۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۴۳

رئیس گروه پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت:

مراسم چهارشنبه سوری خشونت آمیز شده است

مراسم چهارشنبه سوری خشونت آمیز شده است

رئیس گروه پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت، سوختگی های چهارشنبه سوری را دارای ویژگی های خاصی دانست و از آسیب دیدگی ۲ هزار و ۵۰۲ نفر در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا مغیثی گفت: در سال‌های اخیر چهارشنبه‌ سوری از حالت سنتی خارج شده و به سمت خشونت سوق داده شده است.

وی افزود: آتش بازی مراسم چهارشنبه سوری ساليانه تعداد زيادي از افراد را به دليل آسيب هاي جبران ناپذيري همچون سوختگی، قطع عضو و معلوليت های جسمي روانه بيمارستان ها مي گرداند.

مغیثی گفت: سوختگی چهارشنبه سوری ويژگی های خاصي دارد، كه از جمله اين ويژگي ها مي توان به سن و جنس افراد سوخته و نوع سوختگي آنها اشاره كرد. افراد قرباني در دوره نوجواني و آغاز جواني قرار داشته و بيشتر از پسران هستند. نوع سوختگي هم بيشتر تماس بدن، با شعله مستقيم آتش و كمتر بعلت برخورد اجسام داغ است، از اين رو وسعت سوختگي از مشكلات اساسي است، چون در اين مراسم معمولا آتش بازي در فضاي باز اتفاق مي افتد، سوختگي هاي استنشاقي معمولا ديده نمي شود و در اين بيماران عوارض تنفسي ناشي از سوختگي معمولا ثانويه است.

وی ادامه داد: این گزارش مقطعي بر روي افرادي كـه در حـوالي مراسـم چهارشـنبه سوري سال ۹۳ دچار آسيب ناشـي از مـواد محترقـه شـده و به اورژانس مراکز پزشکی و بیمارستان های تحت پوشش معاونت امور بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مراجعه کرده بودند، انجام گرفته است.

وی گفت: تعداد ۲۵۰۲ نفر در فاصله ۱۵ اسفند ۹۳ تا ۱۵ فـروردين ۹۴ دچار آسيب ناشي از مـواد محترقـه شده اند.

مغیثی افزود: بیشترین موارد ثبت شده از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آذربایجان غربی و ایران گزارش شده است (به ترتیب ۹.۱۳، ۱۲ و ۱۰درصد) که نزدیک به ۳۶درصد ازکل موارد گزارش شده در سال ۱۳۹۳ را شامل می شود.

وی بیان داشت: کمترین موارد گزارش شده از دانشگاه های علوم پزشکی فسا، کرمان، شاهرود و شیراز بوده است (سه نفر و کمتر) بيـشترين تعـداد آسيب ها در گروه سـني نوجوانان (۹.۴۲ درصد) و سپس جوانان (۵.۲۶ درصد) ثبت شده است. ميانگين سنی آسيب ديدگان ۴.۲۲ سال بود (سن اين افراد بين ۵.۱ تا ۸۹ سال متغير بـود).

رئیس گروه پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۱۹۸۵ نفـر (۳.۷۹ درصد) از کل مصدومان گزارش شده مـذكر و بقيـه مونـث بودنـد، گفت: از نظر عضو آسیب دیده ، دست (۳.۳۶ درصد) ،چشم ( ۵.۲۳ درصد) و،پا (۳.۷ درصد) بــه ترتيــب بیشترین فراوانی آسیب را به خود اختصاص داده است. از نظر نتیجه حادثه ۷.۷۹ درصد موارد بهبود یافته اند. تعداد ۳۰مورد معلول و۱۰مورد فوت گزارش شده است.

وی به ۱۰ مورد فوت از دانشگاه های آذربایجان غربی، البرز، شهید بهشتی، کردستان، مشهد (به ترتیب ۳،۱،۲،۲،۲نفر ) در چهارشنبه سوری پارسال اشاره کرد و گفت: معلولیت ها از دانشگاه های آذربایجان شرقی، ایران، اصفهان، البرز، تبریز، شهید بهشتی، کاشان، گلستان و همدان ثبت شده است. بیشترین حوادث در مناطق شهری روی داده است (۸.۹۲ درصد) از نظر نوع حادثه سوختگی نیمی از کل موارد مصدوم های ثبت شده را به خود اختصاص داده است.

مغیثی افزود: بیشترین موارد گزارش شده از بیمارستان سوختگی مطهری دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است(۴.۷ درصد کل موارد). بیشترین تعداد ثبت شده از نظر شغل محصل بوده اند (۹.۳۳ درصد) سپس آزاد (۳.۲۳ درصد) و خانه دار (۳.۹ درصد) .

وی بیان کرد: از نظر تحصیلات بیشترین موارد سیکل (۱.۱۳ درصد) متوسطه و دیپلم به ترتیب ۶.۱۱ و ۲.۱۰ درصد را به خود اختصاص داده اند. از نظر منطقه حادثه ۸.۹۲ درصد در مناطق شهری روی داده است. از نظر موقعیت مصدوم حین حادثه، ۶.۶۷ درصد حین استفاده از مواد محترقه مصدوم شده اند.

مغیثی در ادامه توصیه های چهارشنبه سوری را مورد اشاره قرار داد و گفت: آموزش دادن به والدين و آگاهي دادن به كودكان یک ضرورت است. سوختگي حادثه اي است و به خوبي قابل پيشگيري است. با برخورد آگاهانه و مسوولانه هم مي توان تعداد بيماران سوخته را كاهش داد و هم ميزان سوختگي را در مواردي كه آتش سوزي اتفاق مي افتد به حداقل رساند .

وی افزود: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش بازی به خصوص در منزل، زیر زمین، محل کار جداً جلوگیری کنید. از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جدا خودداری کنید.

وی ادامه داد: هیچگاه مواد آتش بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

مغیثی خاطرنشان کرد: از پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است، جداً خودداری شود.

کد خبر 3580840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha