۲۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷

آیت الله سبحانی مطرح کرد:

استفاده از روایات برای دستیابی به بطن‌های آیات قرآن

استفاده از روایات برای دستیابی به بطن‌های آیات قرآن

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: آیات قرآن دارای بطون زیادی است که با تحقیق و تدبر و کمک گرفتن از روایات می‌توانیم به بخشی از آن دست یابیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی صبح چهارشنبه در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از کارهایی که می‌توانیم از روایات ائمه به دست بیاوریم ولی در فقه مورد توجه نبوده نکات جدید فقهی از آیات قرآن است.

وی به نمونه‌ای از این آیات اشاره کرد و افزود: در دوره امام هادی(ع) که چند روز قبل شهادتشان بود یک مرد مسیحی به زن مسلمانی تجاوز کرد و پس از آن شهادتین را بر زبان جاری کرد و مسلمان شد و فقهای آن دوره درباره حکم آن به اختلاف برخوردند.

استاد برجسته حوزه اضافه کرد: برای رفع اختلاف که جزای این مرد مسیحی کشته شدن است یا نه نامه‌ای به امام هادی(ع) نوشتند و ایشان حکم شلاق و اعدام را بیان کردند و برای این حکم به آیه‌ای استدلال کردند که ایمان آوردن در موقع اجرای حکم و عذاب فایده ندارد و قبول نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ایمان در موقع اضطرار فایده ندارد، افزود: فقها در رساله‌های خود این نوع تفاسیر فقهی را برداشت نکرده‌اند اما امام هادی(ع) راه را برای ما باز کرده و ما را به این مسیر هدایت کرده است.

آیت الله سبحانی ادامه داد: همت و مرد میدان می‌خواهد که کسی وارد این نوع کارها شود و با زحمت و تدبر در آیات قرآن بتواند نکات جدید را به دست بیاورد و حکم فقهی جدید بدهد.

وی اضافه کرد: بعضی از مفسران برای یک سوره و آیه ده‌ها تفسیر گفته‌اند یعنی قرآن دارای بطن‌هایی است که با تدبر در آن و کمک گرفتن از روایات ائمه می‌شود به آن رسید و برای فقها مفید واقع می‌شود.

کد خبر 3597616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha