۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۵:۴۸

پرونده هسته اي/ راهكارهاي عبور از دالان فشار و تهديد (6)

كارايي هر تهديد و تحريم به قدرت چانه زني ايران در عرصه بين الملل بستگي دارد

كارايي هر تهديد و تحريم به قدرت چانه زني ايران در عرصه بين الملل بستگي دارد

عسگرخاني كارشناس مسائل استراتژيك گفت: كارايي هرگونه تهديد و تحريم عليه ايران به قدرت چانه زني ما در عرصه بين الملل بستگي دارد.

عسگرخاني در گفت وگو با خبرنگار سياسي "مهر" با اشاره به پيگيري روند ديپلماتيك براي حل موضوع هسته اي ايران و تاكيد ايران بر ادامه اين روند گفت : يكي از راههاي عبور از تهديد و بحران ادامه اين روند و بهره گيري هر چه بيشتر از كشور هاي ميانجي براي توجيه اقدامات و تشريح سياست هاي به حق جمهوري اسلامي ايران است. 

وي تعيين مهلتي 15 روزه براي ايران و با هدف تعليق غني سازي را در نشست آتي شوراي امنيت محتمل دانست و افزود: امكان تفاهم پشت پرده در ديپلماسي پنهان طرف ها در اين مهلت زماني بالاست. 

اين تحليلگر مسائل بين الملل افزود : اگر چنين تفاهمي صورت نگيرد حداكثر اقدام در شوراي امنيت تحريم سياسي و اقتصادي خفيف و البته ذيل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد خواهد بود كه آمريكايي ها را راضي نخواهد كرد اما روسيه و چين را نيز با اجماع هماهنگ مي كند.

وي تصريح كرد: اگر آمريكا و اروپا در شوراي امنيت بر سر چينن تحريمي با شرق به اجماع نرسند ممكن است براي فشار به ايران در خارج از چارچوب شوراي امنيت آن را پيگيري كنند و تحريمي با محوريت EU-USعليه ايران در نظر بگيرند .

عسگرخاني احتمال هر گونه حمله نظامي را به ايران در شرايط كنوني منتفي دانست و گفت : اظهارات جنگ طلبانه و هياهو بر سر اين موضوع صرفا ايجاد رعب و وحشت است و به هيچ وجه مقدمات حقوقي و عملياتي آن فراهم نيست .

وي افزود : هرگونه تحريمي از دو بعد مشروعيت و كارايي قابل بررسي است ، بعد مشروعيت تحريمها در مجامع بين المللي قابل پيگيري خواهد بود و بعد كارايي آن كاملا به قدرت چانه زني ايران در عرصه بين الملل بستگي دارد .

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر لزوم بازتعريف ديپلماسي ايران در شرايط جديد گفت : دستگاه ديپلماسي ايران به لحاظ ساختاري مشكلات زيادي دارد و قديمي است، اين ساختار با اوضاع و احوال جديد جواب نمي دهد.

عسگرخاني در پايان با اشاره به فعاليت تعدادي از اپوزيسيون ها برخلاف مسير منافع ملي ايرانيان در موضوع هسته اي اظهار داشت: متاسفانه تعدادي از گروه هاي اپوزيسيون فعاليت هاي هسته اي ايران را به نظام مرتبط مي دانند در حالي كه اين موضوع مربوط به ملت ايران و خاك ايران است.

کد خبر 319741

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha