۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۸:۱۳

در اقدامی غافلگیر کننده؛

مردم کلمبیا توافق صلح میان دولت و «فارک» را رد کردند

مردم کلمبیا توافق صلح میان دولت و «فارک» را رد کردند

نتیجه همه پرسی کلمبیا برای تایید نهایی توافق صلح میان دولت و شورشیان فارک به نفع کمپین مخالفین تمام شد تا روند صلح این کشور آمریکای لاتین همچنان در سایه ابهام بماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، مردم کلمبیا در اقدامی غافلگیر کننده به توافق تاریخی که قرار بود به طولانی ترین جنگ منطقه آمریکای لاتین پایان ببخشد، رای منفی دادند.

 این توافق هفته گذشته میان «مانوئل سانتوز» رئیس جمهوری کلمبیا و «تیمولئون خیمز» رهبر شورشیان «فارک» و در میان جمعی از چهره های سیاسی سرشناس جهان به امضا رسید تا به ۵۲ سال جنگ در این کشور پایان دهد با این حال تصویب و اجرای نهایی این توافق در گرو رای مردم کلمبیا بود.

به این ترتیب، مردم کلمبیا با نسبت ۵۰.۲ درصد به ۴۹.۸ درصد مخالفت خود را با توافق میان دولت کلمبیا و فارک اعلام کردند.

این به طور قطع مهمترین همه پرسی انجام گرفته در تاریخ کلمبیا بود که انتظار می رفت با امیدوار شدن مردم به تحقق صلح، نتایج مثبتی را به بار آورد حال آنکه از قرار، نگرانی از بابت تسامح بیش از حد با شورشیان، بهانه ای برای عدم موافقت با توافق نهایی شده است.

 با این حال، رهبران هر دو جناح دولتی و شورشی بلافاصله پس از اعلام نتیجه همه پرسی، ضمن پذیرش آن از تعهد خود به ادامه تلاش ها در جهت برقراری صلح در کلمبیا سخن گفتند.

به گفته سانتوز، آتش بس فعلی میان دولت و شورشیان همچنان به قوت خود باقی است و تیم مذاکره کننده در جهت برداشتن قدم بعدی که به صلح منجر شود، به کوبا که در چهار سال گذشته نقش میانجی را در این قضیه ایفا کرده است، سفر خواهند کرد.

کد خبر 3785584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha