پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۶ تیر ۱۳۸۵، ۱۱:۰۴

"صندلي داغ" نياز به تغيير و تحول دارد / گزارش تحليلي مهر از سومين سال فعاليت برنامه "صندلي داغ"

"صندلي داغ" نياز به تغيير و تحول دارد / گزارش تحليلي مهر از سومين سال فعاليت برنامه "صندلي داغ"

مدت‌ها پس از اينكه مجموعه برنامه "صندلي داغ" بسياري از مخاطبان خود را از دست داد، مديران شبكه دو سيما هم به اين نتيجه رسيدند كه اين برنامه نياز به تغيير و تحول اساسي دارد.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، زماني كه برنامه تلويزيوني "صندلي داغ" براي نخستين بار در عيد 1383 از تلويزيون پخش شد، با استقبال قابل توجهي از سوي مخاطبين مواجه گرديد. چنانكه در ميان هياهوي برنامه هاي پرحجم عيد اين برنامه به خوبي ديده شد و حتي مورد قبول عموم مخاطبين قرار گرفت. همين استقبال شرايط توليد هفتگي و ادامه كار برنامه را در طول  سال 83 موجب شد تا اينكه در نيمه همين سال همزمان با تغيير دكور، زنده ياد منوچهر نوذري به عنوان مجري جاي داريوش كاردان را گرفت. اين مساله سرآغاز افت برنامه بود.

در عيد 84 برنامه باز هم تغيير دكور دارد و اين بار از احمد نجفي به عنوان مجري  برنامه استفاده كرد، هرچند اجراي متفاوت نجفي درچند برنامه نخست توانست كنجكاوي مخاطب را برانگيزد، اما اين كنجكاوي و اجراي متفاوت خيلي زود كمرنگ شد. مساله اينجا بود كه توليد كنندگان برنامه و مديران شبكه دو از سير نزولي كيفيت برنامه اطلاع داشتند وبه دنبال راهي براي خارج كردن آن ازروزمرگي بودند. به همين خاطر مرتب نوع سوال ها، مجري و دكور را تغيير مي دادند. اين مساله تا جايي پيش رفت كه در عيد 85 دوباره كاردان را به برنامه آوردند.

حميد آخوندي، طراح و كارگردان " صندلي داغ " در گفتگو با "مهر" در خصوص احساس نياز به تحول و تغيير در برنامه و توجه به شكل ابتدايي اثر گفته بود:  اين اقدام و نگاه ما به برنامه، بازگشت به گذشته نيست. هر چند كه اگر چنين هم باشد، مطلب بد و ناپسندي محسوب نمي شود. به عقيده من، حرف مرد " دو "  تا است. شخص يك بار صحبت مي كند و بعد از اينكه متوجه اشتباه خود شد، آن را تصحيح مي كند. البته ما بر اين اعتقاد نيستيم كه طي اين مدت اشتباه كرده ايم، بلكه شرايطي پيش آمد كه ما اجراي اين برنامه را پس از كاردان به نوذري و نجفي سپرديم و حتي با وجود بازگشت كاردان، بازهم از حضور و نظر احمد نجفي استفاده مي كنيم.  ولي ما در سري جديد اين برنامه تلاش كرده ايم تا با تغيير نوع سوالات و مستقيم تر و صريح تر بودن آنها شرايط برنامه را تغيير دهيم.

البته حضور كاردان به چند برنامه محدود شد و خيلي زود از برنامه خداحافظي كرد. كاردان با توجه به مهارت، دانش و تجربه اي كه از توليد برنامه هاي طنز آميز كسب كرده است به خوبي از اين مطلب آگاهي داشت كه " صندلي داغ " به خاطر توليد بي رويه دچار تكرار شده و تنها راه نجات برنامه توقف كوتاه مدت يا تحول عميق به خصوص در زمينه دعوت مهمانان است.

به تازگي مدير گروه اجتماعي شبكه دو سيما با بيان اينكه ارتقاي كمي و كيفي برنامه " ‌صندلي داغ " را مد نظر دارد از پخش سري جديد آن طي يك ماه آينده خبر داده و گفته است از همان ابتدا هدف از توليد اين برنامه پرداختن به زندگي اداري، كاري و خصوصي مسوولان و چهره‌هاي محبوب مردم در بخش‌هاي مختلف جامعه بوده است. ‌در سري جديد اين برنامه شيوه‌هاي جديدي اجرا خواهد شد و حتما تغييرات محتوايي خواهيم داشت. حضور فعال دوربين در محل كار و زندگي افرادي كه در برنامه حضور مي‌يابند، از جمله اين تغييرات است. ‌قصد داريم در مناسبت‌هاي مختلف از افراد متخصص براي اجراي برنامه استفاده كنيم. با اين حال اجراي احمد نجفي تاكنون مثبت بوده است.

به نظر مي رسد مدير جديد گروه اجتماعي شبكه دو سيما نيز به تغيير دكور و مجري مي انديشد و به دنبال دعوت افراد بلند پايه سياسي است تا برنامه حرارت پيدا كند. اما حقيقت اينجاست كه آنچه برنامه را گرم مي كند نام و عنوان مهمان نيست، بلكه نوع ارتباطي است كه مجري با وي برقرار مي كند و حال و هواي كلي اثر و توانايي مجري اهميت بسيار زيادي در اين زمينه دارد. براي نمونه مي توان به قسمتي رجوع كرد كه داريوش كاردان با حسين رضا زاده گفتگو مي كند.بررسي دقيق اين قسمت  اوج توانايي و جذابيت اين برنامه را برملا مي سازد. اين جذابيت تا جايي قابل توجه بوده كه بارها و بارها از سوي مخاطبين با درخواست پخش مجدد مواجه شده است. بررسي دقيق عواملي كه قسمت هاي موفق برنامه را به وجود آورده است و استفاده از اين عوامل در توليد ديگر بخش ها به خوبي مي تواند به موفقيت برنامه منجر شود.

در برنامه هايي كه به صورت گفتگوي نرم و اجتماعي ( تاك شو) اجرا مي شود، توانايي وثابت بودن مجري اهميت بسيار زيادي پيدا مي كند. درشبكه هاي تلويزيوني مشهورجهان چنين برنامه هايي وجود دارند كه گاه سابقه هاي 10 ساله پيدا مي كنند، اما مجري خود را به هر شكل حفظ مي كنند. در حالي كه مشخص نيست سازندگان اين برنامه به چه دليل مجري نخست خود كه يكي ازعوامل جدي موفقيت برنامه به شمار مي رود را نتوانستند در برنامه حفظ كنند. مديران شبكه دو و توليد كنندگان " صندلي داغ " در وهله نخست بايد بتوانند ارتباط خوبي با سوال شونده و مخاطب برقرار كنند و سپس در پي ايجاد جذابيت هاي فرعي از جمله تغيير دكور باشند.

کد خبر 349412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha