۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹

مهر گزارش می دهد؛

گشوده شدن پرونده ای ۸۰ ساله/ «بالا امامزاده» برگی از خاطرات دور

گشوده شدن پرونده ای ۸۰ ساله/ «بالا امامزاده» برگی از خاطرات دور

سراب - در حالی که تکریم و احترام امامزادگان در فرهنگ ایرانیان ریشه دوانده،۸۰ سال قبل در گوشه ای از کشور «بالا امامزاده» سراب به خاطره ها پیوسته و اکنون مسئولان اوقاف درصدد احیا آن هستند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: اگر گشت و گذاری در مرکز اصلی شهر سراب بزنید با یک خیابان مارپیچ مواجه می شوید که با انکه نام فردوسی شرقی بر آن گذاشته شده اما در اصطلاح عامیانه خیابان «من اولوم، سن اولوم»  نامیده می شود.

اگر از یکی از سن گذشتگان بومی منطقه بپرسید که چرا این نام عامیانه ورد زبان مردم است در پاسخ خواهید شنید که ظاهر خیابان گویای این نام است و گفته می شود که در زمان احداث این خیابان خانه داران و مغازه داران به مسئولان وقت به انحای مختلف التماس و سفارش می کردند که مسیر خیابان را کج کنند تا املاک آنها مصون از خیابان کشی بماند.

یکی از پیرمردهای این منطقه در لابلای صحبت های با خبرنگار مهر اشاره می کند که حتی در زمان قدیم در میانه های این خیابان و نزدیک مسجد فعلی حضرت ولی عصر(زینبیه) آرامگاهی به نام «بالا امامزاده» (امامزاده کوچک) وجود داشت که مردم با حضور و فاتحه خوانی در آنجا آن را مقدس می پنداشتند که مقبره و اثر ظاهری امامزاده با خیابان کشی از بین رفت.

«بالا امامزاده» سراب خاطره ای بی نشان از گذشته های سراب

باقر عابدی از بومیان محل در مورد امامزاده کوچک سراب می گوید: خوب به یاد دارم زمانی که بچه بودم مادرم مرتب برای زیارت به امامزاده کوچک می رفت و حتی می شنیدم که از قبولی نذرهایش حرف می زد.

این شهروند سرابی عنوان می کند که بیشتر بانوان سرابی به امامزاده کوچک و اکثر مردان به امامزاده بزرگ (بیوک امامزاده) می رفتند چرا که در آن زمان امامزاده بزرگ دور از مرکز شهر بود و شهر مثل امروزتوسعه نیافته بود.

یکی از اهالی محل با بیان اینکه اکنون نیز برخی افراد کهنسال  در پیاده رو خیابان و نقطه کانونی امامزاده فاتحه خوانی کرده و امامزاده مدفون در خاک و بی نشان را تعظیم می کنند.

آغاز تلاش ها برای شناسایی نهایی مکان دقیق مقبره و بازسازی «بالا امامزاده»

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه سراب دل پری از موقوفه خواری در منطقه دارد و حتی عنوان می کند که کار به جای رسیده شد که امامزاده خواری هم صورت گرفته است و با انتقاد از شهرداروقت شهر سراب در مورد تاریخچه امامزاده مزبور می گوید: با توجه به افکار ضد اسلامی توسط شهردار آن زمان در راستای مبارزه با ارزش‌های دینی، این امامزاده تخریب شده و به معبری جهت عبور و مرور تبدیل شده است که با همت کارشناسان میراث فرهنگی و اوقاف و امورخیریه، نقطه کانون این امامزاده اکنون شناسایی شده است.

حجت الاسلام عزت تقی زاده با بیان اینکه در حال گذراندان مراحل اداری جهت احیاء این امامزاده عظیم‌الشأن هستیم، خاطر نشان می کند: بعد از شناسایی نهایی مکان دقیق مقبره اقدامات لازم را برای احداث مقبره و بازسازی دوباره آن در اسرع وقت خواهیم داشت.

وی در مورد سند امامزاده کوچک سراب نیز یادآوری می کند: تاریخچه این امامزاده‌ در سراب با سندیت محرز شده در سال ۱۳۱۵ تائید شده و برای احیای این موقوفه حداکثر تلاش خود را به عمل خواهیم آورد.

سندسازی برای برخی امامزادگان سراب در گذشته/ لزوم انجام تحقیقات میدانی توسط پژوهشگران

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری نیز که اصالتی سرابی دارد با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ وقف معتقد است در شهرستان سراب به خصوص روستاهای اطراف بسیاری از موقوفات وجود دارد که شناسایی نشده اند.

آیت الله هادی ملکوتی با درخواست از پژوهشگران و محققان دینی به انجام تحقیقات میدانی در جهت شناسایی موقوفات می گوید: حتی در گذشته برخی خوانین و افراد صاحب منصب اقدام به تملک و سندسازی برای اماکن عمومی و موقوفات قدیمی کردند که باید با همت اداره اوقاف از طریق مجاری قانونی اقدامات لازم صورت گیرد.

عضومجمع  مشورتی فقهای شورای نگهبان تصریح می کند: این یک وظیفه همگانی و ماموریت عمومی برای تمامی مسئولان است تا با اجرای دقیق و تبلیغ درست، مشوق اصلی در احیاء موقوفات و یا ترویج فرهنگ وقف باشند.

آمادگی شهرداری سراب برای همکاری در بازسازی امامزاده

سرپرست  شهرداری سراب نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه خیابان مورد نظر جدیدالاحداث نبوده بلکه ساماندهی شده است، ابرازداشت: طبق اسناد موجود و بررسی های انجام یافته، این خیابان که گفته می شود امامزاده مدفون در زیر خاک تبدیل به معبر و خیابان شده، در سال ۱۳۱۵ از طرف شهرداری احداث نشده بلکه در بافت قدیمی شهر محل عبور و مرور بوده و از طرف شهرداری آن زمان فقط ساماندهی شده است.

احمد حسین پوری نام عامیانه این خیابان را نشان دهنده این موضوع می داند و می افزاید: این خیابان از اضلاع هندسی مناسبی برخوردارنبوده و به شکل مارپیچ است اما  در عین حال شهرداری آمادگی لازم را برای همکاری با اوقاف در خصوص بازسازی «بالا امامزاده» دارد.

به هرحال انتظار می رود تا با رعایت تمام جوانب حقوقی و شرعی نسبت به احیای  امامزاده سراب حتی به شکل نمادین اقدامات لازم صورت گیرد تا به این واسطه برگی از خطرات بی نشان سال های دور مردم منطقه دوباره زنده شود.

کد خبر 3734427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha