۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳

اقتصاد دانش بنیان؛ اقدام و عمل/

اجرای سیاست مالیاتی به اقتصاد دانش بنیان ضربه می زند

اجرای سیاست مالیاتی به اقتصاد دانش بنیان ضربه می زند

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اجرای سیاستهای مالیاتی و اتکا برخی مدیران به بومی سازی فناوری های خارجی در کشور لطمه بزرگی به اهداف اجرای کامل اقتصاد دانش بنیان خواهد زد.

علیرضا رهایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از موانع جدی بر سر راه توسعه اقتصاد دانش بنیان ایجاد فاصله میان ارگان های اجرایی و مراکز علمی و دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه مراکز دانشگاهی باید براساس نیاز جامعه تولید دانش و فناوری داشته باشند، افزود: به دلیل فاصله ای که میان ارگان های اجرایی و مراکز دانشگاهی ایجاد شده دانشگاه ها از نیازهای جامعه مطلع نمی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: به طور مثال طرح های کلان ملی برای کاهش فاصله میان ارگان های اجرایی و مراکز دانشگاهی و علمی تدوین شدند و علی رغم اینکه در دوره ای شرایط مطلوبی داشتند اما اکنون نمی توانند فاصله تولید دانش و استفاده از آن را در کشور ایجاد کنند.

رهایی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از ارگان های اجرایی کشور متکی به واردات فناوری هستند و معتقدند باید فناوری وارد و پس از آن بومی سازی شود این درحالی است که کشورهای توسعه یافته تمامی مراحل تولید دانش و استفاده از فناوری را با استفاده از توان داخلی خود دنبال می کنند.

وی تاکید کرد: در قانون بودجه سال ۹۵ مالیات مضاعفی برای فعالیت محققان دانشگاهی کشور تدوین شده که این امر مانع جدی پژوهشگران برای فعالیت های تحقیقاتی خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در گذشته فعالیت های تحقیقاتی دانشگاه ها معاف از مالیات بود اما در بودجه سال ۹۵ مالیات ۲۰ درصدی برای این نوع فعالیت ها گذاشته شده است که تحقق این امر موجب افت فعالیت اساتید و پژوهشگران خواهد شد.

رهایی اظهار داشت: اجرای این طرح مالیاتی موجب می شود تا بسیاری از اساتید فعالیت های خود را خارج از قالب های رسمی و قانونی انجام دهند که این امر موجب ضربه به اقتصاد دانش بنیان کشور خواهد شد.

وی گفت: اگر این سیاست مالیاتی اعمال شود به جای توسعه اقتصاد دانش بنیان با افت این اقتصاد مواجه خواهیم بود.

کد خبر 3605300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha