۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۴۹

زبان سمنانی در فهرست ميراث معنوی كشور ثبت شد

زبان سمنانی در فهرست ميراث معنوی كشور ثبت شد

سمنان - سرپرست اداره ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: زبان سمنانی در فهرست ميراث معنوی كشور به ثبت رسيد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان سمنان، آرزو گلكار اظهار داشت: براي نخستين بار، زبان سمناني در جلسه ثبت ميراث معنوي كشور، به ثبت رسيد و دستاورد بزرگي در حوزه ثبت ميراث معنوي براي سمنان رقم خورد.

وي با بيان اينكه ثبت زبان سمناني از اهميت بالايي برخوردار است، گفت: فارسي، ترکي، کردي، بلوچي، ارمني و عربي از جمله زبان هاي شناخته شده در ايران هستند و اضافه شدن زبان سمناني به اين رديف، اهميت بالايي دارد.

سرپرست اداره ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان سمنان گفت: زماني كه فهم مشترك از صحبت بين دو نفر از طرق كلامي و با توسل به ايما و اشاره برقرار نشود، گفته مي‌شود كه دو نفر با دو زبان مختلف صحبت مي‌کنند.

گلكار، استان سمنان را جزيره لهجه‌ها و گويش‌ها دانست و گفت: ثبت زبان سمناني، زمينه ثبت ساير گويش‌ها و لهجه هاي منطقه سمنان را فراهم مي‌كند.

وی از ثبت گولاچ (تكنيك‌هاي پخت نان آئين برات شهرستان سمنان) در فهرست ميراث معنوي خبر داد و افزود: اين پرونده نيز در جلسه اخير ثبت آثار معنوي به ثبت رسيد.

پيش از اين ۶۱ اثر معنوي استان سمنان شامل مراسم معنوي، صنايع دستي، فنون سنتي و ... در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

مراسم گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهيه آب دعا در شاهرود، آئين‌هاي مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گرداني در مهديشهر و شهميرزاد از جمله مراسم معنوي استان سمنان است كه در فهرست ملي ثبت شده اند.

کد خبر 3031420

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha