۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۳۹

معاون اول رئیس‌جمهور:

احداث ۳۸۴ کیلومتر خط مترو در سال ۹۵ در ۹ کلانشهر دیده شده است

احداث ۳۸۴ کیلومتر خط مترو در سال ۹۵ در ۹ کلانشهر دیده شده است

معاون اول رئیس‌جمهور از احداث ۳۸۴ کیلومتر خط مترو در ۹ کلانشهر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح متروی فرودگاه مهرآباد گفت: مدیریت شهر تهران، شهردار زحمتکش و مدیران مترو، کارهای ارزشمندی انجام دادند که مورد توجه مردم بوده است.

وی افزود: سال ۹۴ همانگونه که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» نامگذاری شده، شاهد تحقق این شعار بودیم و این همدلی و همزبانی کمک کرد در سال سخت دولت شاهد دستاوردهای بسیار خوبی باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت اداره کشور و منابع درآمدی، سالی به دشواری سال ۹۴ نداشتیم.

جهانگیری گفت: در ابتدای کار دولت بنا را بر این گذاشتیم که با سیاست‌های دقیق علمی و کارشناسانه، روشی وضع کنیم که بتوانیم اداره کشور را به مسیر صحیح و اصلی خود بازگردانیم.

وی اضافه کرد: در بحث سیاست خارجی اندیشیدیم که بحث هسته‌ای را به سرانجام برسانیم و مسائل‌مان را با دنیا به نقطه‌ای برسانیم که شاهد روابط پایاپای اقتصادی ایران با دنیا باشیم زیرا در پی آرامش اقتصادی بودیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به قیمت پایین نفت در سال ۹۴ گفت: اتفاقی که در حوزه نفت در سال گذشته افتاد باعث تغییرات وسیعی در کشورهای نفت‌خیز شد، به طوری که کشورهای همسایه ما شاهد ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش ارزش پولی شدند.

جهانگیری اضافه کرد: به دو دلیل عمده شاهد این حجم وسیع آثار منفی در کشور ایران نبودیم؛ مهمترین دلیل این بود که مردم نسبت به آینده و سیاست‌های دولت امیدوارند و به آن اعتماد دارند به همین دلیل حرکت شتابزده در مردم دیده نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه مردم سرمایه‌های اجتماعی هستند، گفت: ارزش این سرمایه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از سرمایه‌های مادی است. ما اگر میلیون‌ها چاه نفت داشته باشیم اما مردم به نظام اعتماد نداشته باشند، هیچ فایده‌ای برای کشور ما ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات اسفند ۹۴ گفت: این انتخابات یک فرصت جدید و سرمایه اجتماعی جدیدی برای دولت فراهم کرده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه سال ۹۵ به مراتب سال بهتری نسبت به سال ۹۴ خواهد بود، گفت: در سال ۹۵ مطمئن هستیم با اقدامات اصلاحی که انجام گرفته، یک سال بسیار خوب به لحاظ اقتصادی خواهیم داشت. ما در بخش‌های مختلف اقتصادی حرکت‌های خوبی داشتیم و غربی‌ها هم فکر نمی‌کردند اگر تحریم‌ها لغو شود، ایران بتواند با این سرعت فروش نفتش را به اندازه سابق برساند.

وی توضیح داد: ما در ماه بهمن با احتساب فروش میعانات گازی، فروش نفت خود را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رساندیم که به گفته وزیر نفت، این رقم در اسفند بالای دو میلیون بشکه خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: مسائل محیط زیست و رفع چالش‌های آب از مسائل اصلی ما در سال ۹۵ خواهد بود.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر در کشور گفت: علی رغم بارندگی‌های مناسب وضع آب همچنان در شرایط نگران‌کننده است.

جهانگیری با انتقاد از اینکه گروهی فقط داعیه‌دار نظارت بر اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: اقتصاد مقاومتی فقط متعلق به یک گروه نیست که گروه دیگر دائم خرده بگیرند که چرا کاری در این زمینه انجام ندادیم. همه دستگاه‌ها از مجلس و دولت و ارگان‌های دیگر باید در این زمینه اقدام کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی ارتقاء و شفاف‌سازی اقتصاد است، اظهار کرد: شفاف‌سازی به معنای سلامت کار است، یعنی نباید ابهامی در مسائل اقتصادی و کاری وجود داشته باشد.

وی حمل و نقل را یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم خواند و گفت: ما بحث حمل و نقل را هم در بین شهری و هم درون‌شهری به‌طور ویژه دیده‌ایم.

جهانگیری با اشاره به حمل و نقل درون‌شهری توضیح داد: به عنوان مثال ما برای ۹ کلانشهر ساخت مترو را در نظر گرفته‌ایم. این شهرها عبارتند از: تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرج، قم و کرمانشاه.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در واقع ما برای سال ۹۵ ایجاد ۳۸۴ کیلومتر خط مترو را در این کلانشهرها در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به شرایط کلانشهر تهران گفت: تهران به تعبیری ۸ و به تعبیری دیگر با احتساب حومه آن نزدیک ۱۵ میلیون جمعیت دارد، یعنی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور، در تهران زندگی می‌کنند، اما ۳۵ درصد فعالیت‌های کشور در این کلانشهر مستقر است. تهران، کانون درآمد و نبض اقتصاد ایران است.

جهانگیری در پایان بار دیگر تاکید کرد: ما در سال ۹۵ در شرایط مطلوبی در مواجهه با دنیا قرار داریم. در طول سال‌های گذشته منابع محدود فاینانس چینی داشتیم، بدترین نوع فاینانس که نمی‌دانم چه فکری پشت این کار بوده است، اما در سال ۹۵ شرایط ما متفاوت خواهد بود.

کد خبر 3581003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha