۷ شهریور ۱۳۸۵، ۱۳:۵۳

در نشست الگوهاي فرهنگي پيامبر(ص) عنوان شد:

ظهور اسلام در آن زمان تجلي نور در ظلمت بود/ پيام آسماني پيامبر(ص) در ظلمت آن روز نشان از جهان شمولي اين پيام دارد

ظهور اسلام در آن زمان تجلي نور در ظلمت بود/ پيام آسماني پيامبر(ص) در ظلمت آن روز نشان از جهان شمولي اين پيام دارد

سومين نشست علمي تخصصي جشنواره پيام پيامبر (ص) با عنوان "الگوهاي فرهنگي پيامبر(ص) و گذر از جاهليت جامعه اسلامي" عصر ديروز در موزه ملي قرآن كريم برگزار و طي آن سخنرانان با تأكيد بر اينكه ظهور اسلام در آن زمان تجلي نور در ظلمت بود، يادآور شدند: پيام آسماني پيامبر(ص) در ظلمت آن روز نشان از پويايي و جهان شمولي اين پيام دارد .

به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر محمد حسين توانايي رئيس دبيرخانه ستادهاي دانشگاه آزاد اسلامي در اين نشست كه عصر ديروز دوشنبه 6 شهريور ماه برگزار شد، طي سخناني با اشاره به راهكارهاي فرهنگي مورد توجه پيامبر(ص) در برابر جاهليت عصر خود اظهار داشت : پيامبر توانستند از طريق مبارزه فرهنگي بر پايه اصول فرهنگي اسلام از ويژگي هاي دوران جاهليت و تمامي باورهاي غلط و خرافي عصر خود گذر كنند و در اين راه از الگوهاي فرهنگي ارزشمند و پويايي استفاده كردند .

وي افزود: رفتارهاي جامع و الگوهاي جديد مبتني بر اصول اخلاقي، در نگاه قرآن از مواردي است كه حضرت رسول(ص) در گذر از جاهليت جامعه اسلامي از آن بهره گرفتند .

همچنين دكتر محمود رضا اسفنديار دكتراي اديان و عرفان تطبيقي نيز در اين نشست با اشاره به وضعيت شبه جزيره عربستان در زمان بعثت پيامبر اعظم (ص)، تأكيد كرد: در اين زمان علي رغم رواج تفكرات جاهلي، در كنار آن شاهد حضور نظامهاي قدرتمندي با سابقه تاريخي چند هزار ساله مانند فرهنگ مسيحيت و يهوديت هستيم .

وي افزود: هر چند جاهليت جامعه هم عصر پيامبر اعظم (ص) كاملا قابل رؤيت ست اما اين امر به معني خالي بودن عرصه از تفكرات قدرتمند و پرطرفدار نيست .

اين استاد دانشگاه يادآور شد: مكه در آن عصر كانون تضارب آرا، فكر و انديشه هاي مختلف بود و افرادي در شبه جزيره حضور داشتند كه بر كتابهاي آسماني پيشين كاملا اشراف داشتند و حتي فرهنگ جاهليت از اين انديشه ها و مكاتب مختلف فكري براي مبارزه با حركت فرهنگي پيامبر و كمرنگ كردن اثرات دعوت و سخنان ايشان استفاده مي كرد .

دكتر اسفنديار به رواج تفكرات بودايي و ايراني در زمان پيامبر در ميان اعراب اشاره كرد و گفت : افكار و رقباي قدرتمند در برابر دعوت فرهنگي پيامبر حضور داشتند كه از آن جمله مي توان به رواج تفكرات بودايي، ايراني، رومي و ساير فرهنگ هاي غير عربي اشاره كرد و در اين زمان است كه دعوت فرهنگي پيامبر (ص) در ميان اين آراي متعدد و در عرصه اي پرخطر ظهور و بروز مي يابد .

وي با اشاره به ساير ويژگي هاي دوره جاهليت اعراب يادآور شد: ظهور پيام آسماني محمد (ص) در متن اين ظلمت نشان از زنده ماندن ، پويايي و جهان شمولي اين پيام دارد .

حجت الاسلام علي عباس عبيدي داراي دكتراي الهيات و فلسفه و مسئول كانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامي واحد دندانپزشكي در سومين نشست علمي تخصصي جشنواره پيام پيامبر (ص) با اشاره به شرايط فرهنگي شبه جزيره عربستان در زمان ظهور اسلام گفت: پيامبر اكرم در منطقه اي مبعوث شدند كه مردم آن از نظر فرهنگي داراي عقايد، آداب و رسوم متعددي بودند كه به دليل نامطلوب بودن شرايط حاصل از اين باورها، عصر پيش از پيامبر در عربستان به نام دوران جاهليت شناخته مي شود .

وي افزود: ظهور دين مبين اسلام در ميان اعراب ، تجلي نور در ظلمت بود از شدت ظلمت آن دوران جلوه بيشتري يافته بود و توانست توجه عده زيادي را به خود جلب كند .

اين استاد دانشگاه به تمايل فطري خداپرستي اشاره كردو اظهار داشت: همه انسان ها به طور فطري به خدا معتقد هستند اما اعراب آن زمان به دليل وضع نامناسب فرهنگي و اخلاقي و آداب و رسوم دوران جاهليت ، اشيائي ضعيف و ساخت دست انسان را به عنوان خدا مي پرستيدند كه سند آن علاوه بر كتب تاريخي در آيات قرآن هم يافت مي شود .

درادامه دومين نشست علمي تخصصي جشنواره پيام پيامبر (ص) با موضوع " الگوهاي فرهنگي پيامبر و گذر از جاهليت جامعه اسلامي"، دكتر صديقه ميرشمسي دكتراي علوم قرآن و حديث طي سخناني فرهنگ را مجموعه اي از رفتارها و سنت هاي يك جامعه دانست كه در طول زمان شكل گرفته اما به صورت يك قانون يا آيين نامه واحد نيست .

وي افزود: تغيير فرهنگ كاري دشوار و نيازمند زمان و توانايي تبيين فرهنگ جديد و قابل قبولي است كه پيامبر اسلام در حركت فرهنگي خود در شبه جزيره عربستان توانست فرهنگ جاهليت را تغيير داده و فرهنگ اسلامي را جايگزين آن نمايد اما اين گذار فرهنگي در طول زمان و با الگوهاي قابل تأملي انجام گرفت .

اين استاد دانشگاه با اشاره به بخشي از فرهنگ جاهليت در رابطه با برخورد با زنان و دختران خاطر نشان كرد: در برابر اين فرهنگ ، فرهنگ اسلامي با نگاهي متفاوت به زنان ظهور كرد و در سوره هاي احزاب و نور شاهد تبيين فرهنگ عفاف و حجاب براي زن ، در عين احترام به حقوق وي و مذموم  شمردن باورهاي جاهلي نظير زنده به گوركردن دختران هستيم .

دكتر ميرشمسي با اشاره به الگوهاي فرهنگي پيامبر (ص) در برابر زنان و دختران و توصيه هاي اسلام در اين زمينه يادآورشد: پيامبر در اين زمينه اقدام فرهنگي را در براي تبيين الگوي زن مسلمان در ميان مردم آن عصر آغاز نمودند كه توانست با گذر زمان به نوعي فرهنگ سازي در برخورد با زنان و جايگاه آنان در جامعه منتهي شود .

جشنواره پيام پيامبر (ص) در 12 بخش متنوع فرهنگي و هنري تا نهم شهريور ماه در موزه ملي قرآن كريم ، واقع در تهران ، خيابان وليعصر (عج)، تقاطع خيابان امام خميني (ره) برپا مي باشد و ساعت بازديد از آن براي عموم 10صبح تا 8 شب اعلام شده است .
کد خبر 373116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha