داشت: طبق روایات اگر مجسمه‌ای به قصد تقدیس و پرستش ساخته شود حرام است و اگر به قصد بزرگداشت و احترام باشد حلال است.

ایت الله علیدوست، ابراز کرد: دائم پدیده و سوالات جدیدی پیش می‌آید و خلق نیاز روی می‌دهد و حوزه علمیه نیز در این باره به سوالات پاسخ می‌دهد اما به دلیل سوالات فراوان حوزه کمی در پاسخگویی تاخیر دارد.

ارائه ۶ مقاله در روز همایش

دبیر اجرایی همایش فقه و هنر نیز در این نشست خبری عنوان کرد: مطالعات پیشینه برگزاری همایش فقه و هنر از سال گذشته شروع و هیئت علمی همایش نیز از اردیبهشت‌ماه کار خود را آغاز کردند.

حجت الاسلام مهدی همازاده اردبیلی، عنوان کرد: از مردادماه فراخوان ارسال مقالات ارسال شد و به دلیل تخصصی بودن محورهای همایش ۲۰ مورد سفارش مقالات داشتیم و در پی آن ۱۸ مقاله ارسال شد.

وی بیان کرد: ‌از میان مقالات ارسال شده از فرخوان عمومی فقط دو مقاله برگزیده شد و در روز همایش نیز به همراه چهار مقاله سفارش شده ارائه خواهد شد.

به گفته دبیر اجرایی همایش فقه و هنر در میان مقالات، سه مقاله شفاهی وجود دارد.

کد خبر 3021429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha