۱ آبان ۱۳۹۵، ۸:۵۵

خادم اهل بیت وپیر غلام مراسم های عزاداری میناب:

سوگواره نوحه های نشسته در زنده نگه‌داشتن عزاداری‌های سنتی موثراست

سوگواره نوحه های نشسته در زنده نگه‌داشتن عزاداری‌های سنتی موثراست

میناب - خادم اهل بیت و پیر غلام مراسم های عزاداری میناب گفت: آئین سوگواره نوحه های نشسته پامنبری در میناب بر زنده نگه داشتن سبک های قدیمی نوحه خوانی تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ناصری جمعه شب در ششمین سوگواره نوحه های نشسته در میناب گفت: برگزاری سوگواره برای حفظ و پایداری عزاداری منطقه بسیار بااهمیت است و می تواند فرهنگ عزاداری منطقه را زنده نگه دارد.

ناصری با بیان اینکه امروزه سبک های قدیمی نوحه های میناب در حال فراموشی سپردن است بیان داشت: عجین شدن سبک های عزاداری ونوحه خوانی نوین در مراسم های عزاداری میناب  کم کم جای سنت های قدیمی عزاداری میناب را می گرفت که با درایت متولی این سوگواره سعی بر این است که سنت های قدیمی حفظ وسبک های نوین را از فرهنگ عزاداری منطقه دور کنند.

وی با اشاره به اینکه سبک همه نوحه های نشسته درمیناب بر گرفته از سبک ها واسناد قدیمی نوحه خوانانی از قبیل مرحوم حسینعلی قضائی- مرحوم فانی-مرحوم مسیحا- مرحوم واقف-مرحوم ملاقنبر-مرحوم مخلص است گفت: برای حفظ ونگه داری این فرهنگ وسنت عزاداری که خود داری سبک های خاص خود است باید پیش از این هم تلاش می شد.

وی ابراز داشت: در نوحه خوانی پامنبری سبک هر نوحه متعلق به متخلص نوحه ها است ودر بیشتر نوحه های قدیمی در مصرع های پایانی نامی از متخلص برده می شود.

به گفته ناصری، امروزه هیئت های عزاداری در میناب این فرهنگ وسنت را در بین نوجوان جوانان و هیئتی خود قرار میدهند تا در بین نسلهای آینده حفظ شود.

وی گفت: سوگواره نوحه های نشسته باید به سبک نوحه های قدیمی از نوحه خوانان وتعزیه سرایان بپردازد وهرساله نسبت به سالهای دیگر باشکوهتر بر گزار واز همه نقاط وشهرهای جنوبی استفاده شود

کد خبر 3802130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha