۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۹

در نشست با خبرگزاری مهر مطرح شد؛

صنعت سبزبودن پتروشیمی کذب است/انتخاب بین هوای پاک وعوارض آلایندگی

صنعت سبزبودن پتروشیمی کذب است/انتخاب بین هوای پاک وعوارض آلایندگی

اراک-مدیرکل محیط زیست استان مرکزی مباحث پیرامون معرفی پتروشیمی شازند به عنوان صنعت سبز را تکذیب کرده و معتقداست مطرح کنندگان این موضوع باید میان عوارض آلایندگی و هوای پاک یکی را انتخاب کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- ثمین مامقانی نژاد: طی روزهای اخیر در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، صحبت هایی پیرامون ارزیابی آلایندگی شرکت پتروشیمی شازند در سه ماهه سوم سال ۹۴ و مشخص شدن اینکه میزان آلایندگی این شرکت پایین تر از استانداردهاست مطرح شد و عکس العمل هایی را در استان مرکزی برانگیخت.

در پی این مسئله نظرات مختلفی از سوی برخی مسئولان استان و همچنین شهرستان شازند که میزبان این واحد صنعتی است ارائه و در رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی مجازی با این عنوان انعکاس یافت که صنعت آلاینده استان یک شبه تبدیل به صنعت سبز شده و گمانه زنی های دیگری نیز حاکی از این بود که تغییر مدیریت سبب شده این شرکت به یکباره وارد فهرست صنایع غیرآلاینده شود.

خبرگزاری مهر استان مرکزی در نشستی اختصاصی با حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست استان و همچنین معاونین و کارشناسان این اداره، به بررسی و موشکافی این مساله پرداخته است که در ادامه می خوانید؛ (فیلم گفت و گو)

جناب کارنامی در زمینه مباحث مطرح شده پیرامون معرفی شرکت پتروشیمی شازند به عنوان صنعت سبز، لطفا توضیح دهید آیا موضوع صحت دارد؟

مطابق آزمایشاتی که توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست انجام شده، در سه ماهه چهارم سال۹۴، شرکت پتروشیمی شازند براساس استانداردها میزان آلایندگی خود را کاهش داده و میزان آلاینده های آن در حد مجاز قرار گرفته است.

برخی به شاخص های اندازه گیری میزان آلایندگی که در این ارزیابی مدنظر قرار گرفته انتقاد دارند در این زمینه چه توضیحی دارید؟

ما نمی توانیم به طور خودسرانه شاخص سازی و استانداردسازی کنیم و این ارزیابی ها و استانداردها در سطح کلان و کشوری مشخص می شوند و ما نیز در اندازه گیری آلایندگی مطابق آن عمل می کنیم.

اگر قرار باشد این شاخص ها تغییر کند باید در تمام کشور تغییر کند و حتی برخی از این شاخص های اندازه گیری آلایندگی جهانی هستند، بنابراین تغییر در این شاخصه ها باید در سطح کلان انجام گرفته و ابلاغ شود تا براساس آن عمل کنیم.

مطرح شده که میزان آلایندگی صنایع منطقه شازند و پتروشیمی با چشم هم مشخص و عیان است و با توجه به اینکه مردم با استانداردها و اعداد و ارقام سر وکار ندارند این حرف برای آنها اقناع کننده است. در این مورد چه توضیحی دارید؟

آنچه که من مکلف به انجام آن در استان هستم، پیگیری قانون و مصوبات است و نمی توانم مصوبه سازی کنم و با توجه به اینکه برای تعیین شاخص های آلایندگی کار کارشناسی انجام شده هم اکنون نیز برای تغییر این ارزیابی ها و شاخص ها باید کار ملی صورت گیرد.

ما نمی توانیم فراتر از آزمایشات، به طور غیرواقعی و بدون توجه به نتیجه ارزیابی های آلایندگی، یک صنعت را آلاینده اعلام کنیم چرا که اگر این مساله واقعیت نداشته باشد، در صورت مراجعه این واحدها به مراجع قضایی باید پاسخگو باشیم.

در ارزیابی آلایندگی شرکت پتروشیمی چه پارامتر ها و آلاینده هایی مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفته اند؟

در این ارزیابی طبق اصول مرتبط با ارزیابی آلایندگی شرکت های حوزه پتروشیمی که یک مصوبه ملی است، میزان موادی همچون دی اکسید گوگرد، سولفید هیدروژن، مونوکسیدکربن، هیدروژن کلرید و ذرات معلق اندازه گیری شده که میزان این مواد در خروجی این شرکت طی سه ماهه چهارم سال ۹۴ در حد استاندارد بوده است.

نکته مهم اینکه کمتر از استاندارد بودن این مواد به معنای پاک و سبز بودن این صنعت نیست، بلکه فقط میزان آلاینده ها در حد مجاز بوده و فراتر از آن نرفته است.

مساله ای مطرح می شود که پتروشیمی شازند یک شبه به صنعت سبز تبدیل شده که آلایندگی ندارد، در این مورد استدلال شما چیست؟

باید تکلیف مشخص شود که ما به دنبال گرفتن عوارض آلایندگی از صنایع در استان هستیم یا به دنبال رفع آلودگی؟ نمی توانیم هم به دنبال اخذ عوارض آلایندگی از صنایع باشیم و هم در راستای رفع آلایندگی آنها و تامین سلامت مردم قدم برداریمموضوعاتی مطرح شده در این زمینه که پتروشیمی به عنوان صنعت سبز معرفی شده و لوح سبز دریافت کرده که به عنوان مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، این مساله را با قاطعیت تکذیب می کنم و با اطمینان کامل می گویم که در سال جاری نه تنها پتروشیمی، بلکه هیچ واحد صنعتی دیگری در شهرستان شازند به عنوان صنعت سبز معرفی نشده است.

صحبت های دیگری در رابطه با تغییر مدیریتی در پتروشیمی شازند مطرح و عنوان شده که این تغییرات عامل تبدیل این واحد صنعتی از آلاینده به غیرآلاینده است. در این مورد چه نظری دارید؟

بحث تغییر مدیریت هیچگونه ارتباطی با شاخصه های ارزیابی زیست محیطی و آلایندگی ندارد و این مساله مضحکی است که مطرح شده، چرا که شاخص های ارزیابی آلایندگی معیارهای ثابتی هستند و اگر شخص یا سازمانی در زمینه ارزیابی آلایندگی در استان نکته ای دارد، باید از جنبه علمی حرف بزند یا ارزیابی علمی خود را ارائه دهد تا بررسی شود و ما قطعا از نظرات علمی و فارغ از سوگیری ها استقبال می کنیم.

فرایند ارزیابی میزان آلایندگی از طریق آزمایشگاه های معتمد محیط زیست به چه صورت است؟

آزمایشگاه های معتمد به سبب آن که بسیاری از تجهیزات و امکانات ارزیابی مداوم  آلایندگی صنایع، در ادارات محیط زیست موجود نیست؛ برطبق معیارها و استانداردهای تدوین شده ملی، به ارزیابی شاخصه های زیست محیطی می پردازند و این فرایند از طریق خوداظهاری واحدهای صنعتی انجام می شود اما این خوداظهاری نیز مکانیزمی دارد تا اطلاعات نادرست و غیرواقعی طی آن ارائه نشود.

چه نظارتی بر عملکرد این آزمایشگاه های معتمد که میزان آلایندگی را ارزیابی می کنند انجام می شود؟

عملکرد آزمایشگاه های معتمد محیط زیست که از سازمان محیط زیست کشور مجوز دارند به طور مداوم مورد ارزیابی و نظارت قرار می گیرد و اداره کل محیط زیست هر استان به صورت رندوم، نتایج ارائه شده از سوی این آزمایشگاه ها را مورد بررسی قرار می دهد و در واقع الین آزمایشگاه ها تحت مکانیزم نظارتی محیط زیست قرار دارند.

امکان بررسی مجدد این ارزیابی و اندازه گیری میزان آلایندگی وجود دارد؟

این اقدام را ما انجام داده ایم و در ارزیابی ای که طی روزهای اخیر در تاریخ ۲۹تیرماه ۹۵ مجددا توسط سازمان محیط زیست استان مرکزی انجام شده باز هم میزان آلایندگی شرکت پتروشیمی در حد مجاز بوده است.

ضمن اینکه ارزیابی فعلی به این معنا نیست که این صنعت تا همیشه در لیست صنایع غیرآلاینده قرار می گیرد بلکه ممکن است در ارزیابی زیست محیطی بعدی وارد فهرست صنایع آلاینده شود.

برخی در رابطه با اعلام عدم آلایندگی شرکت پتروشیمی شازند، مساله معافیت این صنعت از پرداخت عوارض آلایندگی را مطرح می کنند. در این مورد چه نظری دارید؟

باید تکلیف مشخص شود که ما به دنبال گرفتن عوارض آلایندگی از صنایع در استان هستیم یا به دنبال رفع آلودگی؟ نمی توانیم هم به دنبال اخذ عوارض آلایندگی از صنایع استان باشیم و هم در راستای رفع آلایندگی آنها و تامین سلامت مردم قدم برداریم.

ما به عنوان متولی حفاظت محیط زیست استان مرکزی، متخصص پیگیری و اخذ عوارض آلایندگی از صنایع استان نیستیم و دخالتی هم در این زمینه نداریم، بلکه مساله رفع آلایندگی صنایع و رعایت استانداردهای زیست محیطی لازم از سوی آنها، اصلی ترین دغدغه مورد پیگیری ما است و در این راستا با تمام توان حرکت کرده و وارد حاشیه ها نخواهیم شد.

کد خبر 3720580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha