۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۵

کلاژ«فروید»در مسابقات پیراسیکابای برزیل درخشید

کلاژ«فروید»در مسابقات پیراسیکابای برزیل درخشید

شیراز- کلاژ کارتونی پرتره «فروید» توسط هنرمند ایرانی در چهل و سومین مسابقه بین المللی «پیراسیکابا» کشور برزیل درخشید.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقه بین المللی «پیراسیکابا» برزیل یکی از معتبرترین جشنواره های کاریکاتور است که  در این رویداد هنری از بین ۲۷۷۳ کاریکاتور پرتره و از ۵۷ کشور شرکت کننده، ۴۹۴ کاریکاتوریست شرکت کننده نسرین شیخی از ایران با کاریکاتور «فروید»جایزه ویژه جشنواره را به خود اختصاص داد.

این طراح و کاریکاتوریست که بیش از ۳۰ جایزه جهانی دریافت داشته، با اشاره به اینکه بارها موفق به گرفتن جوایزی در جشنواره های کاریکاتور فجر و کشورهای چین و رومانی شده، درباره شیوه کارش، توضیح داد: بیشتر کارهای من همراه با خلاقیت و نوآوری است. به شیوه ای که تلاش می کنم در کاریکاتورهایم شخصی بودن و هویت ایرانی را نشان دهم و سخن تازه ای در هنر کاریکاتور داشته باشم.

شیخی که کارشناسی نقاشی خوانده و اصالتی بوشهری دارد، سلیقه عامه را درباره کاریکاتور در ایران بیشتر به سمت کاریکاتورهای کلاسیک عنوان کرد و گفت: این موضوع موجب شده من بیشتر بر اساس سلیقه و نگاه شخصی خودم به کشیدن کاریکاتور بپردازم.

این هنرمند کاریکاتوریست با گلایه از بی تفاوتی نهادهای فرهنگی نسبت به هنر کاریکاتو، ارزیابی خود را از وضعیت هنر کاریکاتور در ایران بیان کرد و افزود: در ایران استعدادهای زیادی در این هنر داریم که خوب پشتیبانی نمی شوند، زیرا شاخصه کاریکاتور، آزادی بیان است خیلی وقت ها این هنر دچار چالش می شود.

کاریکاتور خیلی در کشور ما همگانی نیست

وی تاکید کرد: کاریکاتور خیلی در کشور ما همگانی نیست. به این خاطر هم مورد توجه قرار نمی گیرد.

شیخی با گلایه از متوقف شدن دوسالانه کاریکاتور ایران، عنوان کرد: دوسالانه کاریکاتور تهران جزو معتبرترین جشنواره های کاریکاتور دنیا است که به سادگی به فراموشی سپرده شده است.

وی درباره نقش انجمن های کاریکاتور در شیراز، توضیح داد: حدود ۸سال پیش عضو انجمنی بودم به نام «کاریکاکو» که زیر نظر سازمان ملی جوانان فعالیت داشت و عملکرد مناسب در این باره صورت می داد. با متوقف شدن این انجمن، حوزه هنری فارس انجمنی تشکیل داد که دوباره از نو بنا گذاشته شد.

برنده مدال جشنواره کاریکاتور « Redman » چین درباره فعالیت های خود، اعلام کرد: تاکنون یک نمایشگاه فردی در زمینه ی کاریکاتور داشته ام که شش سال پیش در باغ مهر جوان شیراز برگزار شد و ۴۶ اثر را به نمایش گذاشت.

نسرین عبدو شیخی تاکنون موفق به کسب جایزه عالی نخستین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور چین شده است و این نخستین‌ بار است که یک کاریکاتوریست ایرانی توانسته تنها برگزیده مسابقه بین المللی «پیراسیکابا» کشور برزیل باشد.

این بانوی صاحب سبک پیش از این نیز جوایز ارزنده بسیاری را در حوزهٔ بیـن‌الملل به خود اختصاص داده و با حضور در بیش از ۴۰ جشنواره ملی و بین‌المللی بالغ بر ۳۰ جایزه برتر را از آن خود کرده است.

کسب عنوان بهترین کاریکاتور سال ۲۰۱۲ از کشور چین، تنها نماینده آسیا در همایش بین المللی کاریکاتور اتریش، دریافت جایزه ویژه هیات داوران ایتالیا در سال ۲۰۱۲ و مسابقات کنفسیوس در چین و کسب جوایز متعدد دیگر از کشورهای کلمبیا، برزیل بلژیک و پرتغال از مهم ترین افتخارات این هنرمند جوان به شمار می رود.

این درحالیست که کاریکاتورهای اُرجینال(اصلی) نسرین شیخی که عمدتا روی بوم و کاغذ کشیده شده اند برای نخستین بار در نمایشگاهی در گالری آب شیراز ارایه شده است.

اولین نمایشگاه کاریکاتورهای اورجینال نسرین شیخی تا ۲۳شهریور در موزه گالری آب شیراز واقع در ضلع شرقی ارگ کریمخان زند، پشت ساختمان مرکزی بانک ملی به نمایش در می آید که ساعت بازدید از آن ۹:۳۰ تا ۱۴  و ۱۷ تا ۲۰ است.

کد خبر 3758343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha